Ticketing gălăţean pe bani europeni, cu sincope româneşti
Foto: Marian Calestru

Ticketing gălăţean pe bani europeni, cu sincope româneşti
Revoluţia în transportul public se lasă aşteptată
Evaluaţi acest articol
(24 voturi)

O adevărată revoluţie în transportul public local îi aşteaptă pe gălăţeni de la 1 aprilie 2021. Biletul - cod QR, în format fizic diferit de cel cunoscut, va deveni temporar, nu per călătorie, şi va fi valabil o oră, timp în care cetăţenii vor putea circula cu oricâte mijloace de transport. Abonamentele nu vor mai fi eliberate în funcţie de trasee, ci de numărul călătoriilor şi valabilitatea acestora. Din păcate, plata călătoriei cu cardul bancar în autobuz sau troleibuz tot nu va fi posibilă. Încă. Toate acestea fac parte din "cel mai modern și performant sistem e-ticketing din România" promis de autorităţi, dar care funcţionează cu sincope, dificultăţi şi surprize neplăcute. Investiţia a fost contractată, iniţial, printr-un credit făcut de Primăria Galaţi la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), dar va fi decontată din fondurile europene pe care municipalitatea a reuşit să le atragă.

"Încercăm să facem o mică revoluţie în sistemul de transport în comun la nivelul municipiului Galaţi. Poate n-or fi 12 luni, dar sperăm să fie mai puţin de 18 luni perioada de implementare. Am convingerea că partenerii noştri vor face tot posibilul ca, într-un timp cât mai scurt, cetățenii să se poată bucura de acest sistem", anunţa primarul Ionuţ Pucheanu, pe 6 decembrie 2017.

Declaraţia era făcută la semnarea contractului cu asocierea AEP Ticketing Solutions (Italia) - Certsign SA (România) - Swarco Traffic SRL (România). Consorţiul îşi asuma misiunea de a proiecta, construi, opera şi menţine sistemele de taxare automată a titlurilor de călătorie, de informare a pasagerilor şi de management al flotei de transport public local.

"Şi consorţiul, şi partenerii noştri au tot interesul să terminăm proiectul în cel mai scurt timp posibil. Noi trebuie să oferim un sistem perfect funcţional, pe măsura exigenţelor cetăţenilor din Galaţi, ale Primăriei, dar şi a prestigiului nostru. Sistemul de la Galaţi va fi cel mai modern din România, va beneficia de cele mai noi tehnologii", îi răspundea primarului Giampiero Luzzi, director de vânzări internaţionale al AEP Ticketing Solutions şi reprezentantul consorţiului.

Suntem la sfârşit de martie 2021, iar sistemul cel lăudat se află încă în implementare. Gălăţenii s-au obişnuit cu sincopele şi surprizele lui neplăcute. Diferenţa majoră este că sistemul nu va mai fi plătit dintr-un împrumut, ci din fonduri europene.

Un pic de istorie

"Eficientizarea transportului public local" se afla printre obiectivele de investiţii pentru care Primăria Galaţi a contractat, pe 27 octombrie 2014, în mandatul primarului Marius Stan, un credit de 100.000.000 de lei la BERD. În urma consultărilor cu experţii desemnaţi de BERD, s-au stabilit indicatorii tehnici şi economici ai "eficientizării", prin achiziţia unor sisteme de taxare automată a titlurilor de călătorie (e-ticketing), de informare a pasagerilor şi management al flotei de transport public local.

Licitaţia pentru realizarea investiţiei s-a desfăşurat tot după procedura BERD şi a fost câştigată de consorţiul italian AEP Ticketing Solutions (Italia) - Certsign SA (România) - Swarco Traffic SRL (România). Contractul, în valoare de 26.151.431 de lei fără TVA, a fost semnat pe 6 decembrie 2017. Perioada de implementare (proiectare şi execuţie) era de 18 luni, iar durata de operare şi mentenanţă de 60 de luni.

Un an mai târziu, în decembrie 2018, Primăria Galaţi, a reuşit să atragă pentru această investiţie fonduri europene prin Programul Operaţional Regional 2014-2020, în cadrul apelului dedicat proiectelor nefinalizate. Conform contractului de finanțare, valoarea totală a proiectului "Furnizarea Sistemelor de Colectare Automată a Tarifelor de Călătorie, de Informare a Pasagerilor și de Management al Flotei de Vehicule pentru Municipiul Galați" este de 26.189.365,90 lei, din care 23.936.290,34 lei reprezintă cheltuieli eligibile, iar 2.253.075,56 lei reprezintă cheltuieli neeligibile.

„Cel mai modern și performant sistem e-ticketing din România”

Asta li se promitea gălăţenilor pe 8 mai 2019, când a avut loc conferința de lansare a proiectului european, care trebuia să devină operaţional din toamna anului 2019, odată cu introducerea biletului temporar de călătorie.

Conform datelor oficiale, sistemul urma să vândă titluri de călătorie prin: 25 de puncte de vânzare ale  Transurb, 17 puncte de vânzare aparţinând terților, automatele de vânzare a biletelor (TVM) din staţii, plata cu cardul bancar în vehicul, webshop şi o aplicație de pe telefonul mobil.

102 panouri electornice şi o aplicaţie mobilă urmau să asigure informarea călătorilor cu privire la sosirea mijloacelor de transport în staţii.

Proiectul mai cuprindea şi 140 de camere de luat vederi amplasate în staţii, pentru siguranţa cetăţenilor, precum şi dispozitive de numărare în timp real a pasagerilor din mijloacele de transport în comun, pentru monitorizarea celor mai aglomerate trasee.

Ce s-a realizat, conform autorităţilor

"Cel mai modern şi performant sistem de e-ticketing din ţară" trebuia să fie implementat până la 31 decembrie 2019, dar a intrat în prelungiri până la 31 martie 2020. Motivul? Conform autorităţilor, "incompatibilitatea noului sistem de colectare a tarifelor cu sistemul bancar din România, în principal, dar şi vandalizarea echipamentelor, în subsidiar". Iar în martie 2020, a năvălit pandemia, cu toate restricţiile ei.

La finele anului 2020, autorităţile asigurau că toate cele trei componente din cadrul sistemului e-ticketing sunt funcţionale: "Sistemul de taxare automată funcționează, mai puțin modul de plată cu cardul bancar la bordul vehiculelor. Sunt complet funcționale sistemul de informare a pasagerilor și sistemul de management al flotei. Până la 31 mai 2025, furnizorul are obligația contractuală de a asigura operarea și mentenanța celor trei sisteme".

Ce păţesc gălăţenii

Adesea, gălăţenii constată, după lungi minute de aşteptare, că informaţiile de pe panourile din staţii nu sunt reale. De pildă, că autobuzul anunţat peste opt minute, ajunge în 28 de minute. Sau panoul nu mai oferă niciun fel de date privind circulaţia mijloacelor de transport!

Iată şi explicaţia Primăriei: "Panourile de informare folosesc pentru comunicații tehnologia 4G. Dacă uneori informațiile afișate sunt statice (de exemplu ora/data + un mesaj prestabilit), înseamnă că e posibil să apară unele fluctuații de semnal, cum se întâmplă și la telefoanele mobile, iar panoul redevine funcțional imediat ce se restabilește conexiunea".

În realitate, însă, autobuzele vechi nu sunt compatibile cu această tehnologie, deci nu se pot transmite date despre locație și în cât timp ajung în stație. O altă problemă sunt penele de curent care afectează troleibuzele și care nu pot fi anunțate pe panou.

Și validarea cardului de călătorie în mijloacele de transport poate fi o aventură, călătorii fiind nevoiţi să ia la rând dispozitivele în căutarea unuia care nu dă eroare.

Dar cea mai neplăcută situaţie se petrece când oamenii încearcă să-şi reîncarce cardul de călătorie la TVM şi descoperă că au rămas şi fără bani, şi fără călătorii! În acest caz, trebuie să trimită o cerere de returnare a banilor, cu toate datele necesare (numărul cardului, ziua și locul unde s-a realizat operațiunea, date de contact etc.) pe adresa de e-mail Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. şi să aştepte să li se răspundă.

Vandalizarea automatelor de vânzare a biletelor şi de încărcare a cardurilor de călătorie este un "sport" local. Echipele care se ocupă de mentenanţa lor au ocazia să extragă tot felul de obiecte sau resturi blocate înăuntru: monede din alte ţări, carduri bancare, dar şi bucăţi de plastic, bucăţele de lemn, cartoane sau frunze.

Ce spune Transurb

Potrivit companiei publice de transport Transurb, în prezent, gălăţenii pot achiziţiona titluri de călătorie de la cabinele sale de vânzare, de la TVM-uri, de pe portal-ul www.transportgalati.ro, folosind aplicația Transport Galati (disponibilă pe Google Play și App Store), iar după data de 1 aprilie urmează să poată fi achiziţionate titluri de călătorie şi prin serviciul SMS (în afara programului de ticketing).

"La cabinele de vânzare, se pot utiliza toate tipurile de servicii (eliberare card, încărcare card cu orice tip de titlu de călătorie, orice tip de facilitate, portofel electronic, achiziție bilete). Transurb are la acest moment 25 de puncte de vânzare, dintre care sunt deschise, în funcţie de perioada şi de cerințele publicului călător, aproximativ 20. La toate punctele de vânzare se poate plăti cu cardul bancar", spune operatorul de transport.

"La TVM-uri se poate verifica suma deja încărcată pe card, se pot încărca sume pe carduri, fie în portofelul electronic, fie pentru diferite tipuri de abonamente, cu preț integral şi care, anterior, au fost activate la cabinele de vânzare. La acest moment sunt funcționale 82 de TVM-uri, dintre care 41 au deja instalate și în stare de funcționare aparate POS pentru intermedierea plăților cu cardul", precizează Transurb.

Ce se schimbă de la 1 aprilie

"Începând cu data de 1 aprilie 2021, biletul de călătorie va costa tot doi lei, dar va avea un format fizic diferit față de cel actual. Elementul de noutate va fi faptul că el va avea un cod QR, pe baza căruia va fi validat pentru o călătorie de 60 de minute, cu posibilitatea schimbării mijloacelor de transport în acest interval. Tot începând cu data de 1 aprilie 2021, noile bilete de călătorie vor putea fi achiziționate și de la TVM-uri. De asemenea, tot de la 1 aprilie, se vor putea achiziționa și bilete electronice de călătorie din aplicație", ne-a transmis Primăria.

În ceea ce priveşte achiziţia biletului de călătorie prin reţeaua de terţi, Transurb spune că va fi disponibilă în cel mai scurt timp, imediat ce societatea va încheia contract de mentenanță pentru aparatura fiscală şi va obține toate aprobările din partea organului fiscal.

Abonamentele nu vor mai fi pe trasee. Va exista abonamentul PLUS NOMINAL, cu număr nelimitat de călători valabile o lună (90 de lei), trei luni (260 de lei), şase luni (500 de lei). Alternativa o reprezintă BASIC, abonament transmisibil, cu număr limitat de călătorii în intervalul de valabilitate. Variantele sunt următoare: cu 25 de călătorii valabile o lună la tariful de 45 lei, cu 45 de călătorii valabile o lună la 55 de lei, cu 60 de călătorii valabile două luni pentru 95 de lei, cu 135 de călătorii valabile trei luni în valoare de 155 lei şi cu 270 de călătorii valabile şase luni pentru care tariful este de 300 de lei.

Toate abonamentele includ card, ce are și facilitate de portofel electronic reîncărcabil. Tocmai de aceea va exista şi opţiunea unui extraportofel electronic, zece călătorii valabile trei luni la preţul de 19 lei.

Când vom putea plăti cu cardul?

La finele anului 2019, autorităţile invocau incompatibilitatea noului sistem de colectare a tarifelor cu sistemul bancar din România care "nu a implementat noul standard de plata EMV «Tranzit» (diferred payment etc.)". Incompatibilitate care nu exista, de pildă, la Cluj-Napoca, acolo unde călătorii puteau plăti fără probleme cu cardul.

În cursul anului 2020, Transurb a organizat două licitaţii pentru prestare servicii EMV, ambele proceduri fiind anulate în lipsa ofertanţilor.

"Pentru plata cu cardul în mijloacele de transport, societatea a demarat la acest moment, pentru a treia oară, procedura de achiziții servicii soft specifice, mentenanță și servicii bancare pentru încasare, transfer şi comisionare", ne-a comunicat Transurb, zilele trecute. Noi nu am găsit în

Sistemul Electronic de Achiziţii Publice decât nişte anunţuri de consultare a pieţei, dar poate că n-am ştiut unde să căutăm.

Cert este că plata cu cardul bancar în mijloacele de transport se va lăsa aşteptată. Nu se ştie cât!

Foto: Anca Melinte şi Marian Calestru






Acest articol a fost publicat pe
PressHub.ro și Viața Liberă în cadrul proiectului “Cohesion Policy Booster in Romania: Closer to citizens”,
un proiect Freedom House Romania, cofinanțat de Comisia Europeană/ DG Regio.

Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

Citit 9898 ori Ultima modificare Sâmbătă, 27 Martie 2021 02:57

17 comentarii

  • postat de Giana Luni, 19 Aprilie 2021 19:22 86.125.62.*** Link la comentariu
    1
    5

    RUSINE Transurb! Biletele sunt la fel de scumpe ca la Cluj, dar Traseul 11 are scaune rupte, murdare si cu tot felul de microbi! Ca sa nu mai spun ca iarna nici nu e caldura in autobuzele vechi! De ce nu se achizitioneaza si autobuze cu rampa pentru scaunele cu rotile, sau cu podea mai joasa pentru cei batrani sau cu probleme la genunchi? Nu toate lumea are genunchii ca la 20 de ani. Pai Clujul are doar autobuze electrice, unde se poate plati biletul direct din autobuz, ca la supermarket. Treci cardul bancar de la Transilvania/ BRD sau oricare, si primesti bilet. In Galati nici nu sunt cabine de bilete la fiecare statie. Tot la Cluj, autobuzele au dispozitive de incarcare a telefoanelor mobile prin mufa USB. Noi la Galati pentru ce platim 4 lei pe bilet?

    Raportează
  • postat de George Luni, 05 Aprilie 2021 20:04 89.136.76.*** Link la comentariu
    6
    3

    @Eu si ce te faci cu situatiile in care ai un telefon de tot kkt si pleci de acasa cu 100% baterie dar pana urci in autobuz ajunge la 0% baterie?

    Raportează
  • postat de George Luni, 05 Aprilie 2021 20:02 89.136.76.*** Link la comentariu
    2
    1

    Dani cel mai scump e la Tulcea. 4 lei/calatorie, 8 lei biletul cu 2 calatorii.

    Raportează
  • postat de George Luni, 05 Aprilie 2021 20:01 89.136.76.*** Link la comentariu
    0
    0

    SITIZAN esti un *u care nu stii sa deosebersti o stire reala de o pacaleala sau un fake news

    Raportează
  • postat de SITIZAN Duminică, 28 Martie 2021 16:37 5.13.167.*** Link la comentariu
    3
    3

    sa nu uitam data - 1 APRILIE !!

    Raportează
  • postat de Alexutz Vineri, 26 Martie 2021 12:33 5.2.205.*** Link la comentariu
    1
    21

    Adica mai pe scurt lucruri facute "romaneste"......

    Raportează
  • postat de un galatean Vineri, 26 Martie 2021 11:38 86.124.202.*** Link la comentariu
    1
    16

    @ Eu:

    Am trimis 2 sesizari Primariei cu aceeasi propunere: plata prin sms exact pe modelul de la Bucuresti. Prima a fost trimisa in 2019, raspunsul primit fiind ca se va implementa. Nu s-a facut.
    A doua a fost trimisa cu putin timp in urma. Astept raspunsul.

    Da, ar fi foarte practic sa urc in autobuz/troleibuz, trimit sms la un nr scurt si timp de 1 ora pot circula cu mijlocul de transport respectiv. Sistemul este identic cu plata parcarii prin sms.

    Raportează
  • postat de calator Vineri, 26 Martie 2021 10:25 78.96.59.*** Link la comentariu
    1
    43

    Afisajele in cele mai multe statii sunt varza. Autobuzele circula haotic. Dimineata pe Siderurgistilor nu a venit niciun autobuz timp de 30 de minute pe sensul Micro 40- Centru. Lipsa de autobuze pe trasee e crunta. La ce se mai lauda primaria si transurb de pomana ?

    Raportează
  • postat de Obiectiv Vineri, 26 Martie 2021 09:41 84.117.41.*** Link la comentariu
    11
    30

    Cum sa facem o noua revolutie in sistemul de transport local Domnule Primar
    cand 80 % la suta din cetatenii orasului circula gratuit cu mijloacele de transport local
    Facilitatile create de Consiliul Local, tuturor categoriilor de pensionari, elevilor si studentilor
    si bineinteles tuturor trantorilor care n-au ridicat in viata lor un pai, in timp toate aceste facilitati
    se vor vedea in rau in functionarea transportului local.
    Cum facem daca ne urcam intr-un mijloc de transport in comun
    cu un minut inainte de expirarea biletului si pana la destinatie mai avem 15 statii?

    Raportează
  • postat de cititor zilnic Vineri, 26 Martie 2021 09:20 89.121.200.*** Link la comentariu
    14
    24

    Doamna Katia daca ne gandeam tot timpul la pensionari nu mai evoluam si dumneavoastra nu puteati comenta aici.

    Raportează
  • postat de un observator Vineri, 26 Martie 2021 09:08 193.230.156.*** Link la comentariu
    3
    13

    Mai este timp. Speranta moare ultima.

    Raportează
  • postat de Eu Vineri, 26 Martie 2021 08:53 84.117.41.*** Link la comentariu
    0
    31

    Nu înțeleg ce era mare efort să se poată plăti prin SMS, ca la București. Te urci in mijlocul de transport, trimiți un mesaj cu numărul traseului și gata, ai bilet pentru o oră, fără să îți mai bati capul ca nu merge validatorul din dreptul ușii pe unde te-ai urcat și singurul funcțional e in capătul opus al mașinii.

    Raportează
  • postat de Hrhg Vineri, 26 Martie 2021 03:32 5.13.139.*** Link la comentariu
    6
    39

    Mintiti cu nerusinare. Panourile alea nu se misca, ce fluctuatii de semnal visati. Nenorociților, ati omorat orașul asta

    Raportează
  • postat de Ion Ion Vineri, 26 Martie 2021 03:19 5.14.144.*** Link la comentariu
    3
    32

    "Cel mai modern și performant sistem e-ticketing din România" promis de autorităţi, dar care funcţionează cu sincope.
    Adică: " bai, e frumoasa, e perfecta, dar are un defect: e stirba".

    Raportează
  • postat de Dani Vineri, 26 Martie 2021 02:22 109.166.129.*** Link la comentariu
    3
    45

    Poate cel mai scump transport, ca modern in nici un caz

    Raportează
  • postat de ADERIN Vineri, 26 Martie 2021 00:57 5.13.162.*** Link la comentariu
    1
    34

    Daca era asa, fiecare statie de eliberare tichet la TVM-uri sau incarcare card trebuia fi folosit la maxim adica chiar si plata cu marunti si pe de alta parte cand anunti aceasta revolutie fie ca dureaza ceva mai mult, dar pana la momentul acesta sau mai bine zis pana pe la 1 Aprilie trebuia sa fie operational tot sistemul nu pe bucatele. Se vede ca unii lucreaza din pix si realitatea din teren nu o cunosc.

    Raportează
  • postat de Katia Vineri, 26 Martie 2021 00:35 89.136.0.*** Link la comentariu
    21
    37

    Praduitori de bani europeni si idioti. Cu autobuzul merg mai mult pensionarii (inclusiv foarte multi din zona rurala) si elevii. Daca de elevi se lipeste sistemul deoarece sunt deschisi, pentru cei in varsta este mai dificil, situatie ce va presupune scoaterea soferului de la condus pentru ajutor. Dar cui sa spui daca nu se gandeste nimeni la cetateni. La cei ce asigura votul "covarsitor" al psd! Dar raul este spre bine. Cei care raman in viata poate vor casca ochii si urechile data viitoare si nu vor mai pube botul la minciuni, mici si promisiuni! Cei in varsta abia puteau cumpara biletul de la chiosc, dar sa-i obligi sa relationeze cu robotul vai mama lui, sh platit cat o Tesla sau naveta spatiala, asta este guvernarea sociala puche-nica fotista.

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.