Lucrări de 50 milioane de euro, scoase la licitație. Relansare a proiectului terminalului multimodal din Portul Galați

Lucrări de 50 milioane de euro, scoase la licitație. Relansare a proiectului terminalului multimodal din Portul Galați
Evaluaţi acest articol
(18 voturi)

Administrația Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați a relansat licitațiile pentru Etapa 1 și Etapa 2 a Proiectului "Platformă Multimodală Galați" (PMG), două anunțuri în acest sens fiind publicate în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP). Licitațiile sunt cu clauză suspensivă, fiind condiționate de aprobarea spre finanțare în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020.

Aceste licitații vin după ce devizele de lucrări din cadrul proiectului platformei multimodale au fost reactualizate. Acest pas a fost făcut după ce Ministerul Transporturilor și APDM Galați au ajuns la concluzia că proiectul suferă de o serioasă subfinanțare, generată de majorările de prețuri la manoperă și materiale de construcții.

După cum v-am informat în paginile ziarului "Viața liberă", precedentele licitații privind terminalul multimodal au rămas fără ofertanți, existând și presiunea respectării termenelor asumate pentru obținerea fondurilor europene.

Pentru deblocarea proiectului, în cazul Etapei 1 s-a renunțat la finanțarea prin CEF și s-a trecut la recalcularea proiectului în vederea depunerii unei noi finanțări prin POIM. În cazul Etapei 2, ce a fost din start depusă pe POIM, s-a trecut la recalculare, dar și în acest caz este nevoie de aprobarea surselor de finanțare suplimentare.

Schimbarea sursei de finanțare

Potrivit datelor publicate pe SEAP, noua valoare estimată a contractului pentru „Lucrări pentru execuţia cheului din cadrul proiectului Platformă Multimodală Galaţi - Etapa 1 - Modernizarea infrastructurii portuare” este de 179,4 milioane de lei, în creștere semnificativă față de valoarea anterioară, de 102,7 milioane de lei.

În același timp, deși valoarea lucrărilor a fost crescută, contractul este cu clauză suspensivă, adică este condiționată de obținerea finanțării prin POIM 2014-2020.

"Încheierea contractului de achiziție sectorială este condiționată de obținerea/ aprobarea finanțării lucrărilor din fonduri de la bugetul de stat și/sau fonduri europene nerambursabile, semnarea contractului fiind posibilă doar în situația în care se respectă dispozițiile referitoare la angajarea cheltuielilor din bugetele care intră sub incidența legislației privind finanțele publice", se arată în anunțul publicat pe SEAP.

După reactualizarea devizelor și aprobarea noilor parametri tehnico-economici, etape deja parcurse inclusiv la nivelul Ministerului Transporturilor, se deschide calea spre obținerea finanțării prin POIM.

"Entitatea Contractantă estimează că va obține finanțarea necesară semnării contractului până la sfârșitul trimestrului II 2022", se precizează în anunțul pe SEAP. Practic, licitația cu clauză suspensivă are rolul de a mai câștiga ceva timp, în condițiile în care proiectul e deja de ani de zile în "chinurile facerii".

Clauze suspensive

În cazul PMG Etapa 2 - "Modernizarea infrastructurii rutiere din zona platformei multimodale pentru înlăturarea blocajelor în trafic şi relocarea unui segment de cale ferată pentru fluidizarea traficului feroviar din zona portuară", noua valoare a contractului înaintată de APDM Galați este de 68,71 milioane de lei, în creștere față de valoarea anterioară, de 42,46 milioane de lei.

După cum am arătat, sub-proiectul acestei etape a prins de la început finanțare prin POIM 2014-2020, dar a fost, de asemenea, nevoie de o actualizare a devizelor.

"Având în vedere că în urma procedurilor derulate anterior și anulate ca urmare a lipsei depunerii ofertelor, s-a actualizat devizul general, astfel încât este necesară încheierea unui act adițional la contractul de finanțare nr. 78 din 23.09.2020, cod SMIS 120940, după emiterea Deciziei DG COMP privind ajutorul de stat", se arată în documentația tehnică a licitației. Prin urmare, și în acest caz a fost introdusă o clauză suspensivă, în sensul că încheierea contractului de lucrări este condiționată de aprobarea alocărilor financiare suplimentare.

"În cazul în care, indiferent de motive, sumele nu vor fi alocate, Entitatea Contractantă, după primirea notificării cu privire la neacordarea finanțării, își rezervă dreptul de a aplica prevederile art. 225 alin. 1 lit. C, teza a II-a din Legea nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale, fiind imposibilă încheierea contractului de achiziție sectorială", se mai arată în document.

Criterii de atribuire

În cazul ambelor licitații, criteriile de atribuire a contractelor sunt: preţul ofertei - 55 la sută; gradul de adecvare al graficului general de realizare a investiţiei sectoriale - 40 la sută; demonstrarea unei metodologii corespunzătoare pentru obţinerea asigurării că lucrările sunt realizate la parametrii calitativi solicitaţi - 5 la sută.

În cazul licitației PMG - Etapa 1 - "Modernizarea Infrastructurii Portuare", termenul de depunere a ofertelor este 29 noiembrie a.c. În cazul PMG - Etapa 2 - "Modernizarea Infrastructurii Rutiere", ofertele pot fi depuse până pe 2 decembrie a.c.

Proiectul platformei multimodale este structurat în trei etape (sub-proiecte) de implementare, este derulat în parteneriat de Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi şi operatorul privat Port Bazinul Nou, din cadrul Grupului Metaltrade. Acestuia din urmă îi revine implementarea PMG - Etapa 3 - ce vizează reorganizarea zonei de depozitare şi manipulare a mărfurilor. Investiţia prevăzută inițial era de 192,33 milioane de lei, tot prin POIM 2014-2020, dar și în acest caz s-a făcut o actualizare a devizelor de lucrări. Demararea Etapei 3 depinde de atribuirea contractelor de lucrări din Etapa 1 și Etapa 2.




Acest articol a fost publicat pe
PressHub.ro și Viața Liberă în cadrul proiectului “Cohesion Policy Booster in Romania: Closer to citizens”, un proiect Freedom House Romania, cofinanțat de Comisia Europeană/DG Regio. 
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.


Citit 5647 ori Ultima modificare Joi, 28 Octombrie 2021 00:07

6 comentarii

  • postat de Tică Joi, 18 Noiembrie 2021 15:20 5.13.221.*** Link la comentariu
    0
    0

    Ei nu sunt in stare sa faca un ponton , aveti exemplul asta de la palatul navigației care este facut gresit si fac alte lucrari .Vai de capul vostru .

    Raportează
  • postat de @ paloma... Miercuri, 03 Noiembrie 2021 10:50 109.201.137.*** Link la comentariu
    0
    0

    aloo ,madam Sosoaca in domeniul transporturilor navale , lucrarea asta face parte dintr-un proiect mai larg privind Strategia Dunarii , gandit de minti destepte din UE.
    In plus la Galati exista si calea ferata cu ecartament larg , folosit in tarile din fosta URSS.
    IN Olanda (numai un exemplu) se transporta marfa , containere in conditii mult mai dificile pe canalele interioare de acolo.
    Este adevarat ca daca vei vota la nesfarsit PSD , nu vom avea nici autostrazi , nici cale ferata..in zona , pentru ca toti banii se vor duce la pensii si salarii la bugetari , in loc sa mearga la dezvoltare !
    Comisii si comitete de la UE , au analizat si aprobat aceste proiecte , podul si terminalul de containere ...si vii tu " Einstein Gica-Contra " , in transporturi si spui ca cei de la Comisia Europeana ...este prosti si habarnisti.

    Raportează
  • postat de paloma Marți, 02 Noiembrie 2021 15:40 5.13.145.*** Link la comentariu
    0
    0

    @ postat de - Confunzi mere cu pere....podul va facilita tranzitul usor al Moldovei spre Litoral, atat!!! Ca timp numai, de-o parte si de alta nu exista infrastructura pentru un terminal de containere la Galati. Nu e de ajuns sa construiesti(asa cum a fost conceput "portul liber si foloseste la nimic"). Sosele nu sunt, caile ferate sunt praf...Multe containere ajung pana la 30, 40 de tone, ce sosele din judet(Tulcea) le suporta ??? Ai dreptate podul se face(la Braila, nu la Galati), cu bani europeni dar nu te gandi ca terminalul de containere de la noi, va avea vre-un viitor apropiat !!!
    S-o luam logic: Numai Moldova se poate bucura de acest "terminal de la Galati". Toate celelalte regiuni ale tarii, au autostrada Soarelui la C-ta. Noi n-avem nicio autostrada, nici macar drumuri rapide, avem in schimb limite de pescaj(pe Dunare, bara Sulina), nu se poate naviga noaptea pe Dunare, taxele de tranzitare si de pilotaj cele mai mari din Europa !!!
    Cred ca esti un brailan, psd-ist care vrea sa ne arate ce tare a fost mihai tudose, din brailita !!!

    Raportează
  • postat de @ paloma Sâmbătă, 30 Octombrie 2021 11:21 77.81.24.*** Link la comentariu
    0
    0

    ..Mai erau unii romani de ai noștri care mâncau cacao ca podul de la Brăila nu este viabil.
    Cum era fostul prim-ministru Tariceanu.
    Și uite ca acum podul se face.
    Cu bani europeni.

    Raportează
  • postat de paloma Vineri, 29 Octombrie 2021 00:31 5.13.145.*** Link la comentariu
    0
    0

    Un fel de portul liber, care n-a produs nimic decat a platit salarii (de la bugetul de stat) pentru cei aflati la putere !!!

    Raportează
  • postat de paloma Vineri, 29 Octombrie 2021 00:27 5.13.145.*** Link la comentariu
    0
    0

    Fara autostrazi, proiectul este mort !!! D-aia nu vine nimeni !!! Ce port de containere vreti sa faceti la Galati!!! Ce exportati, ce importati ??? Stiti cat sunt taxele de tranzitare si de pilotaj pe Dunare ??? Mai ieftin este sa vina la Constanta si transportate rutier in zona noastra !!!

    Raportează

Lasă un comentariu

Utilizatorul este singurul responsabil de conţinutul mesajelor pe care le postează şi îşi asumă toate consecinţele.

ATENTIE: Comentariile nu se publică automat, vor fi moderate. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare, iar autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate.

Prin comentariul meu sunt implicit de acord cu politica de confidenţialitate conform regulamentului GDPR (General Data Protection Regulation) şi cu Termeni si condițiile de utilizare ale site-ului www.viata-libera.ro