UPDATE | SPECIAL. ”Cod roşu” în siderurgie - ArcelorMittal ia în calcul vânzarea combinatului de la Galaţi

UPDATE | SPECIAL. ”Cod roşu” în siderurgie - ArcelorMittal ia în calcul vânzarea combinatului de la Galaţi
Evaluaţi acest articol
(61 voturi)

UPDATE | Negocierile privind achiziţia de către Grupul ArcelorMittal Galaţi a combinatului Ilva, din Italia, deschid o posibilitate care i-a pus pe jar pe siderurgiştii gălăţeni. În cursul zilei de miercuri, 21 martie, pe platforma combinatului s-a răspândit zvonul potrivit căruia ArcelorMittal este dispus să vândă combinatul de la Galaţi.

Tranzacţia ar fi o concesie pe care gigantul siderurgic ar urma să o facă pentru ca instituţiile europene să aprobe, în baza regulamentelor antitrust, achiziţia combinatului siderurgic Ilva. Până în prezent, singurul lucru cert este că ArcelorMittal a fost de acord să facă o serie de concesii în negocierile cu Comisia Europeană, însă în mod oficial nu există nicio comunicare potrivit căreia combinatul siderurgic de la Galaţi ar urma să fie scos la vânzare. Legat de acest subiect, până în prezent cel puţin, conducerea ArcelorMittal Galaţi s-a abţinut de la orice comentariu. Totuşi, cum nu iese fum fără foc, să vedem de unde a plecat totul.

Afacerea Ilva

Grupul ArcelorMittal şi-a manifestat dorinţa să achiziţioneze combinatul siderurgic Ilva, din Taranto, după ce guvernul italian a lansat un proces de atragere a unui investitor strategic. În "vremurile bune", Ilva producea 9 milioane de tone de oţel, însă în 2012 compania a fost implicată într-un scandal de poluare fără precedent, în urma căruia magistraţii au sechestrat de la foştii proprietari - familia Riva - active în valoare de 8,1 miliarde de euro. În ciuda faptului că Ilva avea cea mai mare oţelărie din Europa, unitatea a intrat în picaj, cu o producţie drastic redusă, din cauza problemelor de mediu şi cu spectrul pierderii a 14.000 de locuri de muncă.

Toată această "telenovelă" industrială părea că se îndreaptă spre un final fericit când, în iunie 2017, guvernul italian - ce preluase administrarea oţelăriei Ilva - a aprobat achiziţia unităţii de către un consorţiu - Am Investco - condus de Grupul ArcelorMittal. Din consorţiu mai făceau parte italienii de la Marcegaglia, partea financiară fiind susţinută de Banca Intesa Sanpaolo. Una peste alta, oferta consorţiului pentru preluarea Ilva a fost de 1,8 miliarde de euro, plus angajamentul unor investiţii de 2,4 miliarde de euro.

Comisia Europeană intervine

Lucrurile au început să se complice în momentul în care, după notificarea tranzacţiei, în septembrie 2017, către instituţiile europene, acestea au devenit îngrijorate de faptul că, prin achiziţia Ilva, Grupul ArcelorMittal ar deveni prea puternic, iar acest lucru ar putea să afecteze competitivitatea pieţei europene a oţelului. Aşa se face că, în noiembrie 2017, Comisia Europeană a lansat o investigaţie pentru a vedea dacă tranzacţia încalcă sau nu regulamentele antitrust.

La acea vreme, comisarul european pentru Concurenţă, Margrethe Vestager, declara: "Oţelul este o materie primă pentru multe produse pe care le folosim zilnic, iar industriile dependente de oţel au 30 milioane de angajaţi în Europa. Aceste industrii trebuie să acceseze oţel la preţuri competitive pentru a putea concura pe pieţele globale. Acesta este motivul pentru care vom investiga cu atenţie impactul planurilor ArcelorMittal de a cumpăra Ilva în ceea ce priveşte păstrarea unui mediu concurenţial pe piaţa oţelului". Pe scurt, a apărut temerea că ArcelorMittal ar putea profita de poziţia dominantă pe piaţă pentru a creşte preţurile la o serie de produse.

În acest context, în cursul săptămânii trecute, la presiunile CE, Grupul ArcelorMittal a făcut public faptul că este dispus să facă o serie de concesii. "Am înaintat Comisiei Europene o propunere privind un pachet de măsuri de compensare, care sperăm că va satisface orice preocupare concurenţială legată de intenţia noastră de a achiziţiona Combinatul Ilva. Înţelegem că acest pachet de măsuri va face obiectul testelor de piaţă. Sperăm într-o încheiere rapidă a acestei chestiuni", se arată într-o declaraţie de presă a Grupului ArcelorMittal.

Unde dai şi unde crapă!

Ce cuprinde la modul concret "pachetul de măsuri de compensare" ştiu doar Comisia Europeană şi conducerea Grupului ArcelorMittal, până în prezent nefiind prezentate în mod oficial detalii. Însă, Reuters, de exemplu, citând surse apropiate negocierilor, relata că ArcelorMittal ar fi dispus să scoată la vânzare o serie de unităţi, pentru a răspunde regulamentelor europene antitrust.

Toată această conjunctură a dat naştere mai multor scenarii, inclusiv acela ca ArcelorMittal Galaţi să fie scos la vânzare. Pe "surse", o astfel de ipoteză este amintită de jurnaliştii italieni de la siderweb.com, alături de combinatul de la Galaţi fiind amintit şi combinatul de la Ostrava (Cehia). În acelaşi timp, se admite că "negocierile sunt în curs" şi că "preţul" impus de UE ar putea să fie prea mare pentru ca ArcelorMittal să-l accepte. Alte scenarii, vehiculate în alte medii, implică şi combinatul de la Skopje sau chiar o serie de unităţi din Franţa.

Scenariul privind Galaţiului se poate susţine dacă ţinem cont că, într-o bună măsură, pe gama de produse, Ilva şi Galaţiul sunt destul de apropiate. Pe de altă parte, pieţele lor naturale sunt diferite. În plus, combinatul de la Galaţi este în centrul unui amplu program de investiţii, de ordinul a zeci de milioane de euro. Dar chiar şi în ipoteza în care combinatul de la Galaţi va fi scos la vânzare, rămâne de văzut cine ar putea să-l cumpere, pentru că este, totuşi, una dintre cele mai mari unităţi de acest fel din Europa.

Infirmarea sau confirmarea zvonurilor privind combinatul de la Galaţi o vom avea, cel mai probabil, până cel târziu în luna mai, când Comisia Europeană are termen pentru a prezenta un punct de vedere privind propunerile ArcelorMittal. Un acord ar presupune şi prezentarea termenilor acestuia.


Zvonul că Grupul ArcelorMittal ar putea să vândă combinatul siderurgic de Galaţi s-a răspândit cu repeziciune în cursul zilei de astăzi. Potrivit unor surse de pe platforma combinatului, tranzacţia ar urma să fie o concesie pe care gigantul siderurgic ar urma să o facă pentru ca instituţiile europene să aprobe, în baza regulamentelor antitrust, achiziţia combinatului siderurgic Ilva, din Italia. Până în prezent, singurul lucru cert este că ArcelorMittal a fost de acord să facă o serie de concesii în negocierile cu Comisia Europeană, însă în mod oficial nu există nici o comunicare potrivit căreia combinatul siderurgic de la Galaţi ar urma să fie scos la vânzare. Legat de acest subiect, până în prezent cel puţin, conducerea ArcelorMittal Galaţi s-a abţinut de la orice comentariu.

Vom reveni cu amănunte.

Citit 35036 ori Ultima modificare Vineri, 23 Martie 2018 10:42

12 comentarii

  • postat de Dinu
    Duminică, 25 Martie 2018 21:31
    100.106.162.***
    Acest combinat relicvă comunistă de va închide în maxim un an zic eu,cine vă cumpăra un combinat falimentar care nu a fost pe profit de 8-9 ani?
    26
    5
    Raportează
  • postat de Fabric of life
    Joi, 22 Martie 2018 20:14
    46.166.179.***
    Urat, foarte urat! Si extrem de demoralizant!

    Chiar daca achizitionarea Ilva ar pica (desi sunt sanse mai mari sa pice un meteorit urias pe planeta pana pe 23.05.2018, decat sa pice afacerea), chiar daca pe poarta combinatului va scrie in viitor tot ArcelorMittal, intentia Grupului de a se lepada de Galati - doar pentru a achizitiona alte uzine - ma face sa cred ca nimic bun nu se mai poate intampla in AMG.

    In siderurugie, investitiile inseamna sute de milioane de euro, iar Galatiul a avut si are nevoie de investitii.
    Poate ca nu mai vor sa continue activitatea intr-o zona in care se cam termina fierul vechi, fara cocserie, o singura otelarie, un furnal si doua laminoare.

    Ilva este aidoma unui Sidex inainte de privatizare si inseamna mai mult decat un simplu combinat.
    Este vorba de uzinele din Taranto, Genova, servicii siderurgice in Salerno si Senas, flota maritima a grupului, centrala electrica de la Taranto, centrele de distributie din Italia si Franta.
    Bogatii planetei cumpara fabrici, oameni, se folosesc, fac profit, platesc salarii minime, exploateaza la maxim, vand fabrica si pleaca fara sa le pese. Mittal este miliardar, nu filantrop.

    Este foarte ciudata lipsa de reactie a celor 1000 de lideri de sindicat din AMG.
    Or fi preocupati sa invete limba rusa.
    взятки
    17
    26
    Raportează
  • postat de yo
    Joi, 22 Martie 2018 18:27
    5.13.153.***
    Au venit, au distrus si vor pleca sau vor inchide, de vanzare nu poate fi vorba, in mod sigur nu vor vinde unui investitor serios ca doar nu doresc un concurent pe piata asa ca ramane vanzarea catre o firma care va avea ca obiect de activitatea demolarea si vanzarea bucatica cu bucatica ca fier vechi! Au venit javre si pleaca jigodii, multumim Nastase si PSD, opera voastra e desavarsita la Galati!
    23
    26
    Raportează
  • postat de P
    Joi, 22 Martie 2018 15:14
    70.28.93.***
    SUA a impus taxe vamale de 25% otelului din Europa.
    In aceste conditii combinatul va fi vandut. Se vor vinde utilajele , apoi terenul .
    Combinatul va fi inchis.
    Galatioul va deveni un oras mort.
    24
    13
    Raportează
  • postat de Teo
    Joi, 22 Martie 2018 12:50
    82.137.13.***
    La un oras cu o populatie de doua sute si ceva de mii fe locuitori 6000 de oameni care lucreaza la sidex inseamna decat 2,5% .
    Care bomba sociala?
    52
    17
    Raportează
  • postat de Radu
    Joi, 22 Martie 2018 09:47
    86.127.209.***
    Un sofer in varsta , pensionar, care a tinut foarte mult la masina lui, a vandut unui alt vecin, mai tanar, o masina Golf 1 la care tinea mult. Nu a cerut mult pe autoturism dar l-a rugat sa intretina masina. Domnul care a cumparat masina a promis ca o va intretine exemplar si cu prima ocazie cand a gasit un pasionat de Golf 1 a vandut-o cu un pret bun.
    Un lucru dupa ce l-ai vandut nu mai este al tau.
    25
    35
    Raportează
  • postat de GALATEAN
    Joi, 22 Martie 2018 09:17
    93.122.251.***
    Mai este putin pana departe...

    Daca si combinatul i-si schimba stapanii, ce a mai ramas in Galatiul asta prapadit?!

    Damen ar ramane deocamdata un reper viu in economia galateana, restul, doar simple amagiri, benefice pentru cei care patroneaza, cat timp angajatii lor accepta in continuare salarii de mizerie...

    Nici macar la o minune nu trebuie sa ne gandim privind redresarea orasului, atat timp cat, inca, in oras sunt prezente personajele care l-au distrus, fie in primarie, consiliul local, prefectura, consiliul judetului, si mai grav, aceleasi persoane trimise in parlament sa-si continuie prostia si hotia, sub umbrela parlamentara, unii cu dosare penale, amanate pana la prescriere, altele prescrise, dupa ce au ramas cu zeci de milioane de euro fraudati.

    Si, ei cu bani, constructii megalomanice si de neamuri proaste chiar in buricul targului, vile, masini, salupe, vacante de vis la Acapulco,familiile si copii putrezi de bogati fara ca sa fi avut, o data-n viata, o carte de munca!

    La polul opus, un oras distrus, oameni, familii saracite, copiii pe drumuri spre alte sperante straine, nici un semn din partea celor pusi in administratie sau parlament, ca in orasul asta se va intampla ceva bun...

    Da, poate ceva se v-a intampla, saracii, nedreptatitii, sa se trezeasca la realitate, sa-i traga la raspundere pentru tot raul facut de 28 de ani pe magiotii care au mintit in campaniile electorale, confiscand averi ce numai niste capitalisti cinstiti le puteau face in doua-trei vieti!

    Oare v-a rasari soarele dreptatii si la Galati?

    Doamne ajuta!
    27
    36
    Raportează
  • postat de Citizen
    Joi, 22 Martie 2018 08:35
    5.13.142.***
    Incep urmarile asa zisului razboi comercial si acestea se vor vedea in toata europa. E posibil sa se inchida combinatul sau sa-si reduca foarte mult activitatea si va fi o "bomba sociala" pe plan local pe care autoritatile nu vor sti sa o gestioneze. Dar cel mai mai rau va fi cand Renault va inchide fabrica de la Mioveni, pentru ca nu se va face nici o autostrada Pitesti - Sibiu si sa vedeti atunci probleme cu adevarat, cum vor pierde aprox. 2% din pib. Autoritatile noastre sunt inconstiente si foarte greoaie in masuri de ordin economic, ce sa mai vorbim de anticipare si preventie.
    La o astfel de lovitura tara se va depo***masiv in zonele afectate si conducatorii mult "iubiti" nu sunt deloc ingrijorati, ba chiar dau impresia ca se simt foarte bine, doar si-au crescut beneficiile lor si acolitilor.
    22
    28
    Raportează
  • postat de IC
    Joi, 22 Martie 2018 06:43
    100.117.27.***
    Articolul trebuia sa fie insotit de fotografii actuale de la Combinatul Targoviste . , Industria sarmei C Turzii etc . Cumparatorii probabili vor fi rusii .... care vor continua programul de anihilare a industriei siderurgice romanesti..( se reactiveaza oare planul Valeev ? Care or fi prietenii imperiului rus din actuala clasa politica ?)
    26
    26
    Raportează
  • postat de Praf si pulbere....
    Joi, 22 Martie 2018 05:18
    108.245.201.***
    Dezastru' la maxim , asta e , asta meritati , asta ati ajuns .....
    28
    21
    Raportează
  • postat de Melinte Marian
    Miercuri, 21 Martie 2018 20:21
    86.152.108.***
    TUNUL SIDEX prinde contur se apropie finalul !
    Sindicatul Solidaritatea din AMG in frunte cu Preşedintele Tiber Gheorghe inclusiv Melinte Marian la fiecare protest asta anunța drept viitor până pe la sfârşitul anilor 2020 !
    Nepăsarea şi laşitatea oamenilor nu a permis percepția sutelor de mesaje lansate de-a lungul vremii !
    32
    32
    Raportează
  • postat de Costi
    Miercuri, 21 Martie 2018 20:09
    109.166.137.***
    Era de asteptat sa se intimple asta,de fapt totul este distrus sa tras pe el,nu sa investit,iar ce a ramas sa darimat sa luat fierul etc si asta este finalul cum au fost si cu celelalte din tara,va fi istorie acest combinat daca nu cumva este.
    11
    65
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.