PROFIT de zece ori mai mare pentru Şantierul Naval DAMEN Galaţi

PROFIT de zece ori mai mare pentru Şantierul Naval DAMEN Galaţi

Arhiva Viața liberă
Evaluaţi acest articol
(18 voturi)
6 comentarii

Şantierul Naval Damen Galaţi a înregistrat în 2017 un profit net de 11,06 milioane de lei, de zece ori mai mare faţă de 2016, potrivit datelor centralizate de Ministerul Finanţelor, în condiţiile în care a avut de traversat un an destul de agitat atât în ceea ce priveşte evoluţia afacerilor pe piaţa navală, cât şi în ceea ce priveşte relaţiile cu angajaţii.

Şantierul naval gălăţean a reuşit în cursul anului trecut să treacă din nou de ştacheta livrării a peste 20 de nave, un ritm păstrat în ultimii ani graţie unui sistem flexibil în ceea ce priveşte construirea şi asamblarea secţiunilor navelor. Ce-i drept, o bună parte a comenzilor a fost formată anul trecut din navale de dimensiunii medii, dar asta nu înseamnă că Damen nu a avut şi nu are la Galaţi şi proiecte „de catalog”. De exemplu, la mijlocul anului trecut au început lucrările la spărgătorul de gheaţă destinat Australian Antarctic Division (AAD). Construcţia navei propriu-zise este estimată la 200 milioane de dolari, dar per ansamblu este vorba de un contract mai amplu – de aproximativ 1,2 miliarde de dolari - în care este inclusă proiectare, construcţia, operarea şi mentenanţa navei.

Dacă este să ne raportăm „la cifre”, în cursul anului trecut SN Damen Galaţi a avut o cifră de afaceri de aproape 531,8 milioane de lei, în scădere faţă de 2016 cu 16,52 milioane de lei, dar mai mare cu 28,44 milioane de lei în 2015. Pe de altă parte, trebuie ţinut cont şi de faptul că procesul de producţie într-un şantier naval este unul multianual, iar rezultatele financiare sunt, mai degrabă, unele de etapă. Dincolo de asta, însă, şantierul naval gălăţean a înregistrat anul trecut venituri de 498,4 milioane de lei şi cheltuieli de 477,01 milioane de lei, ceea ce a condus către un profit brut de 21,38 milioane de lei, respectiv un profit net de 11,06 milioane de lei. Dacă ţinem cont că, în 2016, SN Damen Galaţi a obţinut un profit net de 1,1 milioane de lei, se poate spune că rezultatele au fost… de zece ori mai bune! Pe de altă parte, profitul net obţinut este încă departe de cele 24,63 milioane de lei obţinute în 2015, 31,34 milioane de lei în 214 şi 60,89 milioane de lei în 2013. Asta în condiţiile în care cifra de afaceri în 2015 a fost de 469,96 milioane de lei, în 2014 de 500,79 milioane de lei, iar în 2013 de 627,74 milioane de lei.

Forţa de muncă

Numărul mediu de salariaţi ai SN Damen Galaţi a fost în 2017 de 2.271 de persoane, cu doar 20 mai mare decât în 2016. Spre comparaţie, în 2015, în şantierul naval gălăţean lucrau 2.511 angajaţi, în 2014 a avut 2.333 angajaţi, iar în 2013 erau 1.986 de angajaţi. În prezent, şantierul naval are nevoie de forţă de muncă, însă mână de lucru calificată este din ce în ce mai greu de găsit. În plus, nivelul de salarizare a dus anul trecut la tensiuni sociale ce au răbufnit, în august, printr-un protest spontan al salariaţilor. În cele din urmă, după negocierea unor noi grile de salarizare lucrurile s-au mai liniştit, dar asta nu înseamnă că şantierul nu are în continuare nevoie de mai mulţi angajaţi.

Afaceri cu suspans

În ceea ce priveşte viitorul afacerilor SN Damen Galaţi, una dintre marile mize va fi programul de înzestrare a armatei avut în vedere de Ministerul Apărării. După cum v-am informat în paginile ziarului nostru, MApN doreşte să achiziţioneze patru corvete multifuncţionale, valoarea contractului fiind de aproximativ 3,6 miliarde de lei. SN Damen Galaţi a avut, practic, contractul în mână, la sfârşitul anului 2016, după ce MApN a anunţat că optează pentru modelul de corvetă SIGM 10514, construit la Galaţi, dar afacerea s-a pierdut în 2017 în „meandrele concretului” şi jocurile de putere de la Bucureşti. Procedura de achiziţie a fost relansată recent, Damen este pe poziţii, dar mai avem de aşteptat până vom avea un rezultat concret.

Un element-cheie în ceea priveşte SN Damen Galaţi este legat de achiziţia de către grupul olandez a Şantierului Naval de la Mangalia. Şi aici au fost luni de suspans, analizări şi reanalizări, dar în cele din urmă, anul acesta, s-a ajuns la un acord cu statul român privind tranzacţia. Această preluare nu numai că va da mai multă greutate prezenţei Damen în România, dar va influenţa şi modul în care comenzile primite de grup vor fi gestionate. Ce va însemna asta pentru şantierul naval gălăţean, rămâne de văzut.

Citit 12349 ori Ultima modificare Marți, 12 Iunie 2018 00:54

6 comentarii

  • postat de Alexuz Joi, 14 Iunie 2018 08:28 5.2.205.*** Link la comentariu
    0
    1

    Profit pe spatele fraierilor.

    Raportează
  • postat de Domnule MIHAI CATALIN Miercuri, 13 Iunie 2018 14:11 185.183.106.*** Link la comentariu
    0
    2

    Cifrele sunt cele oficiale de la ministerul finantelor :
    http://www.mfinante.ro/infocodfiscal.html , cod unic de identificare:1651643

    Din pacate asta este valoarea santierului !

    Raportează
  • postat de MIHAI CATALIN Miercuri, 13 Iunie 2018 08:09 92.82.217.*** Link la comentariu
    0
    5

    Stimate d-le Amalinei,
    Nu stiu care sunt cunostintele dvs. in domeniul economiei bazata pe afaceri in shipping. Dar eu cunosc foarte bine acest domeniu in calitatea mea de absolvent al academiei navale costanta 1977 si datorita activitatii practice de 30 ani numai in unctia de comandat in marina comerciala romana si apoi dupa ce am fost izgniti din tata in cea internationala.Pentru informatia dvs. serviciul de probe la santierul naval Damen a fost infintat de subsemnatul unde am lucrat circa 6 luni si apoi ap plecat din nou pe mare.Pe aceasta cale tin sa va informez ca cine construieste o nava indiferent de marimea ei si pretul de constructie nu are la sfirsti atunce cind preda nava un profit de minim 1 MILIN EURO acela nu este un santier naval. La 20 nave construite in 2017 sa ai doar un profit de maxim 2,5 milionae de euro adica in medie 125.000 euro per nava inseamna ca nu esti un santier naval.NU CRED ASEMENA STATISTICI. MAI VERIFICATI. Salutari , un comandant ca multi altii ce a fost alungat din tara pentru ca flota romaniei a fost distrusa din interese .......

    Raportează
  • postat de Dani Marți, 12 Iunie 2018 14:03 5.13.187.*** Link la comentariu
    0
    8

    Profit mare, salarii mici

    Raportează
  • postat de Transurb Luni, 11 Iunie 2018 22:02 89.136.184.*** Link la comentariu
    0
    12

    Din păcate din șantier pleacă oamenii pentru ca sunt prost plătiți. Degeaba s-a făcut acest profit, dacă oamenii valorosi nu sunt ținuți.

    Raportează
  • postat de Vaporasul din imagine... Luni, 11 Iunie 2018 13:00 5.254.97.*** Link la comentariu
    1
    15

    este emblematic pentru ce se mai lanseaza azi in santier.
    Pe calea de lansare , unde altadata se dadeau in serie la apa nave de zeci de mii de tone.

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.