Legislaţie cu dedicaţie pentru Damen, în preluarea DMHI Mangalia

Legislaţie cu dedicaţie pentru Damen, în preluarea DMHI Mangalia
Evaluaţi acest articol
(12 voturi)

Calea preluării de către Grupul Damen a şantierului naval DMHI Mangalia a fost netezită printr-o ordonanţă de urgenţă, adoptată în ultima şedinţă a Executivului. Mai exact, este vorba de o serie de modificări privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, astfel încât, în anumite condiţii, conducerea unei societăţi la care statul este acţionar majoritar să poată fi încredinţată şi unui acţionar minoritar.

Noile reglementări vin să "descâlcească" situaţia de la şantierului naval DMHI Mangalia, unde în urma negocierilor dintre părţile interesate, s-a stabilit ca statul să redevină acţionar majoritar cu o participaţie de 51 la sută, după ce Grupul Damen îi va ceda 2 la sută din acţiuni. În acelaşi timp, grupul olandez ar urma să asigure managementul companiei.

Potrivit Ministerului Economiei, ordonanţa de urgenţă adoptată în această săptămână de Executiv completează un vid legislativ ce nu a fost avut în vedere în 2011, când au fost elaborate primele acte normative privind guvernanţa corporativă şi nici în modificările operate ulterior.

"Lacuna legislativă priveşte situaţia companiilor la care statul român devine, din acţionar minoritar, acţionar majoritar. Actul normativ era necesar pentru situaţiile viitoare în care se va dovedi necesară transformarea participaţiilor minoritare deţinute în prezent de către statul român la unii agenţi economici în participaţii majoritare la aceiaşi agenţi economici, pentru protejarea unor interese naţionale cu caracter strategic, de natură economică sau socială", informează Ministerul Economiei.

Cum se aplică noile prevederi

Actul normativ promovat de către Ministerul Economiei permite încredinţarea conducerii executive a societăţii, controlul managerial şi/sau operaţional către acţionarul privat, numai după o analiză a Adunării Generale a Acţionarilor şi doar în anumite condiţii, printre care: statul român să devină acţionar majoritar, după ce a fost acţionar minoritar; acţionarul privat să deţină capacitatea tehnică şi financiară necesară dezvoltării companiei.

"Această opţiune a statului român nu contravine regulilor instituite de OECD şi nu derogă de la principiile unui management privat profesionist, ci le întăreşte. În acest context, investitorul privat este cel care asigură capital, know-how, tehnologie, comenzi şi contracte, brand, etc. Eficienţa unui operator economic depinde, în mod determinant, de performanţa managementului acestuia, de corecta implementare în funcţionarea societăţii a mecanismelor de bună guvernare. De aceea, actul normativ promovat de către Ministerul Economiei permite consolidarea societăţilor la care statul redobândeşte calitatea de acţionar majoritar", precizează Ministerul Economiei.

Încredinţarea conducerii manageriale, care se face de către Adunarea Generală a Acţionarilor (AGA) poate fi revocată tot de către AGA, dacă se dovedeşte că performanţa societăţii nu se păstrează sau scade capacitatea tehnică şi/sau financiară a companiei, adică dacă nu mai sunt îndeplinite condiţiile în care a fost acordată încredinţarea managementului.

Context general

Modificările legislative vin la capătul unui traseu destul de sinuos al negocierilor privind preluarea de către Grupul Damen a DMHI Mangalia, după ce Guvernul a anunţat, în ianuarie, că doreşte să-şi exercite, prin intermediul societăţii Şantierul Naval "2 Mai" SA (controlată de Ministerul Economiei - n.r.), dreptul de preemţiune în preluarea pachetului de 51 la sută din acţiunile şantierului de la Mangalia, scoase la vânzare de coreenii de la Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering. În cele din urmă, statul a acceptat ca Damen să preia de la coreeni acel pachet de acţiuni, cu condiţia ca ulterior olandezii să cedeze în mod gratuit 2 la sută din acţiuni către statul român, acţionar minoritar cu 49 la sută. Astfel, structura finală a acţionariatului DMHI Mangalia rezultată din aceste asocieri va fi de 51 la sută pentru Şantierul Naval "2 Mai" SA (de stat) şi 49 la sută pentru Grupul Damen. În acelaşi timp, în schimbul cedării acţiunilor, Damen va primi controlul managerial asupra şantierului naval Mangalia, principala misiune fiind aceea de a-l readuce pe linia de plutire. În prezent, şantierul din Mangalia se confruntă cu lipsa de comenzi, dar şi cu pierderi şi datorii de peste cinci miliarde de lei.

Citit 7055 ori Ultima modificare Vineri, 20 Iulie 2018 00:50

8 comentarii

  • postat de Ziua cea mare pentru DMHI! Astăzi vin olandezii de la Damen, pentru a lua oficial în primire șantierul naval
    Vineri, 20 Iulie 2018 11:38
    185.45.13.***
    Mari pregătiri, de dimineață, ”în curtea” Șantierului Naval Mangalia (DMHI)! Toată lumea face curățenie, în halele PBS se pregătește scena… Peste tot se simte un suflu nou, plin de speranțe, în așteptarea evenimentului de astăzi după amiază, când, în prezența oficialităților centrale și locale, precum și a tuturor angajaților, va avea loc Ceremonia de preluare a conducerii executive a șantierului din Mangalia de către Grupul olandez DAMEN, prin reprezentanții săi.
    1
    2
    Raportează
  • postat de Rudibravo,1951
    Joi, 19 Iulie 2018 17:45
    82.137.13.***
    Șantierul naval Mangalia este cuiul înfipt în inima Litoralului romanesc Ei vor Portul Constanța care poate schimba soarta porturilor Olandeze care pot fi puse pe chitici De ce se opune Olanda intrării României în Schengen?
    1
    4
    Raportează
  • postat de Suzi Quatro
    Joi, 19 Iulie 2018 16:16
    82.137.13.***
    Olandezii ne pot da Și 25% scopul final al lor este Portul Constanța Nu trecem la EUROII și nici Schengen nu pupăm dacă nu le dăm ce vor Au luat cele mai importante Șantiere navale Române Acum au ajuns la mare ne vor lua cam tot Așa este în Democrația Occidentală care pe care face burta mai Mare Din greșeală în greșeală vom ajunge CAPITALIȘTI de rang 3
    1
    3
    Raportează
  • postat de Suzana
    Joi, 19 Iulie 2018 15:54
    82.137.13.***
    Olandezii se opun intrării României în Schengen dacă nu le vindem Portul Constanța Prin urmare și așa deci iar pus-o de mămăligă cu prietenii din UE
    5
    1
    Raportează
  • postat de Remus
    Joi, 19 Iulie 2018 15:42
    82.137.13.***
    Vreți să vedeți că in10 ani Tovarășii Investitorii strategici Olandezi pun mânuța și pe Portul Constanța Asta vor da la Revoluție încoace
    2
    4
    Raportează
  • postat de Gluma :
    Joi, 19 Iulie 2018 10:57
    5.254.97.***
    Uite asa vapoare mari , se vor face la Mangalia cand vor veni olandezii.
    Ca-n poza.
    Gluma , tete.
    1
    9
    Raportează
  • postat de Terente...din Galati
    Joi, 19 Iulie 2018 09:26
    86.34.180.***
    Probabil ca acromegalicul fost prim ministru al Romaniei, originar din Braila s-a gandit ca va da o lovitura magistrala Galatiului, schimband drumul spre Mangalia, al faimosului contract a celor 4 corvete. La mintea celor din PSD, nimic nu ma mai mira!
    De asta, noi galatenii adevarati care iubim acest oras, trebuie sa facem tot posibilul ca puntea peste Dunare sa fie la...Galati si nu la Braila.
    Recent ucrainenii si bulgarii au cazut la invoiala sa finanteze o autostrada care sa faca legatura dintre Odesa si Varna. Probabil ca ruta cea mai scurta va trece pe la Galati. Nu trebuie ratat acest mare proiect!
    1
    7
    Raportează
  • postat de Ar mai fi de spus :
    Joi, 19 Iulie 2018 00:16
    185.253.96.***
    "Afacerea Daewoo - Mangalia" trezește multe suspiciuni

    Statul român este tot mai aproape de preluarea controlului asupra companiei Daewoo - Mangalia Heavy Industries (DMHI). În data de 22 iunie 2018, a avut loc adunarea generală a acționarilor Șantierului Naval „2 Mai” Mangalia, care deține 49% din capitalul social al DMHI și în care statul este acționar majoritar. Acționariatul a aprobat contractul de asociere a SN „2 Mai” cu BV Holding Maatschappij Damen, în cadrul companiei mixte Daewoo Mangalia Heavy Industries.
    În hotărârea dată publicității pe piața de capital, se precizează că asocierea se realizează „în limitele aprobării date prin memorandumul din data de 21 iunie 2018“.
    Care sunt prevederile respectivului memorandum și cine l-a aprobat, nu se precizează. Un lucru este clar: dacă acesta există cu adevărat, nu a fost discutat și aprobat în ședința de guvern care a avut loc în data de 21 iunie după cum o demonstrează „Informația de presă privind proiectele de acte normative adoptate sau de care Guvernul a luat act în ședința din 21 iunie 2018”, publicată pe site-ul Executivului. În respectiva informare se vorbește despre cinci memorandumuri, printre care nu se regăsește cel la care face referire hotărârea AGA.
    Memorandumul nu este publicat nici pe pagina electronică a celui ce s-a ocupat de întocmirea și promovarea lui, respectiv Ministerul Economiei, la rubrica „transparență decizională”, cum e firesc și legal să se procedeze.

    Surprinzător, comunicatul de presă dat de Ministerul Economiei, în data de 22 iunie 2018, cu câteva ore înainte de adunarea generală de la Șantierul Naval „2 Mai” Mangalia, contrazice hotărârea acționarilor, precizând următoarele: „În cursul acestei săptămâni, ministrul economiei, Dănuț Andrușcă, a semnat raportul final de negociere dintre partea română și reprezentanții companiei olandeze Damen referitor la contractul de transfer de acțiuni și vânzare de creanțe și la contractul de asociere care reglementează condițiile în care se va organiza și va funcționa Șantierul DMHI Mangalia (care urmează să-și schimbe denumirea după implementarea documentelor tranzacției). Ministrul Dănuț Andrușcă a informat Guvernul României referitor la finalizarea negocierilor“.
    Deci, ministerul vorbește despre o informare adresată Guvernului, nicidecum de un memorandum, cum se afirmă în hotărârea AGA.
    Dacă dăm crezare comunicatelor Executivului și Ministerului Economiei, Guvernul Dăncilă nu a avizat „afacerea Daewoo - Mangalia”, pentru că nu i-a fost supus spre aprobare un memorandum referitor la ea.
    Șocante în această afacere sunt lipsa totală de transparență, secretomania de care dau dovadă decidenții politici. Care sunt motivele acestei atitudini? În definitiv, e vorba de o asociere în care una din părți - Șantierul Naval „2 Mai” Mangalia - este o companie listată pe piața de capital și în care statul român este acționarul majoritar. Asocierea cu olandezii de la Damen, în cadrul Daewoo - Mangalia, vizează atât interesul acționarilor și al investitorilor de pe piața de capital, cât și interesul public? Oare ce au de ascuns Guvernul Dăncilă și Ministerul Economiei?

    Spre comparație, la momentul realizării asocierii dintre statul român și sud-coreenii de la Daewoo, din care a rezultat societatea mixtă Daewoo - Mangalia Heavy Industries, condițiile înțelegerii au fost făcute publice de către oficialii de la acea vreme.

    Dar să revenim la hotărârea acționariatului Șantierului Naval „2 Mai” Mangalia. În comunicat se precizează că: „Semnarea tranzacției se va realiza cu respectarea în tot a dispozițiilor legale incidente și fără prejudicierea societății Șantierului Naval «2 Mai» Mangalia și a acționarilor acestuia în legătură cu tranzacția. Verificarea condițiilor sus indicate intră în aria de responsabilitate a conducerii executive și administrative a societății, care va informa acționarii despre aceasta, înainte de semnare“.
    După cum lesne se observă, formularea aleasă în hotărârea AGA este evazivă, neclară, fapt ce trezește și mai multe suspiciuni. Nu se precizează la ce anume se referă expresia „semnarea tranzacției” și, foarte grav, nu se precizează baza ei legală.
    Suspiciunile formulate mai sus se adaugă la multele semne de întrebare ridicate de această afacere netransparentă. După cum se știe, DSME a decis să își vândă partea din Daewoo - Mangalia deoarece se confruntă cu grave probleme financiare. De aceea, este mai mult decât suspectă intenția sa de a ceda creanța de 830 milioane de dolari pe care o deține la Daewoo - Mangalia în schimbul a numai 10.000 de dolari. Dacă ar fi vândut activele (hale, docuri, platforme de producție, linii tehnologice, utilaje, scule și dispozitive) ar fi recuperat o mare parte din creanță. De ce nu o face? Își permit acționarii și creditorii companiei DSME să facă pomeni? Oare ce se ascunde în spatele acestei vânzări de creanță, extrem de păguboasă pentru DSME?

    Nu doar sud-coreenilor, dar și grupului Damen i se cere să facă pomeni. Mai întâi va trebui să-i cedeze gratuit statului român 2% din capitalul social al societății mixte, iar apoi să îi vândă 51% din colosala creanță preluată de la DSME, pentru o sumă de nimic: 5.100 dolari.
    Stimați cititori, în lumea afacerilor nimic nu e pe gratis, totul are un preț. Care este adevăratul preț pe care va trebui să îl achite statul român în „afacerea Daewoo - Mangalia”? Să fie vorba de contractul pentru construcția celor patru corvete și cel pentru întreținerea, repararea și modernizarea flotei Forțelor Navale Române? Fostul premier Mihai Tudose, inițiatorul proiectului de preluare a controlului de stat asupra DMHI a spus-o pe șleau, că vrea să se construiască corvetele la Mangalia. Până azi, nici Ministerul Economiei, nici actualul prim-ministru, Viorica Dăncilă, nici Ministerul Apărării Naționale nu l-au contrazis.
    2
    16
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.