SPECIAL VL | Şantierul naval de la Galaţi ”joacă” în ”Liga Campionilor”. În 2019, ”flotă” de 19 nave în construcţie
Foto: Ovidiu Amălinei

SPECIAL VL | Şantierul naval de la Galaţi ”joacă” în ”Liga Campionilor”. În 2019, ”flotă” de 19 nave în construcţie
Evaluaţi acest articol
(24 voturi)

Şantierul Naval Damen Galaţi a intrat în 2019 cu o "flotă" de 19 nave, aflate în diferite stadii de execuţie. Mai mult decât atât, navaliştii gălăţeni dovedesc o versatilitate remarcabilă în abordarea proiectelor, chiar dacă e vorba de comenzi dintre cele mai complexe: nave off-shore pentru platformele marine sau centralele eoliene, iahturi de lux, remorchere multifuncţionale, nave ştiinţifice şi de cercetare şi, nu în ultimul rând, nave militare.

"Această versatilitate în abordarea proiectelor face din şantierul naval nu numai cel mai performant şantier al Grupului Damen, dar şi unul dintre cele mai performante din Europa. Dacă este să facem o paralelă cu competiţiile sportive, SN Damen Galaţi joacă în Liga Campionilor industriei navale!", a declarat, în cadrul unei conferinţe de presă, directorul general al şantierului naval gălăţean, Rino Brugge.

Demn de remarcat este că versatilitatea în abordarea proiectelor complexe, axată pe nave speciale, s-a accelerat mai ales după… criza economică, declanşată în urmă cu zece ani. "Industria navală este o piaţă globală. Noi ne-am axat, pentru a rezista, pe nave speciale, nave ce înglobează un know-how deosebit, pe care nu le poate face oricine. În acest demers ne-a ajutat şi tradiţia pe care industria navală o are la Galaţi. De altfel, în 2018, şantierul a împlinit 125 ani de existenţă! Ştiu familii de navalişti din tată-n fiu, avem şi un centru universitar puternic, avem aici inclusiv, tot ca parte a Damen, compania Marine Engineering Galaţi (MEGA), aflată în centrul tuturor proiectelor militare realizate la nivel de grup", a explicat Rino Brugge.

Navele speciale, secretul succesului

În total, din 1999, de când şantierul a fost intrat în grupul Damen, la Galaţi s-au realizat peste 400 de nave, adică, în medie, în jur de 20 de nave pe an. "Dar, desigur, faptul că putem aborda proiecte tot mai complexe, precum, iată, "Maersk Connector", ce a fost declarată, în 2017, cea mai bună navă off-shore din lume, JSS "Karel Doorman" - cea mai mare navă a Marinei Militare Olandeze sau spărgătorul de gheaţă "Nuyina" destinat Diviziei Antarctice a Australiei - nave cu adevărat remarcabile, unice, sunt reale motive de mândrie pentru navaliştii gălăţeni", a arătat directorul general al SN Damen Galaţi.

Suspans în contractul corvetelor

Unul dinte momentele cele mai aşteptate din industria navală este, desigur, desemnarea unui constructor pentru cele patru corvete destinate Forţelor Navale Române, proiect estimat la 1,6 miliarde de euro. SN Damen Galaţi este unul dintre principalii competitori, mai ales că portofoliul său în domeniul militar este unul impresionant. Şantierul gălăţean este singurul din ţară care în ultimele decenii a construit nave militare - 29 de nave militare pentru diferite ţări ale lumii. Printre beneficiari s-au numărat, de exemplu, Marina Regală Olandeză, Paza de Coastă din Suedia, Germania, Forţele Navale din Indonezia, Tunisia, Emiratele Arabe, Africa de Sud etc.

Modelul de corvetă propus de Damen - SIGMA - a fost deja realizat, în diferite variante, de 11 ori, iar dacă Damen va câştiga acest contract, corvetele pentru Forţele Navale Române tot la Galaţi se vor realiza. "În momentul de faţă, suntem încă în perioada de analiză şi suntem siguri că Guvernul României priveşte cu atenţie toate ofertele pe care le-a primit. Fireşte, noi suntem optimişti, dat fiind faptul că propunerea noastră cred că este una dintre cele mai potrivite pentru necesităţile avute în vedere. Dar, desigur, decizia finală le aparţine autorităţilor române, dat fiind faptul că este în joc şi o valoare destul de mare a contractului, dar mai ales pentru că este vorba de capacitatea de apărare a României, a Europei şi a NATO", a explicat directorul general Rino Brugge.

Dacă cele patru corvete pentru România vor fi construite la Galaţi, rămâne să aflăm în perioada următoare. Cert este că, până în prezent, în vreme ce alte şantiere se bazează mai mult pe promisiuni şi declaraţii de intenţie, SN Damen Galaţi este singurul din ţară care a demonstrat, la modul concret, că poate construi nave militare.

Citit 12189 ori Ultima modificare Vineri, 04 Ianuarie 2019 14:29

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.