Cursa pentru „Rabla”

Cursa pentru „Rabla”
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Noile prevederi ale programului Rabla l-au însufleţit serios pe posesorii de autoturisme vechi din Galaţi *

Imediat ce programul a demarat efectiv, sute de oameni au plecat către Remat pregătiţi să renunţe la sărmanele vechituri în schimbul celebrelor de-acum vouchere de 38 de milioane de lei vechi.

Interesul este de această dată şi mai mare, asta pentru că la cumpărarea unei maşini noi pot fi părăsite sub presa de metal nu mai puţin de trei maşini vechi.

Povestea este frumos ambalată şi, pe undeva, chiar reală. Există însă şi câteva chestiuni tehnice, care fac toată această treabă să devină una complicată, greoaie... românească!

De la vorbă la faptă…

Procedura pare una destul de simplă, atunci când vorbim despre felul în care a fost prezentat programul la televizor sau în ziare. Lucrurile se complică destul de mult când se trece la fapte.

În primul rând, cumpărătorul, cel care doreşte să ducă trei maşini la fier vechi pentru a obţine o parte din bani pentru una nouă, trebuie să îşi ia câteva zile libere.

O zi pentru predarea maşinilor vechi, încă o zi pentru hrănirea balaurului birocratic, iar dacă e ghinionist povestea se poate prelungi. Pentru ce este nevoie de atâta timp? Explicaţiile date de către unul dintre temerarii gălăţeni ai programului Rabla 2010 lămuresc problema complet:

„În primul rând, trebuie făcute copii legalizate la notariat după certificatele de înmatriculare ale maşinilor vechi, înainte de predare. În al doilea rând, la Remat trebuie să se prezinte fiecare proprietar al maşinilor care merg la casat”.

„Predarea se face destul de rapid, dar maşina veche trebuie să aibă cel puţin motorul întreg, roţi, radiator, baterie, să nu fie descompletată. De-abia de aici înainte apar problemele”, ne-a explicat beneficiarul programului.

Potrivit acestuia, urmează două cozi la birourile de la Remat, unde operează o singură angajată, care trebuie să înmâneze proprietarului maşinii actele cu care să poată face radierea fiscală şi care să demonstreze trecerea rablei în proprietatea Remat.

„Este frustrant să stai la o coadă formată doar din 15 – 20 de persoane, dar la care rândul îţi vine după câteva ore”, ne-a mai povestit omul.

Nu acelaşi lucru ne-a spus şi Constantin Secară, directorul tehnic al Remat Galaţi, care a explicat că deşi, în ultimele trei zile, peste 220 de oameni au venit cu bătrânele maşini aici, predarea şi preluarea s-au făcut fără probleme.

Transport prevăzător

Un lucru la care trebuie să fie foarte atenţi gălăţenii care vor să beneficieze de „Rabla” este cel al modalităţi de transport al maşinii pe ultimul drum.

Dacă la Remat se solicită doar ca maşina să aibă roţi, baterie, motor şi radiator, pentru circulaţia pe drumurile publice e nevoie de ceva mai mult.

Şi nu poţi şti cum, ghinion, apare o maşină de poliţie sau ARR, cu oameni vigilenţi, gata să te îndemne la respectat legile. Bătaia de cap poate fi mai mare decât câştigul în acest caz. 

Tocmai de aceea, alegerea atentă a unei firme care să facă transportul vechiturii vă poate scuti de… probleme neprevăzute.

Cu datorii, fără datorii

Epopeea este însă abia la mijloc. Cu hârtiile de la Remat, un amator de intrare în program trebuie să meargă apoi la Direcţia de Fiscalitate, de unde va primi o fişă de radiere.

Mare atenţie! Cei de aici nu vor elibera acest certificat dacă proprietarul maşinii predate deja are impozite restante.

Dacă mai punem la socoteală faptul că şi aici e nevoie de nervi de fier pentru statul la coadă, atunci avem imaginea clară a unui român plimbat de la Ana la Caiafa pentru un oarece beneficiu.

Turnanta finală este serviciul de înmatriculări auto, acolo unde urmează a fi făcută radierea vechiturilor trimise deja la casat şi predarea numerelor de înmatriculare.

Şi aici este nevoie de puţină răbdare, dar pentru că problema se află aproape de final tensiunea este mai uşor de suportat.

Numai după ce au fost parcurse toate aceste etape, bonurile valorice primite pentru vechituri pot ajunge pe masa unui dealer de maşini noi.

De aici înainte… drum bun!

Bursa fiarelor

După cum se ştie bine deja, bonurile valorice primite după predarea maşinii sunt transmisibile. Asta a făcut deja ca piaţa hârburilor să explodeze.

În momentul de faţă, cel care nu îşi doreşte decât să scape de vechitură poate primi cam jumătate din valoarea tichetului. Asta dacă e norocos.

Preţurile sunt undeva sub 16 milioane de lei vechi. Cumetrii, naşii, verii şi uneori vecinii sunt ceva mai norocoşi.

Citit 3120 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.