Evaluaţi acest articol
(33 voturi)
8 comentarii

Anunţul ambasadorului SUA, Adrian Zuckerman, privind sprijinul american pentru două mari proiecte de infrastructură - o autostradă şi o cale ferată - care să lege portul Gdansk (Polonia) de portul Constanţa a stârnit speranţe şi la Galaţi, cu atât mai mult cu cât, tot în cadrul Iniţiativei celor Trei Mări (Baltică, Adriatică şi Marea Neagră - n.r.), s-a discutat de-a lungul timpului şi despre proiectul unei legături navigabile între Gdansk şi zona Galaţi - Constanţa. Mulţi speră că autostrada pomenită de americani va trece prin Moldova şi va include podul peste Dunăre dintre Galaţi şi Brăila.

Ideea unei legături pe apă între Gdansk şi Galaţi a fost lansată încă din 1920, de Fundaţia "Carol I", care a conceput, cu sprijinul Academiei Române, un proiect de amenajare a râurilor interioare pe axa Vistula - San - Nistru - Prut, astfel încât să se creeze o cale navigabilă care să unească Marea Neagră cu Marea Baltică. Acest traseu ar fi urmat să aibă o lungime de 1.900 km şi ar scurta considerabil vechile rute de transport. Această ideea a fost abordată şi în dezbaterile din cadrul Iniţiativei celor Trei Mări, fiind sprijinită inclusiv de autorităţile publice şi patronatele din Galaţi, dat fiind faptul că un astfel de proiect (re)lansa în regiunea noastră un important nod comercial. Proiectul a fost prezentat inclusiv la summitul de la București, din 2018, al ţărilor membre în Iniţiativa celor Trei Mări.

Proiectul căilor navigabile, deşi foarte interesant din punct de vedere tehnic, ridică, totuşi, o serie de probleme în ceea ce priveşte normele de mediu, conform standardelor actuale, mai ales că presupune şi un sistem de ecluze. Poate că de asta nici nu prea s-a mai auzit de el în ultimul timp. Iată însă că ambasadorul SUA, Adrian Zuckerman, vorbeşte de o autostradă şi o cale ferată care să lege Gdansk de Constanţa, iar ruta cea mai scurtă ar fi, teoretic, tot prin zona Galaţi - Brăila, pe reperele axei râurilor interioare, mai ales că s-ar asigura şi conectarea Modovei cu marile rute de transport europene.

Pe de altă parte, dincolo de valoarea comercială, proiectele rutelor de transport prezentate în cadrul Iniţiativei celor Trei Mări au şi o valoare strategică militară. Mai exact, sunt menite să crească mobilitatea forţelor NATO pe flancul estic, pentru a se putea deplasa cât mai rapid între Marea Baltică şi Marea Neagră. De aici şi interesul SUA - ca lider la Alianţei şi principală contrapondere la tendinţele belicoase ale Rusiei - pentru aceste proiecte. De altfel, după relocarea forţelor americane din Germania, cele mai numeroase contingente SUA vor fi relocate în Polonia şi România, fapt confirmat inclusiv de ambasadorul Zuckerman. Privind lucrurile din această perspectivă, alte rute, decât cea prin Galaţi, par a fi favorizate din punct de vedere militar. Mai exact, pe partea feroviară este vorba de proiectul "Rail-2-Sea", iar pe rutier de proiectul "Via Carpathica", proiecte care însă nu trec prin Moldova, ci prin zona de vest a României, pentru a ajunge mai departe la Bucureşti şi apoi la Constanţa.

Pe partea feroviară, Galaţiul ar fi avut o şansă, poate, dacă podul peste Dunăre din zona noastră ar fi fost prevăzut şi cu cale ferată. Din păcate, nu s-a întâmplat aşa.

Pe rutier, Galaţiul ar putea fi inclus pe un traseu care să unească Nordul cu Sudul Europei doar dacă Statele Unite iau în calcul (cel puţin în viitor) o mai mare apropiere de Republica Moldova şi Ucraina, dar dată fiind instabilitatea din aceste regiuni, tot un traseu de transport care să treacă exclusiv prin ţări NATO, având eventual ca scut Carpaţii, ar fi de preferat.

Vestea bună ar fi că, tot în cadrul Iniţiativei celor Trei Mări se are în vedere dezvoltarea proiectului FAIRway, privind modernizarea şenalului navigabil al Dunării, demarat deja cu fonduri europene, în care este implicat şi Galaţiul, precum şi realizarea unor culoare de transport pentru energie, în care este inclus şi Galaţiul.

În acelaşi timp, deşi potenţialul unor proiecte precum "Rail-2-Sea" şi "Via Carpathica" ar fi incontestabil pentru dezvoltarea României, autorităţile naţionale şi aliaţii noştri n-ar trebui să neglijeze în planurile de viitor nici Moldova. La urma-urmei, la fel de importantă din punct de vedere strategic este asigurarea unei dezvoltări echilibrate a întregului teritoriu al României şi reducerea disparităţilor regionale.

În timp ce la Galaţi încă "îi mai aşteptăm pe americani", inclusiv prin Iniţiativa celor Trei Mări, ar fi bine să se urgenteze cel puţin realizarea drumurilor expres care să asigure legăturile cu restul ţării. Şi aici, de-a lungul timpului, s-au tot trasat hărţi, inclusiv în Master Planul de Transport, dar Moldova este, încă, singura din regiunile istorice fără nici măcar un kilometru de autostradă!

„Oportunităţi extraordinare pentru România”

"România este la un pas de a păși în calea unor oportunități extraordinare!", a declarat ambasadorul Adrian Zuckerman. "Statele Unite și România au realizat multe împreună! Pe măsură ce continuă să lucreze împreună, vom vedea cum România își va asuma rolul de lider în Europa, care îi revine de drept. România a demonstrat și continuă să demonstreze că are un spirit ce nu poate fi dominat, precum și o dedicare de neclintit față de valorile democratice. A venit momentul României, iar perioada Renașterii în România se derulează sub ochii noștri!", a precizat ambasadorul SUA.

Citit 21884 ori Ultima modificare Marți, 13 Octombrie 2020 11:49

8 comentarii

  • postat de Silion Miercuri, 14 Octombrie 2020 06:48 86.124.202.*** Link la comentariu
    3
    4

    Ce nu realizați voi, este că această autostradă nu este doar pt schimburile comerciale, ea are și un important rol strategic pt americani și aliații lor, de fapt este un al doilea Deveselu pt marile puteri ale lumii, o arteră ce facilitează transportul, transferul echipamentelor militare în caz de conflict cu mama Rusie. O linie de apărare bazată pe carnea de tun românească.

    Raportează
  • postat de Ion Luni, 12 Octombrie 2020 21:58 5.13.215.*** Link la comentariu
    4
    7

    Suntem un judet la extremitatea U.E. si al Romaniei, zona cea mai saraca a Moldovei dupa Vaslui! Uitati de politicieni care si-a aduc aminte de noi o data la 4 ani iar dupa seceta care trece peste noi parca si Dumnezeu si-a intors fata de la noi.

    Raportează
  • postat de Akbar Luni, 12 Octombrie 2020 19:32 5.13.169.*** Link la comentariu
    6
    4

    Am si inceput sa ne guduram si sa ne curga balute din gura, doar la auzul vorbelor marelui si democraticului unchi Sam, despre urbea noastra draga. Cum vor navali ei, americanii, si ne vor umple orasul, pana la refruz, de atatea investitii !
    Aproape ca-mi dau lacrimile !

    Raportează
  • postat de Tirpitz Luni, 12 Octombrie 2020 14:13 81.196.215.*** Link la comentariu
    10
    19

    Mi-e sila, voua nu? Un targusor acest Galati datorita habarnistilor. Nu au fost in stare sa faca un pod peste Dunare, le-au luat-o brailenii inainte, cinste lor. Galateni, ce votati, asta aveti. Pe loc repaus de-acum inainte, doar niste asfaltari noi pe gropite vechi, niste borduri oachese si inca cativa tei scosi din radacini, in rest se face curatenie in targusorul nostru, fiecare cum poate.

    Raportează
  • postat de Terente...din Galati Luni, 12 Octombrie 2020 09:21 86.34.180.*** Link la comentariu
    8
    28

    Galatiul ar fi avut o sansa desigur , daca podul peste Dunare, ar fi trecut pe la noi, mai exact peste confluenta Prutului cu Dunarea, spre Isaccea samd...
    Desteptii neamului, insa, au considerat ca latimea Dunarii , are cuvantul determinant si uite asa vom ramane pe de laturi. Singura varianta de descatusare a Galatiului, este de natura politica: Romania reunita in aceleasi granite cu Basarabia. Asa vom deveni placa turnanta a planurilor care situau Galatiul in mijlocul a tot ce misca la Gurile Dunarii , Bugeacul si pana la varsare Nistrului, la Cetatea Alba.
    Altfel vom ramane decupati din harta economica s Romaniei.

    Raportează
  • postat de costel Luni, 12 Octombrie 2020 08:30 89.39.81.*** Link la comentariu
    19
    26

    Cum credeati ca americanii vor investi intr-un oras care de 30 de ani voteaza numai PSD,adica urmasii comunistilor ??

    Raportează
  • postat de Florin Luni, 12 Octombrie 2020 07:23 86.124.206.*** Link la comentariu
    6
    26

    Alt BECHTEL ?
    Va trece si prin curtea Politiei de Frontiera ?
    Guvernul României a adoptat, pe 4 iunie 2020, o hotărâre prin care Primăria municipiului Galaţi a primit un răgaz de 6 luni pentru a construi mult-promisa artera de legătură. Deci prin deductie logica si cu foarte putina matematica, pe 3 decembrie 2020 ar fi termenul limita de executie a lucrarii. Dar unde mai este loc si vorba de LOGICA. Astazi este 12 octombrie 2020 si NU s-a miscat din loc macar o pietricica.

    Raportează
  • postat de Cris Luni, 12 Octombrie 2020 06:00 95.77.107.*** Link la comentariu
    21
    16

    Bravos națiune , americanii și-au dus aminte de România acum în campania electorală a lui Trump din SUA și a PNL din România ...Dar orice val ca valul trece dacă nu se lasă cu ceva interese financiare și pentru ambasadorii SUA , că așa e obiceiul pe la noi.

    Raportează

Lasă un comentariu

Utilizatorul este singurul responsabil de conţinutul mesajelor pe care le postează şi îşi asumă toate consecinţele.

ATENTIE: Comentariile nu se publică automat, vor fi moderate. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare, iar autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate.

Prin comentariul meu sunt implicit de acord cu politica de confidenţialitate conform regulamentului GDPR (General Data Protection Regulation) şi cu Termeni si condițiile de utilizare ale site-ului www.viata-libera.ro