Nava militară CSS "Den Helder" prinde contur în SN Damen Galați

Nava militară CSS "Den Helder" prinde contur în SN Damen Galați
Evaluaţi acest articol
(11 voturi)

În Şantierul Naval Damen Galaţi se află în plină desfășurare lucrările la o nouă navă militară pentru Forțele Navale Regale Olandeze, un proiect în valoare de 375 milioane de euro. (RNLN) "Den Helder" va fi o navă de tip Combat Support Ship (CSS), iar la aproximativ jumătate de an de la punerea chilei, elementele constructive ale navei cu o lungime de 180 metri încep să prindă contur.

Potrivit datelor furnizate de Grupul Damen, designul acestei nave de tip CSS constă dintr-un total de 178 de secțiuni diferite. Până în prezent s-a finalizat proiectarea a 116 secțiuni, 80 de secțiuni au fost deja fabricate în șantier, iar 22 sunt în prezent în construcție, reprezentând împreună o cantitate totală de oțel tăiat de 6.600 de tone.
"Nava începe să prindă contur - tot șantierul este plin cu secțiuni de navă și începem treptat să le punem cap la cap", a declarat directorul de proiect Damen Naval, Arjan Risseeuw.

Motoare demne de Cartea Recordurilor

Construcția secțiunilor navei are loc în același timp cu montarea unor echipamente. Aceste componente includ piese mai mici - de exemplu, peste 8.400 de bucăți de conducte au fost montate în secțiunile finalizate - dar și componente mai mari. De fapt, recent au fost amplasate cele mai grele echipamente: patru generatoare diesel Wärtsilä 31.
Selectarea acestui tip de generator diesel de către Damen Naval și Defense Material Organization (DMO) s-a bazat pe dorința de a face din CSS o navă cât mai eficientă în ceea ce privește consumul de combustibil, dar și al reducerii emisiilor de evacuare.
Având în vedere acest obiectiv, motoarele Wärtsilä 31 sunt dotate cu câte o unitate de reducere catalitică selectivă, care vor permite navei CSS să atingă standardele de conformitate cu reglementările IMO Tier III din domeniul construcțiilor navale, privind emisiile de noxe. Motorul asigură o eficiență optimă a consumului de combustibil pe întreaga lui gamă de funcționare și chiar a fost recunoscut de Guinnes World Records drept "cel mai eficient motor diesel în patru timpi din lume".
Combinat cu forma carenei și designul elicei, Wärtsilä 31 va reduce consumul de combustibil al CSS cu aproximativ 6 la sută. În plus, Damen a lucrat îndeaproape cu Wärtsilä și DMO pentru reducerea nivelurilor de zgomot și vibrații ale celor patru grupuri electrogene. În acest scop, motorul și generatorul au fost construite pe o structură de bază specială.
"Așezarea grupurilor electrogene pe pozițiile lor a fost o adevărată performanță. Acum că sunt la locul lor, secțiunile pot fi construite peste ele", adaugă Risseeuw.

Etape pentru 2022

Construcția CSS va continua în 2022 cu parcurgerea unor noi etape importante ale proiectului.
"La începutul lunii februarie, vom trage primele cabluri. Și un alt mare eveniment este lansarea laterală a modulelor 2 și 3, în aprilie. În plus, suntem ocupați cu proiectarea și construcția unui flotor, astfel încât să putem muta corpul din docul uscat în docul umed", a precizat directorul de proiect Damen Naval.
După cum v-am informat în paginile ziarului "Viața liberă", decizia de achiziţie a unei noi nave militare de tip CSS a fost anunţată de autorităţile olandeze în cursul anului 2019, iar în februarie 2020 a fost semnat contractul cu Grupul Damen în vederea realizării acestei nave. Proiectul are la bază un concept al SN Damen Schelde (Olanda), unul care să răspundă cerinţelor unor misiuni dintre cele mai complexe ale Forţelor Navale.
În luna iunie a.c., în prezența viceamiralului Rob A. Kramer, comandantul Forțelor Navale Regale Olandeze (RNLN), precum și a viceamiralului Arie Jan de Waard, directorul Organizației pentru Echipamente Militare (DMO), a avut loc la SN Damen Galați ceremonia de punere a chilei navei. CSS "Den Helder" ar urma să fie finalizată în anul 2024, iar în 2025 va deveni operaţională în cadrul marinei militare olandeze. Nava va fi deservită de 150 de persoane - 75 de membri ai echipajului şi 75 de membri din personalul adiţional. Nava va avea capacitatea de a lua la bord inclusiv două elicoptere, dar şi 25 de containere pentru operaţiunile logistice.
Ca dimensiuni, CSS "Den Helder" este a doua cea mai mare navă militară construită vreodată în România. Ea este devansată doar de nava de tip Joint Support Ship (JSS) "Karel Doorman", construită tot la Galați, tot pentru Forțele Navale Olandeze.

Citit 3230 ori Ultima modificare Miercuri, 29 Decembrie 2021 00:42

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.