România va trece de anul viitor la un sistem de taxare a transportului rutier greu pe bază de distanța parcursă, față de rovinietele actuale, care sunt pe perioade limitate de timp.
Astfel, țara noastră se va alinia celorlalte state europene din jur, care au deja de mult timp astfel de sisteme de taxare. Tarifele stabilite, însă, vor fi printre cele mai mici, comparate chiar și cu vecinii direcți, arată o analiză a Hotnews.ro.
Propunerea pentru sistemul TollRo, începând cu vara lui 2026, este ca toate vehicule de transport marfă să fie taxate în raport cu distanța parcursă, tipul de infrastructură folosit (autostrăzi și drum expres vs drumuri naționale) și clasa de poluare a vehiculului. Astfel, tarifele au fost împărțite pe trei clase, pentru vehicule cu norma de poluare Euro 6, cele cu normă de poluare Euro 5 și cele care sunt în clasele mai vechi Euro 3 - Euro 0. Conform noilor tarife, un vehicul de marfă între 3,5 și 7,5 tone, Euro 6, va plăti 0,17 lei pe kilometru de autostradă folosit și 0,08 lei pe kilometru de drum național. Un TIR cu masa mai mare sau egală cu 12 tone va plăti 0,48 lei pe kilometru de autostradă folosit și 0,24 lei pe kilometru de drum național.
În prezent, în România, pentru a utiliza rețeaua de drumuri naționale și autostrăzi, un vehicul de marfă de peste 3,5 tone și sub 7,5 tone plătește o rovinietă pornind de la 7,5 euro pe zi și care ajunge până la 380 de euro pe an. La capătul celălalt al taxării grele, un TIR cu masa mai mare sau egală cu 12 tone cu 3 axe plătește de la 17 euro pe zi la 855 euro pe an. Un TIR cu 4 axe plătește de la 28,5 euro pe zi la 1.425 de euro pe an.

