Nava militară olandeză „Den Helder”, lansată la apă la Damen Galați (FOTO)
Foto: Ovidiu Amălinei

Nava militară olandeză „Den Helder”, lansată la apă la Damen Galați (FOTO)
Suport logistic pentru marina olandeză
Evaluaţi acest articol
(28 voturi)

În Șantierul Naval Damen Galați a avut loc luni, 11 aprilie, lansarea modulelor 2 și 3 ale viitoarei nave pentru suport logistic construite pentru Forțele Navale Regale Olandeze, un proiect în valoare totală de 375 milioane de euro.

Acest eveniment are loc la mai puțin de un an după ce, în șantierul gălățean, în prezența comandanților Forțelor Navale Regale Olandeze, a avut loc ceremonia de punere a chilei la nava (RNLN) "Den Helder", a doua cea mai mare navă militară construită vreodată în România. Ca dimensiuni, nava este devansată doar de nava de tip Joint Support Ship (JSS) "Karel Doorman", construită tot la Galați, tot pentru Forțele Navale Olandeze.

CSS (Combat Support Ship) "Den Helder" este construită pe module - după un proiect conceput de SN Damen Schelde (Olanda) - asemeni unui joc de lego. Cele două module lansate luni la apă formează corpul central al navei, la el urmând să fie atașate corpurile ce formează prova, pupa, respectiv, suprastructura.

Construcția acestei nave se face la SN Damen Galați în condițiile în care industria navală, per ansamblu, a resimțit efectele pandemiei de coronavirus, ale creșterilor de prețuri la energie și la alte categorii de materii prime, iar mai nou războiul din Ucraina presupune, la rândul său, aplicarea unor sancțiuni și suspendarea unor contracte.

Referitor la efectele războiului din Ucraina, directorul comercial al Damen Schelde Naval, Roland Briene, a declarat la Galați că, în acest context, securitatea personalului este cea mai importantă. "Înainte de a vorbi de efectele economice, suntem în primul rând preocupați de siguranța colegilor din Damen Nikolaev. Avem în Ucraina o companie de proiectare cu 200 de angajați, iar eforturile noastre sunt de a-i extrage de acolo și a-i ști în siguranță aici (la Galați - n.r.) sau într-o altă țară. În ceea ce privește Rusia, fiind companie europeană, respectăm legislația UE și punem în practică sancțiunile decise la nivel comunitar. Principalul lucru pe care l-am făcut a fost să amânăm livrarea unor nave destinate unor clienți din Rusia. În funcție de cum vor evolua lucrurile, vom vedea ce putem face, în viitor, cu aceste contracte", a declarat Roland Briene.

Un alt subiect de interes pentru Damen este contractul privind construirea a patru corvete pentru Forțele Navale Române. După cum v-am informat în paginile ziarului "Viața liberă", asocierea SN Constanța - Naval Group, deși a fost desemnată, în 2019, câștigătoare a licitației, a tergiversat semnarea contractului cu Ministerul Apărării. În prezent, există serioase îndoieli că SN Constanța și Naval Group au resursele tehnice și umane să construiască aceste corvete în România, așa cum erau condițiile din licitație. MApN a mai dat un ultim răgaz, până la sfârșitul lunii aprilie, pentru semnare, iar dacă acest lucru nu se va întâmpla, Grupul Damen, următorul clasat în licitație, ar putea prelua contractul. "Pot să vă spun că suntem și noi nerăbdători să aflăm rezultatul. Desigur, cel mai important este ca România să aibă în flota sa nave construite în România, pentru a-și putea atinge interesele strategice pe care le are în Marea Neagră. În ceea ce privește oferta noastră, este valabilă în continuare, la același preț, iar Damen este dispus să construiască nave pentru Forțele Navale Române", a declarat directorul comercial al Damen Schelde.

Până când "se vor limpezi apele" în contractul privind corvetele pentru Forțele Navale Române, construcția CSS "Den Helder" merge înainte. Modulele ce conțin sala mașinilor viitoarei nave militare vor fi mutate în docurile SN Damen Galați, unde vor continua lucrările de construcție și la celelalte module.

CSS "Den Helder" ar urma să fie finalizată în anul 2024, iar în 2025 va deveni operaţională. Nava va fi deservită de 150 de persoane - 75 de membri ai echipajului şi 75 de membri din personalul adiţional. Vasul va avea capacitatea de a lua la bord inclusiv două elicoptere, dar şi 25 de containere pentru operațiuni logistice.

Citit 3506 ori Ultima modificare Miercuri, 13 Aprilie 2022 01:51

1 comentariu

  • postat de Alexutz
    Marți, 12 Aprilie 2022 14:22
    5.2.205.***
    Olandezul construieste tot pentru el si cu mana de lucru mult mai ieftina decat la el.
    2
    8
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.