Patronatele, în duel cu ANAF

Patronatele, în duel cu ANAF
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Oamenii de afaceri au înaintat FMI un set de propuneri pentru îmbunătăţirea relaţiilor cu administraţia fiscală *

Patronatele din cadrul Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii (CNIPMMR) au înaintat, în cadrul unei întâlniri avute în această săptămână cu delegaţia FMI, o serie de propuneri ce vizează îmbunătăţirea colectării fiscale şi a relaţiilor dintre Ministerul Finanţelor Publice şi contribuabili.

„În prezent, percepţia generală din mediul de afaceri este aceea că sistemul fiscal practicat la noi este unul de tip represiv, de intimidare a contribuabilului, această impresie fiind imprimată de experienţele nefaste avute de unele societăţi în raport cu comportamentul unor reprezentanţi ai ANAF”, a arătat Marian Filimon, vicepreşedintele CNIPMMR.

Printre propunerile înainte de patronate privind relaţia dintre contribuabili şi administraţia fiscală se numără generalizarea sistemului de transmitere a declaraţiilor fiscale on-line - în scopul de a se evita contactul cu personalul bugetar, generator de corupţie şi birocraţie – şi fixarea unui termen (de exemplu, un an) de implementare obligatoriu pentru toate firmele.

De asemenea, patronatele mai propun revederea procedurii de transmitere a dosarului fiscal de la o Administraţie Fiscală la alta, ce poate dura şi până la şase luni în unele cazuri, şi care generează penalizări din cauza ANAF-ului, dar pe seama contribuabilului.

Nu în ultimul rând, s-a mai propus declararea contribuţiilor sociale într-o singură poziţie (acum se face pe şapte poziţii diferite) şi posibilitatea ca fişa de plătitor a firmei să fie accesibilă on-line (în prezent se ridică de la un ghişeu al ANAF).

„Sunt propuneri care vizează scăderea rigidităţii ANAF în raport cu contribuabilul şi evitarea unor relaţii greoaie, cu soluţii adesea greşite sau ineficiente”, a precizat reprezentantul patronatelor.

Tot pe linia experienţelor pe care oamenii de afaceri le-au avut cu administraţiile fiscale, patronatele au atras atenţia reprezentanţilor FMI că, deseori sistemul de comunicare este deficitar.

De exemplu, în cazul existenţei unor datorii, avertizările prevăzute în codul de procedură fiscală – somaţii, titlu executoriu – adesea nu sunt utilizate în ordinea normală şi în termenele legale. Astfel au apărut situaţii în care unor contribuabili le-a fost transmis concomitent cu somaţia şi titlul executoriu.

„Alte experienţe neplăcute sesizate de oamenii de afaceri sunt şi acelea că sistemul de compensare a unor datorii nu este suficient de flexibil şi că, în cazul deblocării conturilor de către ANAF, în cazul în care plata s-a făcut în mod voluntar de către debitor, acest lucru se face cu întârzieri şi de trei, cinci zile, blocând activitatea firmei în această perioadă”, a arătat Marian Filimon.

Patronatele mai atrag atenţia că există o discrepanţă în legislaţia fiscală românească între gravitatea faptei şi nivelul penalizărilor. De exemplu, pentru o semnătură lipsă pe un document de casă, penalizarea este de la 1.000 lei în sus, iar pentru gestiunea frauduloasă (neţinerea gestiunii), penalizarea este între 3.000 şi 5.000 lei.

„Sperăm ca propunerile noastre să aibă ecou, pentru că ar avea efect pozitiv şi asupra mediului de afaceri şi asupra sistemului de colectare a veniturilor bugetare”, a mai arătat reprezentantul patronatelor.

Citit 677 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.