Oportunităţi de afaceri pe timp de criză

Oportunităţi de afaceri pe timp de criză
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Creşterea pieţei interne, noile tehnologii sau încheierea de noi parteneriate sunt principalele direcţii în care întreprinderile s-ar putea dezvolta * Cu toate acestea, mai puţin de o cincime dintre IMM-uri mizează anul acesta pe rezultate mai bune ca anul trecut * Operatorii din turism sunt cei mai optimişti, în timp ce constructorii sunt cei mai pesimişti *

În ciuda crizei economice, întreprinzătorii mizează în continuare pe puterea de cumpărare a populaţiei şi a agenţilor interni, se relevă în studiul „Carta Albă a IMM-urilor 2010”, realizat de Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR).

Creşterea vânzărilor pe piaţa internă este percepută drept principala oportunitate de afacere din prezent de nu mai puţin de 68 la sută dintre IMM-uri, în timp ce 51,38 la sută dintre ele văd o posibilitate de dezvoltare prin asimilarea de noi pieţe. În acelaşi timp, întreprinzătorii nu neglijează nici realizarea unor noi parteneriate de afaceri (33,27 la sută) sau utilizarea de noi tehnologii (26,4 la sută).

Mai puţini sunt cei care văd oportunităţi de afaceri prin obţinerea unui grant (16,43 la sută) sau sporirea exporturilor (9,97 la sută). În ceea ce-i priveşte pe cei ce văd oportunităţi de afaceri prin subcontractarea unor activităţi, relansarea creditării sau creşterea gradului de corectitudine şi transparenţă a licitaţiilor, procentul IMM-urilor încrezătoare în aceste soluţii este de doar 2,56 la sută.

„Pe timp de criză, valorificarea unei oportunităţi de afaceri poate face diferenţa între supravieţuirea sau dispariţia unei întreprinderi. Din păcate, mediul de afaceri de la noi nu este foarte generos în oportunităţi şi, din acest motiv, poate că ele sunt şi mai preţioase. De asemenea, se observă că, în funcţie de mărimea, vechimea sau domeniul de activitate, firmele au tendinţa de a identifica un anumit gen de oportunităţi”, a precizat vicepreşedintele CNIPMMR, Marian Filimon.

Fiecare cu oportunităţile lui

Dacă ar fi să o luăm după experienţa în timp, noile tehnologii şi sporirea exporturilor sunt percepute ca oportunităţi în general de IMM-urile cu peste 15 ani de activitate.

Firmele aflate la început, cu sub 5 ani de experienţă, se concentrează în special pe penetrarea de noi pieţe, în timp ce firmele cu 10-15 ani de activitate caută să asimileze noi produse.

Cel mai mult mizează pe creşterea vânzărilor pe piaţa internă firmele din domeniul turismului, 83,12 la sută dintre acestea văzând aici principala oportunitate. Spre comparaţie, pe creşterea pieţei interne mizează doar 65,9 la sută dintre firmele din industrie şi 58,24 la sută dintre cele din construcţii.

Serviciile, în proporţie de 40,63 la sută, văd ca principală oportunitate realizarea unui parteneriat de afaceri, procentul fiind unul mare (53,8 la sută) şi în cazul firmelor din construcţii. Acestea din urmă mizează într-o proporţie de 34 la sută şi pe noile tehnologii, care sunt în special apanajul firmelor din industrie (40,61 la sută).

Performanţe limitate

De la oportunitate la valorificarea ei este, totuşi, o cale destul de lungă, acest lucru devenind evident şi din nivelul de performanţă pe care IMM-urile au reuşit să-l obţină de la începutul crizei şi până în prezent. Cele mai multe dintre firme (35,89 la sută) au raportat performanţe puţin mai slabe, 24,58 la sută au raportat rezultate net inferioare. Rezultate similare au obţinut doar 22,23 la sută dintre IMM-uri, în timp ce cu rezultate bune sau net superioare se pot lăuda doar 13,73 la sută dintre societăţi şi, respectiv, 3,57 la sută.

„Semnificaţia acestor raportări este că IMM-urile au avut o capacitate limitată de a avea performanţă pe fondul crizei economice”, a precizat vicepreşedintele CNIPMMR.

Ca domenii de activitate, ponderea cea mai mare a companiilor în care se apreciază că se vor obţine rezultate mult mai bune în 2010 comparativ cu 2009 sunt cele din domeniul turismului (4,17 la sută), în timp ce  20 la sută din firmele din domeniul serviciilor consideră că vor avea rezultate bune.

Performanţe asemănătoare cu cele de anul trecut sunt aşteptate în 34,51 la sută din firmele din industrie şi în 34,58 la sută din cele din domeniul transporturilor.

Rezultate mult mai slabe în acest an sunt de aşteptat în 26,48 la sută dintre firmele din domeniul comerţului şi 26,58 la sută de cele din domeniul construcţiilor.

Citit 889 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.