Flota Nilului, concepută la Galaţi!

Flota Nilului, concepută la Galaţi!
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Autorităţile egiptene au apelat la compania gălăţeană de arhitectură navală Ship Design Group pentru realizarea unei flote moderne de 60 de nave * Inginerie şi adrenalină de la Alexandria la Aswan via Cairo * Nave egiptene, sub comanda căpitanilor de la Navrom * Front de lucru de sute de milioane de dolari *

O dovadă că navaliştii gălăţeni mai au un cuvânt de spus în industria mondială de profil este contractul aflat în derulare între Ship Design Group şi National River Transport Company (NRTC) din Egipt, ce are ca obiectiv final realizarea unei flote de 60 de nave pentru transporturile fluviale pe Nil!

Din 2007 până în prezent, compania egipteană a investit aproximativ 200 milioane de dolari în acest proiect, dar suma s-ar putea tripla în următorii 2-3 ani. Un rol important în succesul acestui proiect îl are şi Navrom, armatorul gălăţean asigurând instruirea echipajelor de pe navele egiptene.

Sute de nave „la cheie”

Toată povestea a plecat de la relaţia pe care NRTC o avea cu Navrom. „Noi am fost abordaţi de compania egipteană la recomandarea Navrom, ca urmare a colaborării pe care am avut-o în modernizarea flotei de remorchere a armatorului gălăţean. Mai exact, Navrom şi NRTC au cam aceleaşi genuri de activităţi, iar egiptenii au dorit să-l cunoască pe proiectantul care s-a ocupat de navele româneşti, pentru a realiza ceva asemănător”, ne-a explicat Vasile Giuglea, managerul Ship Design Group.

Un factor hotărâtor a fost şi acela că firma gălăţeană avea o carte de vizită impresionantă: 20 ani de experienţă în materie de arhitectură navală şi nu mai puţin de 200 de proiecte de nave „la cheie” ce au stat la baza industrie navale din şantierele din întreaga lume, din Brazila până în Singapore şi din Olanda sau Germania până în India, Ucraina sau Pakistan!

De la planşetă la… Indiana Joens

Specialiştii gălăţeni au avut de înfruntat în proiectarea navelor pentru flota Nilului restricţii extrem de dure. „Nilul poate să fie într-un loc cât Siretul, iar în altul să fie la dimensiuni comparabile cu Dunărea.

La acestea se adaugă apele mici în perioadele secetoase, nivelele variabile, poduri joase, ecluze scurte şi înguste. Prin urmare, înainte de a trece efectiv la proiectarea navelor a trebuit să ne implicăm activ şi în stabilirea condiţiilor de proiectare”, ne-a explicat la rândul său Ovidiu Ionaş, directorul tehnic al Ship Design şi unul dintre cei mai valoroşi specialişti gălăţeni în materie de arhitectură navală.

Braţele Nilului au fost investigate de gălăţeni metru cu metru, de la Cairo la Alexandria şi de la Cairo la Damietta, dar chiar şi mai departe, până la anticul Aswan.

Vasile Giuglea a făcut şi o trecere în revistă a condiţiilor tehnice din toate şantierele navale egiptene, de la cele mai mici, unde navele se fac direct pe nisip, ca pe vremea faraonilor, până la marile şantiere realizate pe vremea lui Gamal Abdel Nasser. Una peste alta, explorarea a mai bine de 1.500 de kilometri de Nil l-ar face invidios pe inginerii gălăţeni chiar şi pe Indiana Joens!

Revoluţia e revoluţie, producţia e producţie

Specialiştii de la firma gălăţeană au prezentat părţii egiptene mai multe variante de proiecte ce ar putea sta la baza viitoarei flote. În cele din urmă, s-a mers pe trei componente de bază: un model de barjă autopropulsată de 100 metri, o barjă simplă, nepropulsată, de 70 de metri şi un împingător.

„Ideea a fost de a realiza nişte nave la standarde „made in EU”, mai ales pe partea de mediu, care să corespundă din toate punctele de vedere şi în ceea ce priveşte cerinţele clientului, şi condiţiilor tehnice, şi a celor de clasificare internaţională. De asemenea, s-a mers pe obţinerea unei flexibilităţi în exploatare care să corespundă condiţiilor atât de diverse de pe cursul Nilului”, a precizat managerul Vasile Giuglea.

Pentru executarea navelor au fost alese şantierele din Alexandria, Cairo şi Ismailia, iar ca navele să fie realizate întocmai ca în proiectele gălăţene s-a făcut şi un transfer tehnologic şi i s-a acordat asistenţă constructorului pe tot parcursul executării navelor, 24 din 24 de ore.

Prima navă a ieşit din şantier la finalul lui 2010, iar lansarea la apă s-a făcut cu mare fast, la ceremonie participând inclusiv primul-ministru egiptean de la acea vreme, Ahmed Nazif, toată lumea fiind încântată de rezultat. Iar ca treaba să meargă strună şi în ceea ce priveşte exploatarea navelor, în proiect a fost implicat activ şi Navrom Galaţi.

„Toată partea de construcţie a fost dublată de o colaborare excelentă cu Navrom Galaţi, care a asigurat consultanţa pe navigaţie şi instruirea echipajului. Au fost trei comandanţi de excepţie de la Navrom sub coordonarea cărora s-au făcut instruirea şi primele curse pe Nil”, a precizat managerul Ship Design Group.

Până în prezent, din şantierele egiptene au ieşit patru nave, iar alte şapte nave se află în diferite stadii de execuţie. Şi chiar dacă, între timp, în Egipt a fost şi o revoluţie, proiectul flotei de pe Nil merge mai departe, fiind unul dintre proiectele strategice în materie de transporturi. Altfel spus, revoluţia e revoluţie, producţia e producţie. Şantierele egiptene implicate în acest proiect au front de lucru pentru 2-3 ani de acum înainte. Iar acest lucru înseamnă şi stabilitate, şi prosperitate economică. E o lecţie din care, poate, ar avea şi alţii de învăţat.

Citit 2618 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.