Porturile dunărene, între agonie şi extaz

Porturile dunărene, între agonie şi extaz
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Deşi au dat piept cu apele dezlănţuite, traficul de marfă prin porturile Dunării Maritime a fost, în iulie, de aproape un milion de tone, cu 300.000 tone peste prognozele iniţiale * Porturile Docuri şi Bazinul Nou au avut un trafic mai mic decât cel estimat, însă Portul Mineralier şi Unicom Oil Terminal au înregistrat creşteri * Portul Comercial Galaţi ar putea fi eliberat de epava navei „Transilvania” până la sfârşitul acestei luni *

Traficul general de mărfuri prin porturile administrate de APDM Galaţi a fost, în luna iulie, de 955.779 tone, cu aproape 300.000 tone peste estimările iniţiale. Aceste rezultate au fost obţinute în condiţiile în care creşterea nivelului Dunării şi pericolul inundaţiilor a blocat timp de o săptămână activitatea din Port Docuri, Port Bazinul Nou şi Portul Brăila. 

„Practic, în ciuda problemelor apărute din cauza creşterii nivelului Dunării, traficul de marfă din luna iulie a fost foarte apropiat cu nivelul traficului de marfă din iunie. Iar comparativ cu traficul faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, lucrurile stau mult mai bine, deoarece s-au reluat transporturile de materii prime pentru combinatul siderurgic Arcelor Mittal”, ne-a declarat Mihai Ochialbescu, directorul APDM Galaţi.

Porturile din Galaţi rămân cele mai puternice de pe Dunărea Maritimă, cu un total de 505.183 tone marfă, în timp ce prin porturile din Brăila au tranzitat 254.573 tone marfă, iar prin cele din Tulcea au trecut 196.023 tone marfă. Se cuvine însă să precizăm că şi dimensiunea porturilor gălăţene este mai mare decât cea a porturilor din judeţele învecinate.

Iar dacă porturile tulcene (Isaccea, Mahmudia şi Tulcea) nu ridică pretenţii la vârful clasamentului, s-a ajuns totuşi la un trafic de aproape de două sute de mii de tone marfă în condiţiile în care iniţial se miza doar pe 62.000 tone.

Unul creşte, altul scade

Mergând strict pe porturile gălăţene, valori mai mici ale traficului de marfă faţă de estimările iniţiale s-au înregistrat în Portul Docuri şi Port Bazinul Nou.

Astfel, dacă în Portul Docuri se miza pe un trafic de 19.750 tone, nivelul atins a fost de 12.774 tone. În Port Bazinul Nou, erau speranţe pentru un trafic de 32.833 tone, însă abia dacă s-a atins nivelul de 6.566 tone. Dar, după cum am precizat, cele două porturi au fost printre cele care au resimţit cel mai profund efectele creşterii cotelor Dunării.

Cel mai mare port gălăţean, Portul Mineralier, a scăpat neafectat de ape. Mai mult, faţă de traficul prognozat de 345.400 tone în luna iulie s-a ajuns la un nivel de 480.309 tone marfă.

Un trafic bun, dacă îl raportăm la dimensiuni, a fost înregistrat şi la Unicom Oil Terminal, prin care au trecut 5.534 tone marfă, cam cu 1.600 tone mai mult decât estimările iniţiale.

Ape tulburi

Singurul port gălăţean aflat încă „pe tuşă” este Portul Comercial, acolo unde, de altfel, danele 18 şi 21, nu departe de Palatul Navigaţiei, sunt blocate de mai bine de… 30 ani, după ce acolo şi-a găsit sfârşitul nava „Transilvania”. Lucrările de îndepărtare a epavei, executate de Superquatro Grup, sunt în întârziere faţă de planificarea iniţială cu aproape un an de zile.

Pentru aceste lucrări, firma a încheiat cu APDM Galaţi un contract în valoare de 14,3 milioane lei, contract în care se stipulează că se vor aplica penalizări de 0,1 la sută pentru fiecare zi de întârziere. Asta înseamnă că Superquatro ar pierde deja aproape un milion de euro.

Apele sunt destul de tulburi, dat fiind faptul că firma ar dori o recalculare a costurilor de ranfluare a epavei, lucru cu care APDM Galaţi nu este de acord. „Valoarea lucrărilor a fost fixată prin contract. Nici mai mare, nici mai mică. Dumnealor doresc această recalculare, e posibil să se ajungă şi la un proces, însă din punctul nostru de vedere clauzele contractului sunt foarte clare”, a precizat directorul APDM Galaţi, Mihai Ochialbescu.

Vestea bună este că lucrările de îndepărtare a epavei „Transilvania” ar putea fi finalizate până la sfârşitul acestei luni. Dacă acest lucru se va întâmpla, atunci se vor putea executa şi lucrările de refacere a cheiului în zona afectată, iar Portul Comercial Galaţi ar putea reintra în circuitul economic.

Citit 1229 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.