Şantierele navale românești, cele mai puține comenzi de nave noi din ultimii 14 ani

Şantierele navale românești, cele mai puține comenzi de nave noi din ultimii 14 ani
Evaluaţi acest articol
(14 voturi)

Cea mai recentă analiză a domeniului construcțiilor navale, prezentată în cadrul întâlnirii Asociației Constructorilor de Nave din România (ANCONAV) de la sfârșitul lunii februarie, scoate în evidență rolul tot mai important pe care îl au asiaticii în competiția cu Europa. În ceea ce privește România, anul 2022 a înregistrat cel mai scăzut număr de comenzi de nave noi din ultimii 14 ani, conform directorului general al executiv al ANCONAV, gălățeanul Gelu Stan.

Am discutat cu Gelu Stan despre principalele idei ce decurg din analizele anului 2022, în domeniul construcțiilor navele, realizate de firme de prestigiu ca IHS Fairplay, OECD, Clarkson Research, VSM etc. Astfel, ca număr de comenzi la nivel mondial, piața construcțiilor navale este dominată de China (45%), urmată de Coreea de Sud (25%), Japonia (9%) și Europa (8%). Celelalte șantiere din restul lumii deţin, în total, 13% din piață.

Pe același criteriu, în Europa conduce detașat Italia (cu 29%), urmată de Germania (12%), Finlanda (9%), Olanda (5%), Turcia (4%), Norvegia (2%), Croația (2%) și România (0,5%). Restul Europei totalizează 36,5%.

Conform lui Gelu Stan, tipurile de nave cele mai construite au fost navele tip LPG (gaz petrolier lichid, 31%), portcontainere (27%), offshore (13%), nave de croazieră (11%), tancuri (5%), restul de 18% fiind reprezentat de alte tipuri de nave. "Europa deține supremația în navele de croazieră, dar continuă să piardă teren la alte tipuri de nave în fața Chinei și Coreei", precizează directorul general executiv al ANCONAV.

Perioadă foarte grea pentru șantierele navale românești

Practic, 2022 a fost pentru România cel mai scăzut an în comenzi noi din ultimii 14 ani, afirmă Gelu Stan. "Din păcate, în România, activitatea de construcții navale trece printr-o perioadă foarte grea, în principal din cauza lipsei de comenzi, a exodului forței de muncă în străinătate, a creșterii costului cu forța de muncă, a creșterilor alarmante de preț la materiile prime și echipamente din cauza scumpirilor la energie electrică și gaze generate de războiul dintre Ucraina și Rusia. La acestea se adaugă dorința Europei de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu 55% până în anul 2030 și total până în 2050", spune Gelu Stan, menționând că, deși prețul navelor a început să crească, el nu poate acoperi nivelul inflației care este foarte mare, peste 15%.

Sprijinul industriei navale, la mâna Comisiei Europene

Directorul executiv al ANCONAV consideră că pot fi luate de către Comisia Europeană măsuri pentru sprijinirea șantierelor navale și a industriei echipamentelor maritime, dar că pentru acest lucru este nevoie de presiune politică: "Această presiune politică trebuie să vină din partea Parlamentului European și a Consiliului UE. Din acest motiv, SEA Europe și ANCONAV solicită Parlamentului European - prin sprijinul politic al deputaților europeni interesați - să susțină o audiere a PE în a doua jumătate a anului 2023".

Conform lui Gelu Stan, principiile de bază ale ANCONAV sunt următoarele: "1. Șantierele navale și industria echipamentelor maritime suferă de concurență neloială, din Asia (de mulți ani), dar acum și potențial din cauza Actului de reducere a inflației din SUA (care oferă sprijin financiar explicit sectorului maritim, inclusiv construcțiilor navale). Cu toate acestea, nicio legislație UE nu oferă în prezent vreo soluție la această problemă; 2. În timp ce Comisia Europeană a recunoscut dimensiunea strategică a șantierelor navale și a industriei echipamentelor maritime în urmă cu aproximativ 5 ani, sectorul nu beneficiază de nicio măsură specifică pentru a aborda concurența neloială sau pentru a stimula oportunitățile de afaceri care decurg din Pactul ecologic european și Agenda digitală; 3. În contextul Comunicării Comisiei Europene "Planul industrial Green Deal", emisă la 1.02.2023 și care vizează sprijinirea industriilor care vor contribui la tehnologii curate și soluții inovatoare pentru atingerea obiectivelor Pactului ecologic european, șantierele navale și industria echipamentelor maritime îndeplinesc condițiile acestei comunicări, dar sectorul nostru probabil nu va fi inclus în inițiativele anunțate în comunicarea Comisiei."

Citit 5439 ori Ultima modificare Miercuri, 22 Martie 2023 04:04

5 comentarii

  • postat de florin
    Duminică, 19 Martie 2023 10:23
    86.124.203.***
    Dacă legam aceasta realitate a santierelor navale cu faptul ca in primele 3 luni combinatul nu a produs nimic dar am trimis materii prime din Galați in Ungaria pentru a porni furnalul de acolo situatia nu este de loc roza! Dacă mai legam și faptul ca România va opri grupurile energetica pe baza de c
    0
    0
  • postat de paloma
    Duminică, 19 Martie 2023 01:15
    5.13.144.***
    Avem facultate de nave, singura din tara dar santierele sunt olandeze !!!

    "Mandra corabia, mester carmaciul" !!!
    0
    0
  • postat de marr
    Sâmbătă, 18 Martie 2023 23:42
    86.124.201.***
    Dorinta Europei ( de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră ...etc ) te lasa fara Locuri de Munca ...si te baga-n Saracie .
    Da ce sa te faci cu un Stat Roman/Politician care nu-l intereseaza sa dea comenzi care sa fie executate aici , in tara ?
    Anunta ...anunturi - ca una ca alta - ...si as
    0
    0
  • postat de Bula proiectantul...
    Sâmbătă, 18 Martie 2023 13:46
    104.243.214.***
    Cei de la ICEPRONAV , care se lauda cu o traditie in domeniu de peste 50 de ani , ...de ce nu proiecteaza vapoare pentru cei din Asia , daca piata de constructii navale din Europa nu mai merge ?!?
    ...dar daca nu ai echipa de oameni, nene , iar atunci cand ii ai , iti bati joc de ei !! asta e..
    0
    0
  • postat de Mare parte adevarat din ce spune domnul director....
    Sâmbătă, 18 Martie 2023 12:06
    104.243.214.***
    daca acum vreo 40 de ani , chinezii veneau la noi la Galati sa le construim nave de marfuri generale , acum ei construiesc nave gigant , inclusiv nave complexe pentru transportul de gaze lichefiate , etc. Asta este rezultatul imbinarii economiei de stat cu economia de piata. Si nu cum se practica i
    0
    1

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.