CFR Călători a deraiat de pe şina de Bârlad

CFR Călători a deraiat de pe şina de Bârlad
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* O firmă din Cluj a închiriat o linie de cale ferată din Regionala Galaţi * De duminică, Transferoviar Grup va opera pe relaţia Galaţi-Bârlad cu automotoare

Începând de duminică, atunci când intră în vigoare noul mers al trenurilor, compania feroviară de stat CFR Călători nu mai efectuează curse pe relaţia Galaţi-Bârlad. Ruta i-a fost concesionată unui operator privat, Transferoviar Grup (TFG) din Cluj.

Informaţia a fost confirmată atât de oficialii companiei naţionale de transport călători, cât şi de reprezentanţii firmei clujene. „Din 12 decembrie, de la ora 00:00, CFR Călători nu mai operează cu nici un tren pe secţia Galaţi-Bârlad”, a declarat, ieri, directorul Regionalei Galaţi de Călători, Ecaterina Pricope.

„Pot să vă confirm faptul că, din 12 decembrie, vom opera pe relaţia Galaţi-Bârlad”, a afirmat şi şeful Serviciului Management Siguranţa Circulaţiei din cadrul TFG, Daniel Lup.

TFG va asigura transportul călătorilor pe această linie cu automotoare – vagoane de călători, având motoare la ambele capete.  „Un automotor este compus din trei module: două module-motor care asigură tractarea şi, între ele, un modul pentru călători.

Automotoarele sunt recondiţionate şi le asigură călătorilor tot confortul de care au nevoie: mobilier nou, încălzire şamd”, a precizat Daniel Lup.

Deşi au rămas mai puţin de 48 de ore până când mersul trenurilor se va schimba, TFG nu a stabilit încă graficul de transport pe ruta Galaţi-Bârlad. Daniel Lup spune, însă, că orarul va fi pus la punct în cel mai scurt timp şi va fi afişat pe pagina de internet a societăţii, www.transferoviar.ro.

„Până la sfârşitul zilei de astăzi (joi, n.r.) sau cel mai târziu în cursul zilei de mâine (vineri, n.r.) vom publica pe site programul trenurilor pe relaţia Galaţi-Bârlad.

Vor fi cel puţin şapte perechi de trenuri pe zi”, a declarat şeful Serviciului Management Siguranţa Circulaţiei al TFG. În aceste condiţii, orarul anunţat de CFR Călători în noul Mers al Trenurilor pentru această secţie nu mai este valabil.

TFG recunoaşte reducerile de la stat, nu şi permisele CFR

Tichetele de călătorie vor putea fi achiziţionate din tren, dar şi din Gara Galaţi, unde Transferoviar Grup va deschide în curând o casă de bilete. Tarifele pornesc de la 2,4 lei, pentru o cursă minimă de zece kilometri.

Pentru o sută de kilometri, atâţia câţi sunt între Galaţi şi Bârlad, biletul costă 10,5 lei. Întregul tablou de preţuri, pe zone kilometrice, poate fi consultat pe site-ul TFG.

Beneficiarii de reduceri sau gratuităţi pe calea ferată oferite de stat trebuie să ştie că nu vor pierde aceste facilităţi călătorind cu TFG. În schimb, foştii sau actualii angajaţi ai companiei de stat CFR şi membrii familiilor lor, care beneficiază de facilităţi similare pe liniile CFR, vor fi nevoiţi să-şi plătească biletul la preţ întreg dacă se vor urca în automotoarele TFG.

„Viitorii noştri clienţi de pe relaţia Galaţi-Bârlad trebuie să ştie că noi recunoaştem toate reducerile sau gratuităţile pentru elevi, studenţi, pensionari, veterani de război, revoluţionari şamd, nu însă şi permisele CFR, şi nici autorizaţiile, valabile exclusiv la CFR”, a spus Daniel Lup de la TFG.

Operatorii privaţi – salvarea sistemului feroviar, spune statul

Societatea Transferoviar Grup din Cluj a fost înfiinţată în 2003, având ca obiect principal de activitate efectuarea operaţiunilor de transport de marfă şi manevră feroviară, prin punctele de lucru din Cluj-Napoca şi Ploieşti.

Firma a început să-şi dezvolte Divizia de Călători de foarte puţin timp, din martie 2010, când a pus în exploatare primele două secţii de cale ferată neinteroperabile: Oradea-Băile Felix-Cordău şi Buzău-Berca-Nehoiaşu. TFG mai operează şi pe liniile Cluj-Oradea, Cluj-Bistriţa, Cluj-Târgu Mureş şi Caransebeş-Bouţari.

Pe Galaţi-Bârlad, CFR Călători avea circa 12.000 de călători pe lună. „Traficul a scăzut în ultimul timp până la 12.000 de călători expediaţi pe lună, pe această secţie”.

„Ponderea traficului era constituită în proporţie de 40-45 la sută din abonamente, care s-au împuţinat o dată cu scăderea activităţii agenţilor economici din Galaţi”, a afirmat directorul Regionalei de Călători de la Galaţi, Ecaterina Pricope.

„Fraţii” de la CFR Infrastructură, care i-au concesionat firmei TFG linia Galaţi-Bârlad pentru următorii doi ani, recunosc fără ocolişuri că CFR Călători nu a reuşit să facă bani pe ruta Galaţi-Bârlad şi îşi pun mari speranţe în capacitatea operatorului privat de a readuce clienţii înapoi pe calea ferată.

„12.000 de călători pe lună e foarte puţin, în condiţiile în care CFR Călători opera pe această secţie numai cu trenuri mari, cu locomotive şi vagoane. În plus, cursele erau rare şi fixate la ore la care nu era nevoie. De partea cealaltă, cu Transferoviar Grup avem o experienţă fericită”.

„Firma mai operează o linie din Regionala Galaţi, Buzău-Nehoiaşu. În primul rând, a adus automotoare, care presupun costuri mai reduse şi care sunt, deci, mai rentabile”.

„În al doilea rând, a crescut foarte mult frecvenţa curselor – la una sau două ore – şi a reuşit să aducă înapoi mulţi dintre clienţii care migraseră către mijloacele de transport rutier”, a declarat, ieri, directorul Regionalei Galaţi de Infrastructură, Ionel Filimon.

Rămâne de văzut şi cât timp va dura o călătorie pe această rută, vestită pentru problemele ei.

TFG şi firmele-surori, implicate în afaceri cu statul

Societatea Transferoviar Grup este controlată de omul de afaceri Călin Mitică din Cluj-Napoca, clasat pe poziţia 380 în Topul Forbes 500 miliardari din acest an, cu o avere cifrată la 12-13 milioane de euro. Firma deţine pachetul majoritar de acţiuni la compania producătoare de material rulant feroviar Remarul 16 Februarie (REFE).

Numele lui Călin Mitică apare în numeroase scandaluri de presă care au la bază afaceri cu giganţii feroviari de stat. În august 2008, ziarul „Financiarul” a scris că o firmă obscură de-a omului de afaceri clujean, CFR SIR V, a primit de la CFR Călători contracte pentru următorii 110 ani: o comandă de 1,165 de milioane de lei şi alta de 350 de milioane de lei pentru modernizarea vagoanelor de călători.

Doi ani mai târziu, în august 2010, procurorii DNA i-au trimis în judecată pe directorii de la Remarul 16 Februarie pentru abuz în serviciu contra intereselor publice după ce, alături de o altă firmă privată, au încercat să îi vândă companiei CFR Călători, la un preţ de 16 ori mai mare, automotoare la mâna a doua aduse din Germania, potrivit publicaţiei online www.stiridecluj.ro.

În afacere a fost implicat şi fostul director general de la CFR Călători, Alexandru Noapteş, judecat pentru fraudă în acelaşi dosar.

Citit 4485 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.