La sfârșitul lunii iulie, a avut loc, la Constanța, cea de-a 95-a adunare generală a membrilor Asociației Constructorilor de Nave din România (ANCONAV), organizație înființată în 1995 la Galați și care reprezintă interesele șantierelor navale și ale producătorilor, distribuitorilor de echipamente și materii prime din România pe plan național și internațional. La adunarea de la Constanța s-au prezentat, printre altele, "îngrijorările pieței românești de construcții navale legate de lipsa de comenzi și de pierderea de personal productiv", a declarat pentru "Viața liberă" Gelu Stan, directorul executiv al ANCONAV.
"Din păcate, șantierele românești nu sunt încărcate suficient cu comenzi comparativ cu anii anterior și, în plus, se confruntă și cu o lipsă de personal. Tot mai mulți muncitori români părăsesc șantierele și pleacă în străinătate. Conform Statista 2024, din România au migrat în Europa, până la nivelul anului 2022, 3,15 milioane de persoane. Dacă mai adăugăm și migrațiile de circa 2,6 milioane de oameni către Asia, America de Nord și de Sud, Orientul Mijlociu si Australia, se ajunge la cifra totală de 5.651.865 de persoane. Tot conform Statista 2024, până în 2050 populația României va ajunge de la 19 la 16,9 milioane de locuitori. Prin urmare, este de așteptat ca șantierele să se confrunte în viitor cu o puternică criză de personal", se arată în raportul prezentat de gălățeanul Gelu Stan.
Conform Conferinței Națiunilor Unite pentru Comerț și Dezvoltare (UNCTAD), numărul de angajați în construcția de nave și ambarcațiuni la nivel european a ajuns în 2023 la 610.110 persoane, aproape un sfert față de cele 2.544.880 de persoane din anul 2017. În șantierele românești, în anul 2023, erau 10.850 de muncitori și ingineri angajați full time, de peste zece ori mai puțini decât în 1989, când în industria navală românească lucrau 145.600 de persoane.
Conform documentului citat, principalele probleme cu care se confruntă șantierele navale sunt: recalificarea a cel puțin 7% din angajați anual - fiecare pe o perioadă de cel puțin 5 ani, lipsa importantă de muncitori calificați în sector, lipsa recunoașterii reciproce a competențelor, ceea ce îi împiedică pe angajați să poată primi la fel salariile în funcție de nivelul de pregătire din diferite țări, lipsa unui standard adecvat de programe de formare profesională pentru a intra în sector.
Având în vedere natura ciclică a industriei de construcții navale, cererea este dificil de prezis, ceea ce duce la utilizarea lucrătorilor migranți, subcontractare, forță de muncă cu două niveluri, presiune asupra lucrătorilor de bază, dar și la tendințe comune ca: îmbătrânirea forței de muncă și dificultatea de a găsi tineri lucrători, scăderea cererii pentru nave de croazieră, creșterea cererii pentru nave ecologice, natura ciclică a muncii, inegalități de gen.
"Practic, principalele probleme de muncă sunt reprezentate de scăderea semnificativă a interesului tinerelor generații de a se alătura industriei construcțiilor navale, o securitate a locului de muncă extrem de instabilă, condițiile grele de muncă și un mediu tehnologic scăzut. Managementul nu poate influența forțele politice și ale pieței prin care peste 96% din comenzile comerciale europene de construcții noi sunt plasate în Asia", potrivit documentului.
Dacă provocările actuale din industria construcțiilor navale europene rămân neabordate, industria s-ar putea confrunta cu probleme mai grave în viitor, printre care înrăutățirea decalajului de competențe, o competitivitate redusă și un decalaj tehnologic accentuat, care pot avea un impact economic major.
Gelu Stan spune că o scădere a comenzilor de construcții navale și o lipsă de forță de muncă calificată ar putea avea importante repercusiuni economice, inclusiv pierderi de locuri de muncă și scăderea veniturilor, care au impact asupra economiilor locale dependente de construcțiile navale. "Trist, dar adevărat, a se vedea cazul Damen Shipyards Mangalia, care a intrat luna trecută în insolvență. Peste 1.200 de oameni sunt în șomaj tehnic, iar alți 450 de lucrători de la subcontractori și-au pierdut locurile de muncă", a concluzionat directorul executiv al ANCONAV.