Insolvența Damen Mangalia, avertisment pentru industria navală europeană

Insolvența Damen Mangalia, avertisment pentru industria navală europeană
Evaluaţi acest articol
(24 voturi)

La sfârșitul lunii iulie, a avut loc, la Constanța, cea de-a 95-a adunare generală a membrilor Asociației Constructorilor de Nave din România (ANCONAV), organizație înființată în 1995 la Galați și care reprezintă interesele șantierelor navale și ale producătorilor, distribuitorilor de echipamente și materii prime din România pe plan național și internațional. La adunarea de la Constanța s-au prezentat, printre altele, "îngrijorările pieței românești de construcții navale legate de lipsa de comenzi și de pierderea de personal productiv", a declarat pentru "Viața liberă" Gelu Stan, directorul executiv al ANCONAV.

"Din păcate, șantierele românești nu sunt încărcate suficient cu comenzi comparativ cu anii anterior și, în plus, se confruntă și cu o lipsă de personal. Tot mai mulți muncitori români părăsesc șantierele și pleacă în străinătate. Conform Statista 2024, din România au migrat în Europa, până la nivelul anului 2022, 3,15 milioane de persoane. Dacă mai adăugăm și migrațiile de circa 2,6 milioane de oameni către Asia, America de Nord și de Sud, Orientul Mijlociu si Australia, se ajunge la cifra totală de 5.651.865 de persoane. Tot conform Statista 2024, până în 2050 populația României va ajunge de la 19 la 16,9 milioane de locuitori. Prin urmare, este de așteptat ca șantierele să se confrunte în viitor cu o puternică criză de personal", se arată în raportul prezentat de gălățeanul Gelu Stan.

Conform Conferinței Națiunilor Unite pentru Comerț și Dezvoltare (UNCTAD), numărul de angajați în construcția de nave și ambarcațiuni la nivel european a ajuns în 2023 la 610.110 persoane, aproape un sfert față de cele 2.544.880 de persoane din anul 2017. În șantierele românești, în anul 2023, erau 10.850 de muncitori și ingineri angajați full time, de peste zece ori mai puțini decât în 1989, când în industria navală românească lucrau 145.600 de persoane.

Conform documentului citat, principalele probleme cu care se confruntă șantierele navale sunt: recalificarea a cel puțin 7% din angajați anual - fiecare pe o perioadă de cel puțin 5 ani, lipsa importantă de muncitori calificați în sector, lipsa recunoașterii reciproce a competențelor, ceea ce îi împiedică pe angajați să poată primi la fel salariile în funcție de nivelul de pregătire din diferite țări, lipsa unui standard adecvat de programe de formare profesională pentru a intra în sector.

Având în vedere natura ciclică a industriei de construcții navale, cererea este dificil de prezis, ceea ce duce la utilizarea lucrătorilor migranți, subcontractare, forță de muncă cu două niveluri, presiune asupra lucrătorilor de bază, dar și la tendințe comune ca: îmbătrânirea forței de muncă și dificultatea de a găsi tineri lucrători, scăderea cererii pentru nave de croazieră, creșterea cererii pentru nave ecologice, natura ciclică a muncii, inegalități de gen.

"Practic, principalele probleme de muncă sunt reprezentate de scăderea semnificativă a interesului tinerelor generații de a se alătura industriei construcțiilor navale, o securitate a locului de muncă extrem de instabilă, condițiile grele de muncă și un mediu tehnologic scăzut. Managementul nu poate influența forțele politice și ale pieței prin care peste 96% din comenzile comerciale europene de construcții noi sunt plasate în Asia", potrivit documentului.

Dacă provocările actuale din industria construcțiilor navale europene rămân neabordate, industria s-ar putea confrunta cu probleme mai grave în viitor, printre care înrăutățirea decalajului de competențe, o competitivitate redusă și un decalaj tehnologic accentuat, care pot avea un impact economic major.

Gelu Stan spune că o scădere a comenzilor de construcții navale și o lipsă de forță de muncă calificată ar putea avea importante repercusiuni economice, inclusiv pierderi de locuri de muncă și scăderea veniturilor, care au impact asupra economiilor locale dependente de construcțiile navale. "Trist, dar adevărat, a se vedea cazul Damen Shipyards Mangalia, care a intrat luna trecută în insolvență. Peste 1.200 de oameni sunt în șomaj tehnic, iar alți 450 de lucrători de la subcontractori și-au pierdut locurile de muncă", a concluzionat directorul executiv al ANCONAV.

Citit 7862 ori Ultima modificare Sâmbătă, 03 August 2024 00:33

8 comentarii

  • postat de Terente...din Galati
    Luni, 05 August 2024 09:58
    89.137.229.***
    Nu santierul este vinovat. In mod sigur sunt oameni exceptionali acolo. Vinovat este 100% Statul Roman. A facut un acord cu Damen, apoi au incalcat conditiile. Sunt multe de zis, realitatea este ca daca Damen nu ar fi salvat SNG-ul astazi la malul Dunarii era dezastrul care se vede peste tot in GL!
    0
    3
  • postat de Vasile Ion
    Sâmbătă, 03 August 2024 18:35
    46.97.170.***
    Pentru sinecuristi
    Am lucrat la santierul Damen sub conducerea lui Gelu Stan cat a fost 11 ani director tehnic si apoi 7 ani director general.
    Aveam comenzi de nu puteam sa le facem fata.Am avut cea mai frumoasa si bănoasă parte a vietii mele acolo.Un meserias pe care Galatiul trebuie sa-l admire
    3
    2
  • postat de CE MINCIUNA GOGONATA , MARE CAT NASUL LUI PINOCHIO !!
    Joi, 01 August 2024 21:52
    23.92.127.***
    Afacerea Damen-Mangalia a fost proasta inca de la inceput : Directorul Damen Mangalia, Chris Groninger,.. potrivit acestuia, unitatea de la Mangalia se va axa în principal pe trei piețe: nave de croazieră, nave tip ROPAX/RORO/Ferries și nave mari și structure offshore. Ha , ha,ha CE GOGOSI !!
    2
    4
  • postat de Știu eu...
    Joi, 01 August 2024 13:09
    86.124.189.***
    Eeee..Sunt în domeniul asta..hai repede.....nu sunt comenzi din România. Statul român în loc sa dea comenzi pentru tot felul de nave (militare, de stingere a incendiilor, și utilitare) în tara, da de munca în alte șantiere (Turcia....) vezi cazul navelor Covarlui....
    0
    12
  • postat de Traian
    Joi, 01 August 2024 12:38
    86.120.239.***
    Olandezii de la Damen au fost cei care aduceau comenzile pentru șantier. Când Statul Român a preluat conducerea, s-a ales praful, așa cam cum sunt toate companiile de stat:profitabile doar când au monopol pe domeniu și comenzi din banii publici.
    5
    13
  • postat de Sinecuristii
    Joi, 01 August 2024 05:56
    83.98.95.***
    Gelu Stan nu e ăla care a fost director apacanal cu un salariu nesimtit și cumulat cu pensii și câte și mai câte sinecuri? Dacă e ăla acum e la altă sinecura? Nu se mai satură... dacă e ăla. Și câți dintr-astia sunt.
    3
    19
  • postat de Das
    Joi, 01 August 2024 00:52
    89.136.185.***
    In Romania nu mai sunt oameni care sa lucreze. Au iesit la pensie si restul cativa care au mai ramas pleaca si ei apoi . Nu se gasesc oameni calificati! Munca in domeniul naval e grea, s-a luat grupa speciala si toti au fugit , iar salariile sunt foarte mici la ce preturi sunt la toate!
    1
    20
  • postat de Tiță Constantin
    Joi, 01 August 2024 00:38
    212.93.128.***
    Șantierul Mangalia poate produce vase de război ,de orice tip ,am incredere in personalul muncitor,se pot descurca și fără Damen le trebuie dar planul tehnic ,corpul navei ,sunt experți care pot modela ,orice navă de război " 100% știu că pot ,statul Român este cam mizerabil,"Tiță Constantin"519992"
    6
    12

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.