Premieră la Damen Galaţi - Navă gigant pentru marina militară olandeză (FOTO/VIDEO)
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

Premieră la Damen Galaţi - Navă gigant pentru marina militară olandeză (FOTO/VIDEO)
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Cu o lungime cât două stadioane şi o înălţime cât un bloc de zece etaje, „HNLMS Karel Doorman” va fi cea mai mare şi complexă navă construită la Galaţi în ultimele decenii * Nava, construită bucată cu bucată, este asamblată precum un joc imens de Lego * Gigantul mărilor va fi capabil să transporte la bord o forţă expediţionară echivalentă cu o mică armată *

Şantierul Naval Damen îşi va trece anul acesta în palmares cea mai mare şi mai sofisticată navă construită la Galaţi în ultimele două decenii. Nava, de tip Joint Logistic Support Ship (JSS), este destinată Marinei Regale Olandeze şi va fi un veritabil titan al mărilor. Imaginaţi-vă un colos de oţel cu o lungime cât două stadioane de fotbal şi o înălţime cât a unui bloc de zece etaje ce poartă în pântecul său un hangar pentru şase elicoptere, o punte pentru transportul vehiculelor militare, dar şi un veritabil spital ce poate rivaliza cu unul „de pe uscat”.

 

Pentru această lucrare, Parlamentul olandez a aprobat, potrivit presei militare internaţionale, un buget de 363 milioane de euro! Valoarea contractului încheiat cu şantierul gălăţean pentru construirea propriu-zisă a navei este confidenţială, dar potrivit informaţiilor din piaţa de profil, ea este estimată la aproximativ 290 milioane de euro. Nava a fost botezată „HNLMS Karel Doorman”, după numele unui celebru amiral olandez. Pe chila navei a fost sudată, aşa cum cere tradiţia navală a marinei militare olandeze, şi o monedă din 1889, anul naşterii amiralului.

Planificare la milimetru

„Nava este extrem de complexă şi a necesitat inclusiv omologarea unor noi tehnici de lucru. Aici se vede şi avantajul competitiv pe care şantierul naval gălăţean îl are faţă de alte şantiere din lume - poate să construiască nave de la 16 metri la 220 metri, poate să construiască nave de la cele mai simple la cele mai complicate. Restructurarea din 2010 a fost dureroasă, dar în prezent avem un colectiv foarte bine pregătit, care face performanţă”, ne-a explicat Victor Dobrea, directorul de producţie al Şantierului Naval Damen.

Acesta a precizat că încrederea din partea autorităţilor olandeze a venit şi în urma unor contracte derulate anterior, raportul preţ – calitate oferit la Galaţi fiind unul foarte bun. Spre deosebire de alte nave, la care s-a lucrat în echipe mai mici sau mai mari de navalişti, în realizarea navei „HNLMS Karel Doorman” îşi aduc contribuţia toţi cei 1.800 de salariaţi ai Şantierului Naval. Asta pentru că, fiind o navă imensă - cu o lungime de 204 metri, o lăţime de 35 metri, înălţime de 18,6 metri şi o greutate de 10.500 tone - nava a fost împărţită în opt părţi (zone) principale, ele fiind asamblate, precum un joc Lego imens, pe măsură ce sunt realizate.

„Practic, timp de doi ani, înainte de a se tăia prima tablă, s-au pus la punct toate planurile. Toată planificarea producţiei, pentru că în total sunt în jur de 200 de blocuri, fiecare cu o greutate de 50 – 80 de tone, a fost gândită pas cu pas, astfel încât totul să se îmbine perfect”, a precizat directorul Damen. Şi când se spune „perfect”, chiar că nu este o exagerare: în ciuda imensităţii navei, marja de eroare în execuţia părţilor ei este de doar câţiva milimetri! Faza cea mai dificilă în construcţia navei a fost depăşită chiar în aceste zile, când două dintre părţile ce formează corpul principal al navei au fost asamblate în vederea pregătirii pentru a fi sudate.

„O parte a navei a fost fixă, în doc, iar cealaltă a fost adusă în plutire pentru a fi cuplată, marja de luft fiind de doar 8 milimetri. Este prima dată când se face o operaţiune atât de complexă în România! Practic, pentru a avea o îmbinare „la dungă” a celor două părţi a trebuit să luăm totul în calcul, de la dimensiunile navei şi poziţionarea acesteia la viteza vântului, temperatura aerului şi a apei. Chiar dacă am trecut prin vreo 500 de lansări de navă tot am avut emoţii, dar din fericire cuplarea s-a făcut exact cum ne-am dorit şi în această săptămână vom trece la sudarea celor două părţi”, ne-a spus directorul de producţie al Damen Galaţi.

Gata de misiune

Lansarea la apă a navei „HNLMS Karel Doorman” este programată pentru luna octombrie a acestui an, iar livrarea efectivă către beneficiar se va face în luna iunie a anului viitor. Nava va pleca către beneficiar complet echipată, mai puţin partea ce ţine de armament. Potrivit informaţiilor publice furnizate de Marina Olandeză, „HNLMS Karel Doorman” va deveni principala navă suport a marinei şi va înlocui în serviciu navele HNLMS Zuiderkruis şi HNLMS Amsterdam, urmând să devină operaţională până sfârşitul anului 2014 sau cel târziu 2015. Nava construită în şantierul gălăţean va fi deservită de 300 militari, din care 180 de persoane vor forma echipajul propriu-zis.

Restul de 120 vor fi echipajele elicopterelor şi echipele medicale ce deservesc spitalul aflat la bord. Imaginea „HNLMS Karel Doorman” poate fi completată cu puntea, pe care se vor afla două puncte pentru aterizarea elicopterelor şi sistemele defensive ce vor fi formate din două sisteme antirachetă (Goalkeeper CIWS), două tunuri cu un calibru 30 mm şi patru mitraliere de calibru 12,7 mm. Altfel spus, pentru o forţă expediţionară, „HNLMS Karel Doorman” va fi impresionantă fie şi numai prin simpla ei prezenţă.

Citit 15541 ori Ultima modificare Joi, 10 Mai 2012 20:50

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.