Premieră la Damen Galaţi - Navă gigant pentru marina militară olandeză (FOTO/VIDEO)

Premieră la Damen Galaţi - Navă gigant pentru marina militară olandeză (FOTO/VIDEO)

Foto: Bogdan Codrescu
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)
14 comentarii

* Cu o lungime cât două stadioane şi o înălţime cât un bloc de zece etaje, „HNLMS Karel Doorman” va fi cea mai mare şi complexă navă construită la Galaţi în ultimele decenii * Nava, construită bucată cu bucată, este asamblată precum un joc imens de Lego * Gigantul mărilor va fi capabil să transporte la bord o forţă expediţionară echivalentă cu o mică armată *

Şantierul Naval Damen îşi va trece anul acesta în palmares cea mai mare şi mai sofisticată navă construită la Galaţi în ultimele două decenii. Nava, de tip Joint Logistic Support Ship (JSS), este destinată Marinei Regale Olandeze şi va fi un veritabil titan al mărilor. Imaginaţi-vă un colos de oţel cu o lungime cât două stadioane de fotbal şi o înălţime cât a unui bloc de zece etaje ce poartă în pântecul său un hangar pentru şase elicoptere, o punte pentru transportul vehiculelor militare, dar şi un veritabil spital ce poate rivaliza cu unul „de pe uscat”.

 

Pentru această lucrare, Parlamentul olandez a aprobat, potrivit presei militare internaţionale, un buget de 363 milioane de euro! Valoarea contractului încheiat cu şantierul gălăţean pentru construirea propriu-zisă a navei este confidenţială, dar potrivit informaţiilor din piaţa de profil, ea este estimată la aproximativ 290 milioane de euro. Nava a fost botezată „HNLMS Karel Doorman”, după numele unui celebru amiral olandez. Pe chila navei a fost sudată, aşa cum cere tradiţia navală a marinei militare olandeze, şi o monedă din 1889, anul naşterii amiralului.

Planificare la milimetru
„Nava este extrem de complexă şi a necesitat inclusiv omologarea unor noi tehnici de lucru. Aici se vede şi avantajul competitiv pe care şantierul naval gălăţean îl are faţă de alte şantiere din lume - poate să construiască nave de la 16 metri la 220 metri, poate să construiască nave de la cele mai simple la cele mai complicate. Restructurarea din 2010 a fost dureroasă, dar în prezent avem un colectiv foarte bine pregătit, care face performanţă”, ne-a explicat Victor Dobrea, directorul de producţie al Şantierului Naval Damen.

Acesta a precizat că încrederea din partea autorităţilor olandeze a venit şi în urma unor contracte derulate anterior, raportul preţ – calitate oferit la Galaţi fiind unul foarte bun. Spre deosebire de alte nave, la care s-a lucrat în echipe mai mici sau mai mari de navalişti, în realizarea navei „HNLMS Karel Doorman” îşi aduc contribuţia toţi cei 1.800 de salariaţi ai Şantierului Naval. Asta pentru că, fiind o navă imensă - cu o lungime de 204 metri, o lăţime de 35 metri, înălţime de 18,6 metri şi o greutate de 10.500 tone - nava a fost împărţită în opt părţi (zone) principale, ele fiind asamblate, precum un joc Lego imens, pe măsură ce sunt realizate.

„Practic, timp de doi ani, înainte de a se tăia prima tablă, s-au pus la punct toate planurile. Toată planificarea producţiei, pentru că în total sunt în jur de 200 de blocuri, fiecare cu o greutate de 50 – 80 de tone, a fost gândită pas cu pas, astfel încât totul să se îmbine perfect”, a precizat directorul Damen. Şi când se spune „perfect”, chiar că nu este o exagerare: în ciuda imensităţii navei, marja de eroare în execuţia părţilor ei este de doar câţiva milimetri! Faza cea mai dificilă în construcţia navei a fost depăşită chiar în aceste zile, când două dintre părţile ce formează corpul principal al navei au fost asamblate în vederea pregătirii pentru a fi sudate.

„O parte a navei a fost fixă, în doc, iar cealaltă a fost adusă în plutire pentru a fi cuplată, marja de luft fiind de doar 8 milimetri. Este prima dată când se face o operaţiune atât de complexă în România! Practic, pentru a avea o îmbinare „la dungă” a celor două părţi a trebuit să luăm totul în calcul, de la dimensiunile navei şi poziţionarea acesteia la viteza vântului, temperatura aerului şi a apei. Chiar dacă am trecut prin vreo 500 de lansări de navă tot am avut emoţii, dar din fericire cuplarea s-a făcut exact cum ne-am dorit şi în această săptămână vom trece la sudarea celor două părţi”, ne-a spus directorul de producţie al Damen Galaţi.

Gata de misiune
Lansarea la apă a navei „HNLMS Karel Doorman” este programată pentru luna octombrie a acestui an, iar livrarea efectivă către beneficiar se va face în luna iunie a anului viitor. Nava va pleca către beneficiar complet echipată, mai puţin partea ce ţine de armament. Potrivit informaţiilor publice furnizate de Marina Olandeză, „HNLMS Karel Doorman” va deveni principala navă suport a marinei şi va înlocui în serviciu navele HNLMS Zuiderkruis şi HNLMS Amsterdam, urmând să devină operaţională până sfârşitul anului 2014 sau cel târziu 2015. Nava construită în şantierul gălăţean va fi deservită de 300 militari, din care 180 de persoane vor forma echipajul propriu-zis.

Restul de 120 vor fi echipajele elicopterelor şi echipele medicale ce deservesc spitalul aflat la bord. Imaginea „HNLMS Karel Doorman” poate fi completată cu puntea, pe care se vor afla două puncte pentru aterizarea elicopterelor şi sistemele defensive ce vor fi formate din două sisteme antirachetă (Goalkeeper CIWS), două tunuri cu un calibru 30 mm şi patru mitraliere de calibru 12,7 mm. Altfel spus, pentru o forţă expediţionară, „HNLMS Karel Doorman” va fi impresionantă fie şi numai prin simpla ei prezenţă.

Citit 14670 ori Ultima modificare Joi, 10 Mai 2012 20:50

14 comentarii

  • postat de raducu sorin Miercuri, 17 Aprilie 2013 20:26 Link la comentariu
    0
    0

    Sau mai stiti ca toate santierele navale din tara,au cate un chiosc alimentar cel putin,aici la damen galati,nu mai e nici unul,zice conducerea ca se pierde timpul la randuri.
    Dar nu e asa timpul se pierde din cauza lor,caci sunt incompetenti,fiindca se lucreaza la nava anapoda,unul peste altul. Unul vopseste,altul polizeaza,altul sudeaza si arde vopseaua,si tot asa,se lucreaza fara o organizare asa cum trebuie,ca afara.
    De ce,adica Olandezii nu stiu cum se lucreaza la ei ???,cum sa nu stie,dar aici se poate,caci muncitorii romani pot fi exploatati asa cum vor ei impreuna cu cei ce conduc.
    In damen salariile ajung si la 2000 de lei,un muncitor incepator,dar la "mana a treia" adica la o firma subcontractoare,se ramana doar la 1000 lei, de ce....
    Crede cineva ca eu sunt tare mandru ca lucrez in damen ? , va inselati,pe timpul lui ceausescu da,eram mandru ca sunt navalist,si cativa ani dupa revolutie.
    Caci se plateau orele suplimentare duble,erau premii,si alte chestii,dar acum...sa lucrezi in firme cum ar fi " INSTAL SHIP " "DANUBIANA" "NAV MARO" "METAL SHIP" "PRONAVSERV BLASTING" ....si numarul lor este mult mai mare,asta e doar ce mi-a venit in minte acum.
    La aceste firme se lucreaza de frica,se fura banii oamenilor pe orele suplimentare,nu se asigura sculele necesare,nu se acorda suportul tehnic foarte necesar.... si cate mai sunt de spus, dar alta data,ca sa dau si ceva nume....

    Raportează
  • postat de raducu sorin Miercuri, 17 Aprilie 2013 20:06 Link la comentariu
    1
    0

    Majoritatea dintre voi,vorbiti fara sa cunoasteti,fiindca asa's romanii,sa pape ei cate "ceva mai intai",si apoi..
    Dar nu stiti cu cata greutate se construieste o nava,indiferent de marime,incepand cu corpul si terminand cu ultimele finisaje.fiindca la o nava e vorba de securitatea echipajului,si nu se accepta compromisuri.
    Astia (strainii) au venit aici la noi,fiindca e mana de lucru ieftina,si saracia te face docil,de frica sa nu-ti pierzi locul de munca,taci si mergi mai departe,faci ce t-i se spune asa cum t-i se spune,chiar daca nu e bine.
    Dar asta mai ales multumita celor din conducerea damenului,care tin oamenii in saracie,si-n teroarea ca poti pierde locul de munca daca ai marait ceva,muncitorii,fac treaba din obligatie ,nu din placere,caci nu e nici o satisfactie.
    Sunt niste norme de respectat,pe care foarte multi nu le cunoasteti. dar astea se respecta si asa se construieste nava,mare sau mica,dar problema nu e la fieroaica in sine,e vorba de muncitorii din Damen , care sunt exploatati ca pe niste slugi,sclavi,sindicate nu mai sunt,adica nu mai sunt active,fiindca cei de la conducere,le-au manjit buzunarele cu cativa banuti,si prostii de la sindicat au pus botul,si acum bietii oameni au ajuns slugile celor care conduc DAMENUL. Au aparut un milion de firme capuse,care sunt infiintate tot de cei ce conduc santierul,numai ca sa suga niste bani in plus.
    Si nu se dau salariile asa cum trebuie,se umbla la ore,se cauta nod in papura,nu se asigura scule necesare,multi oameni aduc scule de pe acasa,asa cum am facut si eu,ca sa pot lucra,si sa-mi pot face treaba asa cum trebuie,cat decat.Se angajeaza tot felul de "ciuperci" cu cizmulite rosii,si sunt pusi ca maistri sau administratori de firma.
    Sunt un milion de firme mici (capuse) care incep cu cate 5;6 ooameni si angajeaza in continuu,ca sa-si rezolve problemele,si apoi, de exemplu,dupa ce va pleca aceasta nava "pe care o lauda toti in fel si chip,dar pe mine nu ma incalzeste ca e mare sau mica" va pleca in drumul ei,acei muncitori vor fi dati afara,ca prostul ala de "patron"care are o facultate la FF,nu va mai avea ce sa faca cu ei.
    Asa ca nu mai dati si de colo si de dincolo,ca nu e cum spuneti voi.In damen sunt conditii foarte grele de munca,dar nu sunt recunoscute,ca sa nu fie platite,si cate mai sunt,dar nu mai scriu ca deja ma enerveaza numai gandul.
    Dar oricum,inainte de a face un coment despre ceva care nu aveti habar,va sfatuiesc sa va documentati foarte bine mai intai,si apoi sa spuneti ca stiti ceva...

    Raportează
  • postat de costy Duminică, 05 August 2012 20:41 Link la comentariu
    0
    0

    cat timp nu dispare nepotismul de la damen si toti maistrii si sefii de atelier incompetenti in special cei de la tubulatura nu vor avea loc oamenii competenti si mai destepti decat unii ciobani zisi maistri.

    Raportează
  • postat de Fost muncitor Damen Duminică, 13 Mai 2012 14:03 Link la comentariu
    0
    0

    Un muncitor navalist olandez lucreaza in conditii si cu echipamente DE TOP pe un salariu de 40 DE ORI MAI MARE ca-n Damen Galati si mult MAI LENT (mai prost nu am de unde sti), la noi un vapor se face in 6 luni pe cand la ei in 1-2 ani. Daca nu cunosti si ungi pe cine trebuie, esti marginalizat, fortat si dat afara cum am patit eu. RUSINE! Faceam 3 tablouri electrice intr-o zi cand tot atelierul in 2 zile si... nu mai spun de greselile gasite in prioiectare puneau relee de 380V langa cele de 24V la mai putin de 10mm in modulele de pecoid ...si nu ma consider un geniu. Nu a contat! Dar ptr ca nu am adus apa unui coleg "vechi" la dansul pe vapor IN TIMPUL PAUZEI DE MASA (in timp ce eu luam pauza de masa la atelier si dura deplasarea) nu am dat spaga enorma maistrului, m-au sapat! NICE!

    Raportează
  • postat de Cristi Duminică, 13 Mai 2012 11:56 Link la comentariu
    0
    1

    Este intr-adevar, cea mai mare nava construita la Galati in ultimii 20 ani.
    Insa, Santierul naval Galati avea capacitatea de a construi nave de mare capacitate inca din anii '80.
    Ca si exemplu, ultimul mineralier de 55000 tdw construit la Galati, "Balota" , avea o lungime de 220m.

    Raportează
  • postat de edy Sâmbătă, 12 Mai 2012 11:53 Link la comentariu
    0
    0

    cata umilinta ,cata sclavie , cata lingusereala , ce perversitate, din partea unora care isi urmaresc interesele , cata lasitate , frica , fara pic de demnitate din partea tuturor navalistilor ,care se chinuie si le distruge sanatatea ,pentru unparlit de salariu de 500 de euro.profita ca in romania piata de munca este foarte eftina , si vin cu doua trei comenzi imense ,si le mai arunca niste praf in ochi , la bieti muncitori , cum erau navalisti in 1996 cand faceau prima greva , si cat patriotism aveau atunci si acum , mai sunt cativa care ia bagat la dublu fund ,la infanterie ,ia amenintat si lea inchis gura. adevaru-i ca n-ai ce spune unde-s neamuri ,nemurele ,stai si induri .pacat ca ia corupt .avem un imn care spune : desteaptate romane. !!!!!!!

    Raportează
  • postat de zet Vineri, 11 Mai 2012 23:41 Link la comentariu
    0
    0

    Daca nu se face nu e bine, daca se face de ce se face...mentalitate de galatean spargator de seminte pe scara blocului.
    Industria navala in Romania este foarte competitiva si in momentul de fata pe locul 4 in Europa.
    In timp ce santierele din vest se inchid unul dupa altul si mare parte din productie se muta in Asia noi suntem avantajati de un raport bun calitate/pret.
    Oare o fi mai bine cu 100 de angajati cu salarii de occident si restul someri sau cu cateva mii cu salarii romanesti si cifre de afaceri de sute de milioane de euro din care se cotizeaza sume importante la buget?
    Daca macar 50% din industria romaneasca ar functiona in ritmul in care functioneaza anul acesta industria navala am fi mult mai departe!
    In rest cei care nu sunteti in stare de nimic decat de mica combinatie la coltul scarii mai bine abtineti-va decat sa criticati pe cei care stiu sa faca ceva!

    Raportează
  • postat de DUMITRU PRUNARIU Vineri, 11 Mai 2012 19:41 Link la comentariu
    0
    0

    Manipulare Manipulare Manipulare

    Lipsa de versatilitate, managementul execrabil, lipsa de competitivitate, lipsa de eficienta si eficacitate a atras o scadere dramatica a comenzilor si a numarului de angajati in domeniul naval (mai ales in Galati).


    CAT DESPRE AMATORISM SE VEDE IN NUMARUL DE COMENZI

    SUCCESURI

    Raportează
  • postat de Navalist Vineri, 11 Mai 2012 15:23 Link la comentariu
    0
    0

    Comentati aiurea fara sa stiti ce inseamna o nava... este indr-adevar impresionanta deoarece e cam cea mai mare nava construita in Romania. In santierul Damen din Olanda nu o sa vedeti nave construite asa mari pentru ca nu au docuri suficient de mari ca in Galati.
    Anonim fiecare santier presteaza anumite servicii. E logic sa nu poata face o nava atat de mare pentru a putea naviga intr-un ocean.
    Dumitru Prunariu spre uimirea ta chiar este un gigant, nu e doar o bucata de fier. Ati ramas cu conceptia proasta ca tot ce e facut in Romania e facut prost, insa in privinta santierelor navale chiar nu este asa. Ganditi-va in primul rand ca 1/3 din Queen Marry 2 a fost proiectat la ICEPRONAV ...
    In concluzie nu cred ca isi au rost comentariile aiura scrise de amatori...

    Raportează
  • postat de ionel Vineri, 11 Mai 2012 14:10 Link la comentariu
    0
    0

    Sa faci o nava de 200m nu e putin lucru. Nici senzational insa.
    Are dreptate anonimul. In occident, in naval, lucrurile se fac incet, nu neaparat insa mai bune. Dar incet. Si se evita multe probleme. De asta costa mult mai mult sa construiesti o nava in Olanda, de exemplu. In Romania, inca merge biciul, si se accepta salariul la mai putin de jumatate fata de vest, si cat timp biciul si plata sunt acceptate, santierele romanesti vor primi de munca.
    Altfel, ma bucura ca se construieste, ca oamenii au de munca.

    Raportează
  • postat de Anonim_M Vineri, 11 Mai 2012 13:19 Link la comentariu
    0
    1

    Gigant pentru Santierul Damen Galati !!!! Nu se compara navele din strainatate cu cele realizate in Romania.Daca va ganditi mai bine, o sa deduceti de ce nu se fac si nave mai mari in galati:
    1. Utilaje de manevra/transport insuficiente si nu de tonaj mare.
    2. Nu este posibil din cauza adancimii Dunarii.Una e sa se construiasca o nava de tonaj mare dar intr-un santier cu iesire la mare,si una intr-un santier cu iesire la un fluviu,care are coturi foarte multe si exista oricand impotmonirea navei!!!
    3. De ce nu,personalul nu e destul de calificat.Daca ati fost in santierele din strainatate,ati observat ca se doreste munca foarte buna,si nu esti presat cu timpul!!! In Galati,ti se cere sa faci 2 postamenti in 2 zile,iar in strainatate in doua saptamani!!!! este diferenta enorma....
    4.DA ESTE CEA MARE MARE NAVA CONSTRUITA IN GALATI IN ULTIMUL TIMP.Daca imi aduc bine aminte s-a mai construit inca una prin anii 1940,cand nava respectiva a incaput la milimetru in docul uscat.

    Parerea mea este ca acest Santier din Galati este cel mai mare din Romania...Si bravo lui pentru realizarile facute inca de la infiintare!!!

    Raportează
  • postat de ionela Vineri, 11 Mai 2012 09:06 Link la comentariu
    0
    0

    Vrajeala! Vorbiti de salarii si salariati, nu de laude!

    Raportează
  • postat de dumitru prunariu Vineri, 11 Mai 2012 08:51 Link la comentariu
    0
    0

    Unde ati vazut voi GIGANT, asta-i GIGANT ha ha ha sau vreti sa dati satisfactii la oameni ??? minciunele galatene altii au ajuns in spatiu si voi va laudati cu o bucata de fier... atata pricepere numai meseriasi..

    Lauda de sine nu miroase a bine!!!!!


    Manipulare@sng.ro

    Raportează
  • postat de Corbu Suparat Vineri, 11 Mai 2012 05:10 Link la comentariu
    0
    0

    Cam mult spus "impresionanta". E o nava de suport logistic, adica transporta niste elicoptere si asigura tratarea ranitilor, etc etc. Iar cat priveste arsenalul, ala e pur defensiv si raportat la dotarea unei nave militare de lupta puteati la fel de bine sa spuneti ca „HNLMS Karel Doorman” va fi dotat cu niste pocnitori de anul nou. Heh...
    Uite aici cum arata HNLMS Amsterdam pe langa un adevarat vas port-elicopter, de data asta frantuzesc: http://navalphotos.blogspot.com/2011/01/hnlms-amsterdam-a836_26.html

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.