Meşteşugul vorbelor aduce profit - Cât de importantă e comunicarea în afaceri?
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

Meşteşugul vorbelor aduce profit - Cât de importantă e comunicarea în afaceri?
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

O axiomă a teoriei comunicării este aceea că non-comunicarea nu există. Un brand sau o companie comunică ceva prin simpla existenţă, spun specialiştii din domeniul relaţiilor publice. Asta nu este, însă, de ajuns. O strategie inteligentă de comunicare poate face minuni pentru o firmă. Înţeleg, totuşi, antreprenorii gălăţeni importanţa comunicării pentru afacerea pe care o conduc?


"Du-te, dom'le, de-aici, nu vezi ce naşpa merge treaba?"

Iulian Pufu deţine o agenţie de publicitate, 3Media Advertising, care operează pe piaţa locală, şi este în acelaşi timp vicepreşedinte al Patronatului Tinerilor Întreprinzători din România Sud-Est (PTIRSE). Spune că, la Galaţi, comunicarea se face încă după ureche. "Firmele locale sunt deschise spre comunicare, dar relativ puţine o fac efectiv şi doar câteva o fac profesionist, apelând la agenţii sau prin departamente proprii. Cei mai mulţi manageri o fac empiric, nu înţeleg că trebuie să existe un obiectiv, un buget şi nişte căi potrivite, de la caz la caz", declară Iulian Pufu.

Pentru că nu înţeleg importanţa unei strategii de comunicare şi de promovare bine puse la punct, cei mai mulţi dintre antreprenorii gălăţeni refuză aceste servicii, indiferent dacă afacerea le merge bine sau le merge prost. "Unii zic că nu au nevoie de promovare pentru că treaba oricum merge bine şi alţii pentru că treaba merge prost. «Du-te, dom'le, de-aici, nu mă mai înnebuni cu reclama ta! Nu vezi ce naşpa merge treaba?» e o replică pe care agenţii o primesc de multe ori", relatează managerul 3Media Advertising.

Comunicarea, ca atu în business, mai importantă în zonele dezvoltate

Cătălina Ciocîltan, account manager în cadrul Smile Media, agenţia de branded content printre ai cărei clienţi se numără Hotnews.ro, spune că strategiile de comunicare aplicate în provincie diferă de cele utilizate în Bucureşti, în sensul că sunt mai simple şi implică bugete mai mici. "Deosebirea vine, în mod evident, din diferenţele de dezvoltare economică între regiuni: cu cât puterea economică a unui loc este mai mare, cu atât comunicarea, ca atu în business, devine mai importantă", explică reprezentantul Smile Media.

"A face afaceri fără publicitate e ca şi cum i-ai face cu ochiul unei fete pe întuneric"

Indiferent de zona în care derulează afaceri, de dimensiunea afacerii şi de publicul-ţintă, antreprenorii trebuie să înţeleagă că imaginea companiei este primul element de identificare pe piaţă şi, deci, un lucru esenţial pentru supravieţuirea şi bunăstarea companiei, spune Cătălina Ciocîltan. "O comunicare bună poate fi un avantaj concurenţial semnificativ, indiferent de scara la care este făcută. Un mic întreprinzător care are o comunicare reală, de bună calitate, deschisă şi cooperantă cu partenerii săi şi cu publicul său ţintă va avea şanse mai bune decât un competitor care nu face acest lucru. O imagine proastă se traduce în cele mai multe cazuri într-o reticenţă sau chiar un refuz din partea consumatorilor de a consuma produsele sau de a folosi serviciile oferite", afirmă oficialul Smile Media.

La rândul său, managerul firmei gălăţene 3Media Advertising punctează că promovarea unei afaceri trebuie să înceapă din clipa în care denumirea companiei este înregistrată la Oficiul Registrului Comerţului. "Cred că investiţia în comunicare, respectiv, în cea mai aplicată ramură a ei - publicitatea, este cea mai bună investiţie a unei firme, iar cea mai bună dovadă o constituie valoarea de piaţă a companiilor care investesc masiv în comunicare. Steuart Henderson Britt spunea: «A face afaceri fără publicitate este ca şi cum i-ai face cu ochiul unei fete pe întuneric. Tu vei şti ceea ce faci, dar nimeni altcineva nu va afla»", spune Iulian Pufu.

Trucuri în comunicare

Desigur, unele firme comunică în exces, din dorinţa de a-şi păstra numele sau produsele în atenţia publicului. "Mesajele aparent nu foarte importante sau chiar total lipsite de relevanţă au un efect cumulativ, de captare şi menţinere a unei mărci în mintea consumatorilor şi a potenţialilor consumatori", explică Cătălina Ciocîltan, de la Smile Media.

Alte firme, dimpotrivă, se dau la fund. În general, ele apelează la această tactică atunci când au probleme. "Societăţile pot evita să prezinte anumite situaţii, cum sunt cele de insolvenţă, pentru a nu alarma creditorii, angajaţii sau acţionarii. Majoritatea firmelor care ajung într-o stare de jenă financiară încearcă să depăşească situaţia fără să o aducă la cunoştinţa celor enumeraţi, sperând că orice amânare le-ar aduce salvarea", afirmă avocatul Isabela Amariei din Baroul Galaţi.

Top 3 erori de comunicare în business

Cătălina Ciocîltan, account manager la Smile Media, nominalizează cele mai mari trei greşeli pe care companiile le pot face atunci când comunică cu publicul larg:

  • - Oferirea de informaţii false şi/sau complicat de descifrat
  • - Răspunsul întârziat sau ignorarea feedback-ului
  • - Comunicarea aceluiaşi mesaj, indiferent de publicul-ţintă.
Citit 3090 ori Ultima modificare Duminică, 13 Mai 2012 23:45

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.