Transporturi navale - Porturile de pe Dunăre rămân „pe uscat”

Transporturi navale - Porturile de pe Dunăre rămân „pe uscat”
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)
  • În primul semestru, scădere a traficului de marfă cu aproape un milion de tone faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut
Traficul de marfă prin porturile din Galaţi, Tulcea şi Brăila gestionate de Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi a scăzut în primul semestru al acestui an la 4,03 milioane de tone, cu aproape 900.000 de tone mai puţin faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Cea mai abruptă scădere se înregistrează în cazul traficului fluvial. Dacă în primul semestru al anului trecut prin porturile dunărene au trecut 2.162 de nave, încărcate cu 3,83 milioane de tone marfă, în prima jumătate a acestui an au trecut doar 1.702 de nave, cu 3,02 milioane de tone marfă (mai puţin cu 814.716 tone marfă). Pe traficul maritim, scăderea a fost ceva mai moderată, de 69.296 de tone, până la un nivel de 1,01 milioane de tone marfă. Ca număr de nave maritime, scăderea a fost de la 312 la 307 nave.

Porturi rupte de lume

Una dintre cauzele principale ale scăderii traficului în primul semestru al acestui an a fost vremea nefavorabilă de la începutul anului, când traficul pe Dunăre a fost practic paralizat de gheţuri timp de mai multe săptămâni. În aceste condiţii, unii dintre principalii transportatori, ArcelorMittal, pentru a nu se ajunge la un blocaj al fluxurilor de producţie, şi-a mutat o parte dintre transporturi pe calea ferată, chiar dacă asta a implicat costuri mai mari.

O altă cauză a scăderii traficului naval este izolarea Galaţiului faţă de celelalte zone ale ţării. Reţeaua rutieră nu oferă în prezent nici măcar un drum expres ca legătură cu sudul ţării, în timp ce spre nord sistemul de şosele nu este propice traficului greu de marfă. În ceea ce priveşte calea ferată, infrastructura este învechită şi depăşită, iar timpii de transport ridicaţi. În aceste condiţii, dincolo de perioadele ba de îngheţ, ba de secetă, şansele dezvoltării unui transport multimodal prin porturile dunărene sunt destul de reduse.

Trafic de vară

O veste bună ar fi, totuşi, că în ultima lună s-a făcut simţită o oarecare revigorare a traficului pe Dunăre. Astfel, în iunie, prin porturile APDM Galaţi traficul general de mărfuri a fost de 841.402 de tone, cu 67.244 de tone mai mult faţă de perioada precedentă. Saltul se datorează în special creşterilor înregistrate în traficul maritim. Dacă în iunie anul trecut prin porturile Dunării maritime au trecut 43 de nave, anul acesta numărul lor a crescut la 53. Acest lucru s-a tradus ca volum de marfă transportat într-o creştere de la 138.587 de tone la 188.065 de tone.

În ceea ce priveşte traficul fluvial, deşi ca număr de nave a fost în iunie de 362 de unităţi, cu 19 mai puţine faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, volumul transporturilor a înregistrat o uşoară creştere, de la 635.571 de tone marfă la 653.337 de tone marfă. Dacă ar fi să ne referim strict la porturile din Galaţi, în ultima lună s-a înregistrat un trafic total de marfă de 370.542 de tone. Ponderea cea mai mare se referă la mărfurile care au tranzitat Portul Mineralier, respectiv 315.906 de tone, din care 122.386 de tone au fost laminate, 120.278 de tone au fost minereuri de fier, iar 45.067 tone au fost alte minereuri brute. De asemenea, tot prin Portul Mineralier au trecut în iunie 22.267 de tone de combustibili solizi şi 5.908 tone de fier vechi.

În celelalte porturi gălăţene, activitatea cea mai importantă s-a desfăşurat prin Port Bazinul Nou, unde a fost înregistrat un trafic de 29.087 de tone marfă, din care cea mai mare parte - 19.631 de tone - a fost reprezentată de transporturile de fier vechi. Un volum destul de mare s-a înregistrat şi la buşteni, cu transporturi de 4.014 de tone. În Portul Docuri, în ultima lună s-a înregistrat un trafic de 18.185 de tone, din care 3.330 de tone au fost produse alimentare şi 3.181 de tone au fost cereale. Portul Docuri a mai punctat şi 8.991 de tone de fier vechi şi 2.483 de tone de laminate. Nu în ultimul rând, la transporturile prin porturile gălăţene a contribuit şi Unicom Oil Terminal, care în iunie a înregistrat un trafic de 7.364 de tone de produse petroliere.

Citit 2249 ori Ultima modificare Duminică, 15 Iulie 2012 13:32

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.