Timbrul de mediu, avizat marţi de Guvern, sufocă transportatorii gălăţeni
Foto: Foto: Vasile Carbugan

Timbrul de mediu, avizat marţi de Guvern, sufocă transportatorii gălăţeni
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Proprietarul unuia dintre cele mai mari parcuri auto din judeţul Galaţi crede că deja se  plătesc prea multe taxe pentru maşini


Ieri, Guvernul României a avizat, prin intermediul unei ordonanţe de Urgenţă, noua taxă ce îi va viza pe şoferii din toată ţara. Intitulat generic "Timbrul Verde", birul va fi aplicat după publicarea ordonanţei în Monitorul Oficial. Guvernul a anunţat  o creştere medie de circa 10 la sută a plăţii pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3 şi o scădere între 60 la sută şi 90 la sută pentru maşinile Euro 2, Euro 1 şi non-euro. Potrivit Mediafax, conform noii formule de calcul, suma de plată va scădea cu 60 la sută pentru Euro 2, cu 80 la sută pentru Euro 1 şi cu 90 la sută pentru non-euro. Cuantumul taxei pentru maşinile non-euro, Euro 1 şi Euro 2, cu tehnologii mai învechite, va fi mai mic decât cel actual, mergându-se pe ideea că aceste maşini au o durată scurtă de funcţionare şi, deci, vor polua pentru un interval mai mic.

"Ne aduc în sapă de lemn"

Proprietarul unuia dintre cele mai mari parcuri auto din judeţul Galaţi, transportatorul Gheorghe Dumitru, este de părere că deja proprietarii de maşini sunt puşi să plătească mult prea multe taxe, iar această nouă taxă nu va face decât să descurajeze achiziţionarea de noi autovehicule. "Aceasta este un nou bir ce urmează să ne îngenuncheze. Cei care ne conduc nu ştiu cum să facă să ne aducă în sapă de lemn. Din punctul meu de vedere, această nouă taxă este total ilegală. Eu deja am plătit peste patru miliarde de lei vechi pentru taxa de primă înmatriculare. Nu ştiu dacă voi putea să plătesc din nou", a spus Gheorghe Dumitru.

Mai mult, acesta se arată scandalizat de numărul imens de taxe pe care trebuie să îl achite transportatorii. "Avem nu mai puţin de 116 taxe şi impozite. Este un număr de şase ori mai mare decât media UE. În plus, firmele de stat, cum ar fi CFR sau, după cum este cazul la Galaţi, Transurb, ne fac concurenţă neloială, deoarece primesc subvenţii foarte mari de la stat. În aceste condiţii, probabil că foarte mulţi transportatori vor fi nevoiţi să-şi închidă firmele, iar românii nu vor mai putea să-şi cumpere maşini", a mai spus acesta.

Conform unui calcul simplu, un singur microbuz, ce face zilnic cursa Galaţi-Constanţa de două ori, încasează, numai din bilete, 2.177 de lei. Din aceşti bani, după plata salariilor şi taxelor, profitul este de 247 de lei. Aproximativ jumătate dintre cei 1.930 de lei reprezentaţi de diferenţa dintre profit şi încasări este reprezentată de diversele taxe şi impozite. Spre exemplu, numai pe ruta Galaţi Constanţa, taxa de drum se plăteşte de trei ori la fiecare drum: odată prin acciza la benzină, odată prin taxa de pod de la Giurgeni şi odată prin impozit.

"Noi deja am renunţat în ultimii ani la nu mai puţin de zece trasee interjudeţene. Lumea nu mai are efectiv bani. Nu îmi pot da seama ce se va întâmpla în viitorul nu foarte îndepărtat", a mai spus Gheorghe Dumitru.

Cum se plăteşte timbrul de mediu

Timbrul de mediu va fi calculat în principal în funcţie de emisia de CO2 înscrisă în cartea de identitate a maşinii sau în documentele de omologare, emisie luată în calcul în întregime pentru timbrul verde, faţă de 30 la sută până acum.

Timbrul va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere, dar nu şi în cazul tranzacţiilor civile (moştenire sau partaj).

Noua taxă nu va fi plătită de persoanele cu dizabilităţi, dar va fi plătită la cumpărarea maşinilor de către instituţiile statului, cu excepţia serviciilor de ambulanţă, poliţie, jandarmerie. 

Nu a fost stabilit încă dacă persoanele care au maşininile înmatriculate în alt stat şi sunt rezidenţi în România vor plăti timbrul de mediu. Prin aplicarea timbrului de mediu, Fondul de Mediu este estimat să crească faţă de 2012 cu 100 de milioane de lei, dacă românii vor cumpăra aceleaşi tipuri de maşini.

 

Citit 3375 ori Ultima modificare Marți, 19 Februarie 2013 18:03

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.