Licitaţie controversată pentru noul spărgător de gheaţă al AFDJ Galaţi

Licitaţie controversată pentru noul spărgător de gheaţă al AFDJ Galaţi
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Brăila Ship Repair a reproşat AFDJ Galaţi că „favorizează un anumit şantier” în procedura de atribuire a contractului de 2,5 milioane de euro * Contestaţie depusă la CNSC, acceptată şi apoi… retrasă * Mulţi chemaţi, doar unul venit – Şantierul Naval Giurgiu * Dacă oferta nu e conformă, procedura de licitaţie va fi reluată


Chiar dacă la licitaţia lansată pe SEAP de Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi pentru achiziţionarea unui remorcher de 1.500 – 2.000 CP specializat în spargerea gheţii se punea la bătaie o investiţie de aproape 11,44 milioane de lei, adică aproximativ 2.5 milioane de euro, doar o singură ofertă a fost depusă până la termenul limită de 12 februarie. Aceasta a venit din partea Şantierului Naval ATG Giurgiu, dar rămâne de văzut dacă oferta va trece de criteriile de eligibilitate impuse în cadrul licitaţiei. „Ne aşteptam să primim mai multe oferte pentru că există cel puţin trei, patru producători europeni specializaţi în astfel de remorchere. Din păcate, nu s-a întâmplat aşa, chiar dacă licitaţia a fost anunţată şi lansată încă de la sfârşitul lunii decembrie…”, ne-a declarat directorul general al AFDJ Galaţi, Mircea Răzvan Cristea.

Contestaţii din Brăila

Dacă ofertanţii nu s-au înghesuit la porţile AFDJ Galaţi, în schimb procedura de licitaţie nu a fost lipsită de controverse. Conducerea şantierului naval Brăila Ship Repair SA a depus chiar o contestaţie la CNSC (nr.57/18.01.2013) în care acuză AFDJ Galaţi că „încalcă principiul nediscriminării, al tratamentului egal, al transparenţei şi al eficientei utilizări a fondurilor publice”, aşa cum este el stipulat în OUG 34/2006 privind achiziţiile publice.
Primul fapt reproşat de constructorii brăileni era acela că stabilirea unei durate de execuţie mici „avantajează clar un şantier care face frecvent astfel de nave pe stoc (adică are proiectul executat, echipamentele parţial achiziţionate, eventual chila deja pusă)”. Mai exact, în licitaţie termenul este de şase luni de la atribuirea contractului, dar în opinia companiei brăilene nava, luată de la zero, nu se poate realiza într-un interval mai scurt de 12 luni.
Al doilea reproş este acela că, în Fişa de date a achiziţiei, la secţiunea privind „Capacitatea tehnică şi/sau profesională” se specifică: „Ofertantul are obligaţia de a face dovada efectuării în ultimii trei ani a maxim două livrări de produse similare cu o valoare cumulată cel mult egală cu 11.000.000 lei, fără TVA”. În contestaţia depusă, brăilenii arătau că „prin impunerea unei valori maxime a produselor executate, sunt discriminate şantierele care au realizat mai mult de două produse similare sau produse similare cu o valoare mai mare decât valoarea maximă impusă” şi că astfel unele şantiere sunt pur şi simplu împiedicate să participe la licitaţie.
Brăila Ship Repair SA a solicitat CNSC suspendarea procedurii de atribuire şi obligarea părţii contractante, adică a AFDJ Galaţi, la "modificarea documentaţiei şi/sau modificarea cerinţelor din Fişa de date a achiziţiei”. Pe 22 ianuarie, CNSC a admis cererea de suspendare a procedurii, dar nu a mai apucat să se pronunţe asupra celor sesizate pentru că, pe 24 ianuarie, printr-o adresă oficială, Brăila Ship Repair SA informează că… renunţă la contestaţia depusă! Drept urmare, în aceeaşi zi, CNSC nu îi rămâne decât să ia act de renunţarea la contestaţie şi să dispună continuare procedurii de atribuire a contractului. Astfel, singurul efect al contestaţiei a fost o prelungire a termenului de depunere a ofertelor cu cinci zile, până pe 12 februarie.

Ce răspunde AFDJ

Conducerea Brăila Ship Repair SA a refuzat să comenteze în vreun fel motivele care au stat la baza depunerii/retragerii contestaţiei şi ne-a recomandat ca, pentru explicaţii suplimentare, să luăm legătura cu AFDJ Galaţi. Cert este că brăilenii nici nu au mai depus vreo ofertă pentru atribuirea contractului privind remorcherul.
Destul de surprinzătoare pare şi poziţia Şantierului Naval Damen Galaţi. Chiar dacă, iniţial, după lansarea licitaţiei privind acest remorcher, ni s-a confirmat interesul şantierului gălăţean pentru această comandă, în cele din urmă nu a mai fost depusă nici o ofertă. Decizia, ni s-a explicat, a fost luată în Olanda, la nivelul departamentului de vânzări al Grupului Damen, fără însă a ni se putea prezenta şi motivele care au stat la baza ei.
Cum problemele ridicate în contestaţia brăilenilor merită, totuşi, un răspuns, ne-am adresat conducerii AFDJ Galaţi. În ceea ce priveşte termenul de şase luni pentru execuţia navei, explicaţia a fost aceea că, atât din considerente ce ţin de gestionarea bugetului, cât şi de necesitatea deţinerii unei nave de intervenţie înainte de iarna viitoare, termenul de finalizare a fost fixat la şase luni. „Nu ne putem permite să aşteptăm mai mult în condiţiile în care, pe sectorul fluvial, nu avem nici o navă de intervenţie de acest fel. De altfel, cei care produc astfel de remorchere pot să le facă şi în trei, patru luni”, ne-a declarat directorul general al AFDJ Galaţi, Mircea Răzvan Cristea.
În ceea ce priveşte capacitatea tehnică solicitată potenţialului ofertant, directorul AFDJ Galaţi ne-a declarat: „Ideea nu era de a se impune vreo restricţie, ci de a ni se arăta două livrări de tipul care ne interesa. Sunt şantiere specializate – unii fac petroliere, alţii nave de depoluare, alţii fac remorchere şi de 5.000 CP. Noi căutăm un şantier care să facă remorchere între 1.500 şi 2000, 3000 CP, la preţul solicitat de noi. Dacă este să facem o paralelă, ideea acelui prag este că nu vrem să ne vină un producător de camioane sau excavatoare, vrem să vină unul care a făcut autoturisme. Nu cred că trebuie căutată un altfel de interpretare. De altfel, cei de la Brăila au înţeles acest lucru şi şi-au retras contestaţia”. De asemenea, conducerea AFDJ Galaţi precizează că procesul de achiziţie este direct supravegheat de Ministerul Transporturilor, nava va fi cu clasificare internaţională, iar procesul de construcţie al navei va fi urmărit pas cu pas, în fiecare fază de execuţie.

De ce au lipsit ofertanţii?

În opinia conducerii AFDJ Galaţi o posibilă explicaţie a lipsei de apetenţă a şantierelor navale pentru realizarea remorcherului multifucţional, adică faţă de o afacere, până la urmă, deloc de neglijat ar fi aceea că este o premieră ca statul român să achiziţioneze pe SEAP (Sistemul Electronic de Achiziţii Publice) o asemenea navă. De asemenea, potrivit unor surse din cadrul administraţiei, alte posibile explicaţii ar putea fi acelea că schimbările din Guvern, inclusiv la nivelul Ministerul Transporturilor, sunt relativ recente şi lumea aşteaptă să vadă ce are de gând noua conducere, asta pentru a nu mai pune la socoteală că, în perioada în care se derula procedura de atribuire, bugetul de stat care cuprindea inclusiv alocaţia pentru achiziţionarea acestui remorcher nu era votat. Nu în ultimul rând, o cauză ar putea fi şi aceea că plata navei se face în lei, iar din această perspectivă, există o serie de riscuri valutare pe care constructorii să le fi luat în calcul.
Indiferent care ar fi cauza care a pus pe fugă şantierele navale în această licitaţie, cert este că, în acest moment, avem un singur ofertant, Şantierul Naval ATG Giurgiu. Rămâne însă de văzut dacă oferta va fi acceptată. Dacă ar fi să ţinem cont de criteriile vehiculate în legătură cu această licitaţiei, şantierul din Giurgiu ar intra, după navele pe care le-a fabricat în ultimii ani, mai degrabă în categoria „excavatoare”. Verdictul final va veni în cel mult două săptămâni. „Deocamdată oferta este analizată. Dacă ea este valabilă, se va face atribuirea contractului, dacă nu, procedura de licitaţie va fi reluată pe SEAP în 15 de zile”, ne-a declarat directorul general al AFDJ Galaţi. Acesta a declarat că, în cazul în care se va ajunge la reluarea licitaţiei, AFDJ Galaţi şi Ministerul Transporturilor vor încerca să identifice acele elemente care i-au îndepărtat pe potenţialii ofertanţi în vederea lansării unei licitaţii în condiţii mai atractive.

Citit 3398 ori Ultima modificare Marți, 19 Februarie 2013 17:57

6 comentarii

  • postat de Mache
    Vineri, 22 Februarie 2013 10:38
    Termenul de constructie de 6 luni e o gluma buna, mai ales daca trebuie sa faci proiectul si sa-l avizezi cu o societate de clasificare internationala! Iar santierul din Giurgiu este o alta gluma buna! Vedeti daca Ion Mocanu, fost director si la Giurgiu iar in prezent la Camera de comert nu si-a bagat putin coada in aceasta afacere! In mod sigur se vor acorda cateva prelungiri la termenul de livrare si remorcheru va fi gata undeva in vara lui 2014. O spune un "navalist" cu peste 40 ani experienta.
    0
    0
    Raportează
  • postat de Aurel
    Miercuri, 20 Februarie 2013 13:39
    0
    0
    Raportează
  • postat de Popovici
    Miercuri, 20 Februarie 2013 12:15
    Asta este prima escrocherie a Lui Cristea,osa urmeze altele,de la acest nenorocit nu te poti astepta la alceva.Opt ani ,ca viceprimar,a supt din banull public,acum promovat de Dobre pe un post in care afacerile sunt pe multi bani,ne putem astepta la alte golanii.Ca sa strabati toate continentele impreuna cu concubina(care este binenteles salarita tot la AFDJ),ai nevoie de multi euroi furati din banii nostrii.Cu carnetul de Partid inainte spre noi victorii
    0
    0
    Raportează
  • postat de escroc mare
    Miercuri, 20 Februarie 2013 08:26
    La ce va asteptati de la Mircea Cristea,directorul AFDJ ?
    0
    0
    Raportează
  • postat de jocher
    Miercuri, 20 Februarie 2013 01:36
    dar pana acum cum ati asteptat panaramelor atatia ani fara un vapor de spart gheata?...cum adica nu mai puteti astepta un an?!.....deodata v-a venit, acum trebuie sa aveti......Mircea Razvan Cristea e in plop tare daca el crede ca se poate face un remorcher de la zero in 3, 4 luni....si in banii astia ( e cam minimum dublu ca pret, de asta nici nu s-au inghesuit ofertantii)....si sa ne uitam cum astfel de incompetenti ne conduc institutiile...din banii nostri platiti.....
    0
    1
    Raportează
  • postat de Gicu Licuricu
    Miercuri, 20 Februarie 2013 01:24
    Şpăgător de gheaţă...

    Pe buneeeeeeeeee? Daca e asa cum scrie in articol, din start a fost data şpagă ca să treaca fisa de date de ANRMAP. Cine participă la licitaţii îşi dă seama din prima. Chestia cu "maxim x produse vandute" e clară.

    Apoi retragerea contestatiei, iar e un semnal. E un procedeu des intalnit in România. Depun contestaţie si apoi cel care "a fost desemnat să câştige" semnează un contract cu tine, contract prin care presteyi aproape nimic sau chiar nimic(plimbi niste livrabile, adica HÂRTII) şi încasezi o căruţă de bani.

    Nu în ultimul rând, termenul de execuţie e alt aspect. Cel care ştie ca va câştiga licitaţia se apucă de lucru înainte să apară licitaţia publicată în SEAP. Nu era o opţiune sa mai stea o iarnă fără navă??!??

    Şi până acum de ce au stat? De ce au început licitaţia în decembrie 2012? N-or fi avut bani în bugetul care se aprobă cel târziu în ianuarie.

    În fine...dacă e implicat Ministerul Transporturilor e bine. Azi au arestat un secretar de Stat de la Transporturi.
    Cu ajutorul lui Dumnezeu ajunge DNA şi la AFDJ Galaţi până să facă recepţia navei.
    0
    0
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.