Ultima zi pentru ştergerea penalităţilor la întreţinere. De mâine, oferta Apaterm nu mai este valabilă

Ultima zi pentru ştergerea penalităţilor la întreţinere. De mâine, oferta Apaterm nu mai este valabilă
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Procedura de ştergere a penalităţilor la Apaterm a făcut ca societatea de distribuţie a agentului termic să recupereze doar 3,1 milioane lei, adică 4 la sută din datoria restantă * În schimb, Apaterm a renunţat prin acest program la peste 22 de milioane de lei, reprezentând penalităţi şterse * Doar 15 la sută dintre consumatori au intrat în program * Adriana Stratulat, administrator special: "Ne-am fi dorit ca această procedură de ştergere a penalităţilor să ne ajute mai mult"


Astăzi expiră termenul până la care gălăţenii cu datorii la întreţinere se puteau înscrie în programul de ştergere a penalităţilor derulat de Apaterm şi de Primăria Galaţi. Cu doar 4 procente recuperate din datoria de bază de la clienţii săi, Apaterm nu se poate lăuda cu un succes al acestui început de reorganizare. În schimb, datornicii societăţii au scăpat de plata a peste 20 de milioane de lei, echivalentul a unui sfert din totalul penalităţilor pe care populaţia le are la furnizorul local de apă caldă şi căldură.

Încasări de 3,1 milioane lei

Deşi a fost gândit în principal ca un program menit să redreseze Apaterm şi doar în subsidiar ca o măsură cu caracter social, componenta socială pare să fi avut mai degrabă de câştigat. Cel puţin aşa rezultă din analiza celor mai recente date ale programului, puse la dispoziţie de Primărie cu trei zile înainte de închiderea listelor. "Valoarea datoriilor însumate ale tuturor celor intraţi până acum în program este de 3.129.545 lei. Penalităţile şterse prin plata acestor datorii şi asumarea convenţiei de plată individuale sunt de 22.065.035 lei", se arată în cel mai recent comunicat de presă pe tema ştergerii penalităţilor, care cuprinde cifrele înregistrate până duminică inclusiv. Dacă 3,1 milioane de lei recuperate de la populaţie de către Apaterm din datoria de bază poate părea o sumă frumuşică, comparând-o cu cele 83 de milioane, cât reprezintă întreaga datorie, deja nu se mai poate vorbi de un succes. Dimpotrivă chiar, atâta vreme cât suma recuperată înseamnă sub 4 procente (cu tot cu angajamentele din ultimele trei zile de program, e posibil să se treacă puţin peste aceste 4 procente). În schimb, populaţia a scăpat de plata a peste 22 de milioane de lei dintr-un total de 88 de milioane de lei, adică exact un sfert din totalul penalităţilor.

Cât a câştigat şi cât a pierdut furnizorul

Explicaţia pentru această situaţie oarecum paradoxală este că în program s-au înscris în special acei consumatori care aveau datorii mici şi penalităţi mari, lucru recunoscut de altfel de oficialii din Primăria Galaţi. Apaterm avea de recuperat de la consumatorii săi în jur de 83 de milioane de lei datorie pentru serviciile prestate şi 88 de milioane penalităţi. Asta înseamnă că, pentru fiecare leu facturat către consumatori, Apaterm trebuia să primească încă aproximativ un leu pentru întârziere. Ce a reuşit să obţină Apaterm prin acest program? A strâns o sumă de 3 milioane de lei, dar a şters penalităţi de 7 ori mai mari. Asta înseamnă că pentru fiecare leu încasat, Apaterm a renunţat la şase lei pe care ar fi trebuit să îi primească drept penalitate. E drept, Apaterm încasează prin acest program mai mult decât a încasat în orice altă perioadă, însă, pe de altă parte, şi renunţă definitiv la sume importante de bani, sume pe care oricum era puţin probabil să le mai recupereze vreodată.

Care e "marele câştig" al programului

În ciuda optimismului primarului Marius Stan, care, la cea mai recentă şedinţă de Consiliu Local, a caracterizat programul drept "un început", oficialii Apaterm nu s-au grăbit să catalogheze operaţiunea de ştergere a penalităţilor drept un succes. "Ne-am fi dorit ca această procedură de ştergere a penalităţilor să ne ajute mai mult. Cele trei milioane de lei încasate nu reprezintă un procent foarte mare, speram să obţinem mai mult", a comentat Adriana Stratulat, administrator special al Apaterm. Aceasta s-a declarat totuşi mulţumită de faptul că, în următoarele 12 luni, cei care au accesat procedura îşi vor plăti datoriile curente. "Marele câştig e că aceşti oameni au semnat angajamente de plată, ceea ce înseamnă că intrăm într-o oarecare normalitate, o perioadă de echilibru din punct de vedere financiar", a mai spus Adriana Stratulat. Din păcate, numai 12.500 de gălăţeni intraseră (individual sau prin asociaţii) până duminică în program şi au semnat angajamente de plată cu Apaterm, ceea ce reprezintă doar 15 la sută din numărul total de consumatori racordaţi la sistemul public de termoficare. Cifrele ar putea să fie un câştig real doar dacă am presupune că cei 15 la sută ar reprezenta rău-platnicii, iar cei 85 la sută dintre consumatori şi-ar plăti dările la zi. Din păcate, realitatea ultimilor ani infirmă că lucrurile ar sta aşa.

Cine mai doreşte să se înscrie în programul de ştergere a penalităţilor trebuie să se grăbească. Cele opt puncte de informare amplasate în Galaţi mai sunt deschise doar astăzi, până la ora 18,00. Excepţie face punctul din Piaţa Centrală, care va fi deschis doar până la ora 16,00.

Programul de ştergere a penalităţilor în cifre:

12.500 de gălăţeni au accesat procedura

3,1 milioane lei a încasat Apaterm

22 de milioane lei penalităţi şterse

6 lei a şters Apaterm pentru fiecare leu încasat

80 de milioane de lei mai are de încasat Apaterm de la populaţie

66 de milioane de lei penalităţi rămase de încasat

Citit 3193 ori Ultima modificare Marți, 30 Iulie 2013 17:22

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.