Nave momite în porturi cu reduceri de taxe

Nave momite în porturi cu reduceri de taxe
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Taxele pentru transportul de mărfuri containerizat au fost înjumătăţite * Cu toate acestea, costurile totale pentru armatori sunt, la Galaţi, duble faţă de cele de la Constanţa * Traficul de marfă s-a mai dezmorţit, dar rămâne mult sub estimările iniţiale *

Luna martie a adus în porturile aflate în administrarea APDM Galaţi un uşor dezgheţ în ceea ce priveşte traficul de marfă. Astfel, prin porturile gălăţene au tranzitat 153 nave, din care 32 au fost maritime şi 121 fluviale.

Traficul general de marfă a totalizat 343.000 tone, partea leului revenind Portului Mineralier – 289.320 tone, urmat de Bazinul Nou, cu peste 39.500 tone, Portul Docuri – 12.850 tone şi Unicom Oil Terminal – 1.345 tone.

Dacă ar fi să punem la socoteală şi celelalte porturi administrate de APDM Galaţi, din Brăila şi Tulcea, traficul general de mărfuri a atins în luna martie cota de 0,56 milioane tone. Astfel, în total, prin porturile dunărene au tranzitat, în primul trimestru, 1,2 milioane tone marfă.

„Chiar dacă lucrurile au început să se mişte puţin, traficul este cu mult sub cele trei milioane de tone marfă ce figurau în estimările iniţiale pentru trimestrul întâi”, a arătat directorul general al APDM Galaţi, Mihai Ochialbescu.

Costuri şi costuri

Pentru a păstra un trend ascendent al intrărilor de marfă în porturi, APDM Galaţi a început să umble la tarife.

„Pentru că singurul terminal de containere la Dunăre este la Galaţi, împreună cu AFDJ şi operatorul portuar am aprobat ca tarifele pentru navele ce vor transporta containerele - atât tarifele portuare, cât şi tarifele de tranzitare a Canalului Sulina - să scadă la jumătate. Sperăm ca în felul acesta să atragem navele cu containere prin portul Galaţi”, a explicat directorul general Mihai Ochialbescu, acesta precizând că taxele portuare au fost reduse, de la 1 aprilie, de la aproximativ 13 lei pe container la 6 lei pe container.

Lucrurile nu sunt, totuşi, chiar atât de simple. În prezent, pe transportul de containere, principalul concurent al portului Galaţi este portul Constanţa. Iar în prezent, costurile de operare a mărfii de la Constanţa sunt considerabil mai mici faţă de cele de la Galaţi.

„Făcând o comparaţie între taxele pe care le plăteşte un armator maritim pentru a opera o navă cu containere în port Constanţa  şi taxele plătite de acelaşi tip de navă, în portul Galaţi, diferenţa este undeva la 50 la sută. Adică, dacă în Constanţa cheltuielile totale se ridică la aproximativ 56 lei/container, la Galaţi cu toate taxele se ajunge undeva la 115 lei/container”, a explicat directorul APDM Galaţi.

Extindere portuară

Transportatorii vor beneficia curând de deschiderea unui nou terminal al Port Docuri în Zona Liberă. „În urma discuţiilor avute atât la nivel local, cât şi la nivel ministerial, s-a decis ca APDM să îndeplinească şi funcţia de administrare de zonă liberă pe sectorul portuar”, a arătat Ochialbescu. Argumentul principal ar fi acela că autorităţile locale nu au forţa financiară de a susţine o activitate portuară.

„Pentru un Consiliu Local, administrarea unui port ar fi o piatră de gât. Avem deja exemplele unor porturi ce au fost în subordinea autorităţilor locale, precum cel de la Brăila, şi unde nu s-a mai investit nimic în perioada respectivă. În administrarea portuară se bagă bani, nu se scot bani. Banii vin din dezvoltarea economiei riverane portului”, a declarat directorul APDM Galaţi.

Pentru operarea în regim de zonă liberă, transportatorii beneficiază de o serie de facilităţi de ordin vamal ce contribuie la diminuarea costurilor de tranzit.

Citit 1353 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.