În ianuarie, negocieri privind transporturile navale/ Soarta Portului Galaţi se va decide la Bruxelles

În ianuarie, negocieri privind transporturile navale/ Soarta Portului Galaţi se va decide la Bruxelles
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* APDM Galaţi va încerca să convingă Comisia Europeană să aloce 200 de milioane de euro pentru dezvoltarea porturilor dunărene * Fondurile sunt necesare pentru realizarea unei platforme de transport multimodale între Galaţi, Brăila şi Tulcea * În afară de infrastructura portuară, în calcul este luată şi modernizarea infrastructurii rutiere şi feroviare


Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi, împreună cu Ministerul Transporturilor, va prezenta Comisiei Europene, în ianuarie 2014, un pachet de patru proiecte, în valoare totală de peste 200 de milioane de euro. Proiectele sunt menite să ducă la realizarea în plan regional a unei platforme de transport multimodale, necesară dezvoltării porturilor dunărene. „Noi am pregătit acest portofoliu de proiecte pentru că dorim să atragem mai mulţi bani europeni în dezvoltarea porturilor. Portul Galaţi îl privim ca pe un pol de creştere, având în vedere că este cel mai mare port de la Dunăre, dar este prins şi în reţeaua principală de transport TEN-T (reţeaua de transport transeuropeană - n.r.). Pe de altă parte, nu trebuie să separăm de Galaţi porturile mai mici, din Brăila şi Tulcea. Prin urmare, noi am gândit acest proiect de dezvoltare la nivel regional, în care porturile din Brăila şi Tulcea sunt conexe celor din Galaţi. Realizarea acestei platforme de transport multimodale presupune inclusiv o colaborare cu toate consiliile locale şi judeţene din cele trei judeţe şi sunt convins că şi ele sunt interesate în dezvoltarea zonelor aferente porturilor. Fiind vorba de un ajutor major, fondurile s-ar acorda direct de la Comisia Europeană. Prin urmare, propunerile noastre se află în dezbatere şi la Ministerul Transporturilor, astfel încât, în ianuarie, să putem prezenta la Bruxelles cele mai bune soluţii”, a declarat directorul general al APDM Galaţi, Luigi Ciubrei.

Management pe valul economic

Pachetul de proiecte a fost realizat în condiţiile în care, potrivit directorului general al APDM Galaţi, în ultimii zece ani a lipsit o gândire strategică de dezvoltare a companiei şi a porturilor dunărene. „Am făcut o analiză a activităţii companiei în ultimii zece ani şi am constat că nu s-a ţinut cont de necesitatea introducerii unui management performant. Au fost, într-adevăr, perioade cu trafic foarte bun, indus în special de perioadele economice bune, de până în 2008. Toate conducerile, cel puţin după 2004, s-au mulţumit însă doar cu veniturile realizate din trafic, fără să mai caute şi alte măsuri de creştere în porturile din Galaţi, Brăila şi Tulcea. Problemele au apărut după 2008, când economia a început să aibă un trend descrescător, exporturile şi importurile au scăzut simţitor, iar acest lucru s-a văzut şi în activitatea portuară”, a explicat directorul general al APDM Galaţi.

Într-adevăr, dacă „în vremurile bune” prin porturile administrate de APDM Galaţi traficul ajunsese la 14 milioane de tone marfă, în 2012 el nu a depăşit nici 9 milioane de tone marfă. Anul 2013 a mai adus o stabilizare a situaţiei, dar lucrurile sunt încă departe de a fi intrat în normal. „În 2013, la o analiză a traficului am constatat că, deşi traficul pe nave fluviale a scăzut sub nivelul preconizat de noi, a crescut traficul maritim. Prin urmare, au fost operate mai multe nave maritime în Galaţi şi Brăila, ceea înseamnă că a crescut nivelul schimburilor comerciale între România şi alte ţări din afara zonei Dunării. Implicit au crescut şi veniturile APDM”, a declarat directorul APDM Galaţi.

Noi fluxuri de marfă

Un element-cheie în dezvoltarea porturilor dunărene îl reprezintă identificarea şi stimularea unor noi fluxuri de marfă. „În 2013 am promovat porturile din Galaţi, Brăila şi Tulcea la târgul de profil de la Munchen şi rezultatul acestei promovări s-a concretizat prin apariţia de noi jucători pe piaţa transporturilor navale, în sensul că au apărut proprietari de mărfuri din zona non-euro, în speţă din spaţiul ex-soviectic, care s-au arătat interesaţi să aducă marfă către Europa, prin porturile din Galaţi şi Brăila”, a declarat directorul Luigi Ciubrei.

Acesta a precizat că promovarea porturilor dunărene trebuie continuată şi, prin urmare, a depus la Ministerul Transporturilor o cerere de finanţare în vederea întocmirii unui studiu care să identifice noi trasee de transport al mărfurilor dinspre nordul Europei, China, Turcia şi spaţiul ex-sovietic, ţări în care sunt agenţi economici ce ar putea fi interesaţi să-şi aducă marfa prin porturile de la Dunăre. „Numărul celor interesaţi să folosească transportul pe apă ar putea creşte, pentru că, de exemplu, sunt semnale că taxele pentru transportul feroviar au crescut destul de mult, prin urmare sunt companii care doresc să se orienteze spre transportul pe apă. Noi trebuie să venim în întâmpinarea unor astfel de companii şi să le atragem, inclusiv prin acordarea unor facilităţi în porturile de la Dunăre”, a declarat directorul APDM Galaţi. Acesta a mai arătat că o bună oportunitate pentru stimularea transportului naval s-a creat prin semnarea memorandumului de înţelegere între ţările din regiunea Dunării şi ţările din regiunea de vest a Mării Negre. „Se deschide o poartă spre zone bogate în mărfuri, iar acest lucru ne poate aduce beneficii importante. Se pot încheia inclusiv o serie de asocieri pentru promovarea porturilor cu sprijin financiar european”, a arătat directorul Luigi Ciubrei.

Proiecte conexe

În afară de proiectele deja amintite, conducerea APDM Galaţi şi Ministerul Transporturilor mai au în vedere pentru 2014 şi o serie de proiecte conexe celor ce se vor derula în porturi. „Pentru dezvoltarea acestei platforme regionale multimodale ar mai fi necesară dezvoltarea infrastructurii rutiere şi feroviare. Pe partea rutieră, noi am propus realizarea unui drum rapid Galaţi - Brăila - Buzău, precum şi a unui drum rapid Galaţi - Focşani, care să asigure preluarea în porturi a mărfii spre şi dinspre Moldova. Nu în ultimul rând, credem că ar fi importantă realizarea unei legături cu Tulcea; se discută de cele două variante - cea a podului, cea a subtraversării - nu ştiu ce variantă se va alege până la urmă… În ceea ce priveşte calea ferată, am discutat la Ministerul Transportului despre necesitatea finalizării electrificării căii ferate Galaţi - Tecuci, un proiect început prin anii '90 şi care nici acum nu este gata. Sunt legături care ar ajuta mult dezvoltarea porturilor, iar Ministerul Transporturilor ne-a răspuns că ne va susţine. Drept pentru care deja s-au făcut legături între APDM Galaţi şi CFR Infrastructură şi CNADR, în vederea promovării acestor proiecte. Urmează ca specialiştii de la rutier şi CFR să facă estimările acestor proiecte, pentru a vedea ulterior cum pot fi identificate sursele de finanţare”, a declarat directorul APDM Galaţi. Una peste alta, toate drumurile duc către porturi, rămâne însă de văzut dacă vor şi ajunge până la ele.

 

Citit 2859 ori Ultima modificare Duminică, 22 Decembrie 2013 10:35

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.