Un nou val de scumpiri de la 1 aprilie/ Benzina şi gazul ne ard la buzunare

Un nou val de scumpiri de la 1 aprilie/ Benzina şi gazul ne ard la buzunare
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Ambele se scumpesc de la 1 aprilie * Ca de obicei, este aşteptat un tăvălug de alte majorări de preţuri la celelalte produse * În 2009, gălăţenii îşi permiteau din salariu 7,1 plinuri de benzină, iar de la 1 aprilie vor putea face numai 4,7 plinuri * Asta în ciuda faptului că, în cifre concrete, salariul mediu în Galaţi a crescut cu 20 la sută faţă de acum cinci ani


Nu e nicio păcăleală, din păcate. Ca urmare a unor scumpiri deja anunţate, dar şi a celor care vin în cascadă, costul vieţii în România va creşte semnificativ în perioada următoare. Este vorba despre o primă etapă de liberalizare a preţului la gaze naturale, care se aplică atât persoanelor fizice, cât şi pentru industrie, precum şi despre o scumpire a carburanţilor, care, evident, va atrage preţuri mai mari şi la diverse alte produse. "Viaţa liberă" vă propune o analiză asupra scumpirilor de primăvară, precum şi o retrospectivă asupra creşterilor de preţ succesive din ultimii ani.

Carburanţii se scumpesc în medie cu 40 de bani pe litru

În mod cert, cea mai vizibilă creştere de preţ anunţată de la 1 aprilie este la benzină şi motorină. Astfel, introducerea accizei suplimentare pe carburanţi, de 7 eurocenţi pe litru, va aduce un plus de 40 de bani pe litrul de carburant, fie că vorbim despre benzină sau despre motorină, începând cu 1 aprilie. Îndelung disputată politic de preşedintele Traian Băsescu şi de premierul Victor Ponta, creşterea de preţ la carburanţi nu mai poate fi evitată. Potrivit ultimelor declaraţii ale noului ministru de Finanţe, Ioana Petrescu, acciza suplimentară va fi cu siguranţă introdusă, statul sperând că va obţine în jur de 2,6 miliarde de lei din această acciză în următoarele 12 luni.

Cauze: acciza şi "taxa pe stâlp"

Calculele arată că, după majorarea accizei, preţul la pompă al unui litru de benzină va creşte cu 6 la sută, la circa 6,3 lei (1,41 euro), în timp ce preţul unui litru de motorină se va majora cu 5,8 la sută, la circa 6,5 lei (1,44 euro), potrivit unor calcule care se bazează pe datele publicate de portalul energy.eu. În urma acestei noi majorări, în România preţul benzinei va fi mai mare decât cel din Austria, în timp ce preţul motorinei de la noi îl va depăşi pe cel din Germania. Însă asta nu e tot, susţin analiştii economici, producătorii de carburanţi pregătind alte majorări aparent nesemnificative, dar succesive în perioada următoare. Este vorba despre impactul pe care îl va avea taxa pe construcţii speciale, aşa-numita „taxă pe stâlp“, care se va aplica inclusiv rafinăriilor şi staţiilor de alimentare cu carburant. De exemplu, în cazul Rompetrol, care în România deţine două rafinării de ţiţei şi a doua reţea de benzinării ca mărime, impactul taxei va fi de 10 milioane de dolari, potrivit declaraţiilor oficialilor grupului.

Motorina şi-a dublat preţul în ultimii cinci ani

În urmă cu cinci ani, în 2009, un litru de benzină avea preţul de 3,52 lei (0,84 euro). În 2012, acesta a ajuns la 5,7 lei (1,28 euro), conform datelor înregistrate de Oil Bulletin, iar de la 1 aprilie 2014 benzina va costa în jur de 6,3 lei (1,41 euro). Acest lucru înseamnă o creştere de 78 la sută, raportat la lei, sau de 67 de procente efectuăm calculele în moneda europeană.
La motorină, în schimb, creşterea de preţ este mult mai mare. Astfel, dacă la începutul anului 2009 acest produs se vindea cu un preţ mediu de 3,15 lei, de luna viitoare acelaşi litru va costa 6,5 lei. Ceea ce înseamnă că preţul s-a dublat în ultimii cinci ani, procentul exact de creştere fiind de 106 la sută.
Şi GPL-ul ţine pasul scumpirilor în benzinării. În 2009, un litru de GPL era comercializat cu 1,8 lei, iar după 1 aprilie acesta va ajunge să se vândă cu 3,2 - 3,3 lei litrul. Creşterea în ultimii patru ani a fost de peste 50 la sută.

Din salariu, mai puţină benzină

În schimb, salariul mediu net al gălăţenilor a înregistrat o creştere aproape nesemnificativă comparativ cu preţul carburanţilor. Potrivit cifrelor oficiale de pe site-ul Direcţiei Judeţene de Statistică Galaţi, în anul 2009 salariul mediu net a fost de 1.250 de lei. Cu aceşti bani, gălăţenii puteau să îşi facă peste 7 plinuri de benzină. În luna noiembrie a anului trecut, câştigul salarial mediu net în Galaţi a fost de 1.500 de lei, adică o creştere de 20 la sută faţă de acum cinci ani. La preţul pe care îl va avea benzina după 1 aprilie, înseamnă că gălăţenii îşi vor permite, în medie, doar 4,7 plinuri din salariu.

Gaze naturale: majorare de 2 la sută pentru populaţie

1 aprilie reprezintă şi una dintre etapele din calendarul de liberalizare a pieţei de gaze naturale, care presupune alinierea treptată a preţurilor la gazele din producţia internă la preţul gazului de import. La 1 aprilie, procentul de scumpire este de 2 la sută pentru populaţie şi 4 la sută la industrie. În cifre concrete, preţul gazelor din producţia internă va creşte de la 50,6 lei/MWh la 51,8 lei/MWh pentru populaţie, respectiv de la 72 lei/MWh la 89,4 lei/MWh, pentru companii. Gazul s-a mai scumpit la începutul anului, iar următoarele etape sunt 1 iulie şi 1 octombrie. Calendarul de liberalizare a preţului la gazele naturale se va întinde până în 2018. Practic, după această dată, susţin analiştii economici, populaţia va ajunge să plătească de aproape trei ori mai mult decât în 2013. Scumpirile cele mai consistente sunt aşteptate după 2016, până atunci creşterile urmând să fie sensibil mai mici, din raţiuni electorale.

Şi viciile ne vor costa mai mult

Ministerul Finanţelor a elaborat un proiect de hotărâre prin care acciza la ţigarete, care are o componentă fixă şi una variabilă, va fi modificată. Practic, nivelul accizei "ad valorem" care este procent din preţul de vânzare va fi redus, iar nivelul accizei specifice va fi majorat. Nivelul accizei totale, aplicabil în perioada 1 aprilie 2014 – 31 martie 2015 inclusiv, se va majora de la 81,78 euro/1.000 ţigarete la 84,37 euro/1.000 ţigarete. Influenţa în preţul final al unui pachet de 20 de ţigarete va fi de 30-50 de bani pe pachet.

Şi facturi mari, şi riscul de a rămâne fără serviciu

Liberalizarea preţului la gaze naturale atacă, însă, pe două fronturi. Pe de o parte, cresc facturile pentru consumatorii casnici, iar, pe de altă parte, marii consumatori de energie, printre care şi ArcelorMittal Galaţi, ameninţă că majorările de preţ îi vor obliga să închidă facilităţi de producţie. Asta înseamnă că mulţi oameni nu doar că vor avea facturi mai mari, dar ar putea rămâne şi fără loc de muncă. "Cursul din prezent al procesului de liberalizare propune o majorare a preţului la gaze naturale indigene de 143 la sută din decembrie 2012 până în octombrie 2014. Acest fapt conduce la o majorare cu 72 la sută a preţului final în sectorul industrial, dacă nu chiar şi mai mare de atât (în funcţie de evoluţia preţurilor la importuri). Cu greu se poate realiza acest lucru, într-o perioadă aşa de scurtă de timp, şi anume doi ani", se arată într-un studiu comandat de Confederaţia Patronală din Industrie, Agricultură, Construcţii şi Servicii din România (CONPIROM), la care este afiliat şi ArcelorMittal Galaţi.

În momentul de faţă, în România nu există o piaţă a gazelor naturale care să îndeplinească cerinţele europene privind acest sector, în condiţiile în care ţara noastră este dependentă de o singură sursă externă de alimentare cu gaze naturale, consumatorii neavând, în fapt, libertatea de a-şi alege furnizorul de gaze. Prin urmare, o liberalizare accelerată, care este, de fapt, o aliniere la preţul de import al gazelor naturale, provenite dintr-o sursă unică, nu îndeplineşte criteriile cerute de UE în acest sector, mai susţin oficialii CONPIROM.

Citit 5748 ori Ultima modificare Joi, 20 Martie 2014 22:20

15 comentarii

  • postat de Antena3
    Marți, 25 Martie 2014 08:02
    5.13.215.***
    Emil Boc e de vina! Votati Ponta!!!
    4
    5
    Raportează
  • postat de Un roman...
    Luni, 24 Martie 2014 16:23
    5.13.233.***
    Voi chiar nu a-ti inteles ca in Romania se face crestere economica pe buzunarele fiecaruia,crescand preturile si atat! Nu o sa ai niciodata crestere economica ,daca,prin scumpirea tuturor utilitatilor incurajezi economia subterana si aduci populatia la blocaj...Exista solutie de iesire din criza(v-o pot scrie in 20 de randuri),dar guvernantii nostri nu vor! Ce conteaza? Ca familiile lor sa traiasca bine iar fraierii de rand sa nu comenteze cand le da 500 de lei salariu...
    0
    1
    Raportează
  • postat de alex
    Duminică, 23 Martie 2014 21:04
    84.117.42.***
    Cei de afara nu ne lasa sa ne dezvoltam economic si au gasit guverne tradatoare , au imprumutat bani si FMI dicteaza acum nu guvernele care si-au luat spaga si fac ce spun aia de afara si de asta se scumpeste benzina pt ca nu suntem lasati sa ne dezvoltam economic si sa nu facem concuranta cu ei. Ei ne spun sa scumpim, guvernul face asta indiferent ce guvern pt ca daca nu nu ne mai vin bani de la FMI si mai trebuie sa dam si dobanzile inapoi. Vor munci zeci de generatii ca sa dam banii inapoi. Politicienii traiesc bine oricum iar noi suferim pe veci. Asta e hotia lor! Nu va mai lasati calcati in picioare si aveti demnitate! Bravo Putin! Slava Rusia!
    2
    4
    Raportează
  • postat de plagiator
    Duminică, 23 Martie 2014 14:18
    89.137.138.***
    Si cum va explicati , daca vreti sa ganditi putin, ca economia a crescut????? asa cum sustine Ponta.
    0
    1
    Raportează
  • postat de Domnul Inspector
    Sâmbătă, 22 Martie 2014 23:14
    92.80.158.***
    Dragi contribuabili, eu va doresc de pe acum condoleante!
    Mai mergeti si pe jos sau cu transportul in comun si lasati masinile acasa, beti mai putin, fumati mai putin!
    V-as sustine si eu, dar eu merg cu masina si benzina statului, cafea, tigari si bautura primesc spaga, de Paste vine mielul, de Craciun vine porcu' - tot spaga evident...
    Da' sa stiti ca daca va hotarati sa mergeti pe jos, eu va tin pumnii!!! Hai Otelul!!!
    3
    5
    Raportează
  • postat de Votati ,,socialii” in continuare!!
    Vineri, 21 Martie 2014 19:56
    5.13.183.***
    VOTATI COPY-PASTE, in continuare, si o sa aveti si taxa pe aer! Am crezut ca nu se poate mai rau decat in guvernul Boc, dar uite ca se poate!!! MULT MAI RAU!
    P.S. Sa nu uitam ca scumpirea carburantilor, energiei electrice si a gazelor, duce la o scumpire in lant a tuturor produselor!
    2
    23
    Raportează
  • postat de Bravo Ro Bravo Galati
    Vineri, 21 Martie 2014 17:56
    108.245.201.***
    Botnite ...asta mai lipseste sa va puna si taxa pe aer ......sa respirati cu portia .....,,,exact feudalism . Ati ajuns super .Bravo Ro _UE ,,,,,Traiasca mafia si coruptia , hehhe si asta e doar inceputul ,,inca o duceti bine,
    1
    7
    Raportează
  • postat de Neangajatul politic
    Vineri, 21 Martie 2014 16:25
    92.85.252.***
    Nu vă neliniştiţi! Se mută Poantănăul la Marele, Diabolicul Centru Media de Dezinformare (HAntena de după 2) şi, ca fideli susţinători, vom fi asiguraţi că totul este spre creşterea veniturilor (ale cui? cu cât %? - secret). In timp ce noi plătim mai mult la pompă (şi la toate serviciile şi produsele care depind de preţul carburanţilor), ni se pompează mediatic cele mai delirante minciuni. Mulţi chiar vor crede!
    1
    12
    Raportează
  • postat de Daniel Grigore
    Vineri, 21 Martie 2014 15:47
    5.13.224.***
    Avem salarii de mizerie! M-am saturat de saracie! Pana cand or sa-si bata joc de noi politicienii astia mincinosi???
    0
    21
    Raportează
  • postat de un galatean
    Vineri, 21 Martie 2014 14:11
    5.13.195.***
    CNADNR îşi propune să finalizeze 93 kilometri de autostradă în acest an şi 195 kilometri anul viitor

    CNADNR vrea să finalizeze 93,1 kilometri de autostradă în acest an, având la dispoziţie un buget de 2,65 miliarde lei, mai mic cu 1,1 miliarde lei faţă de anul trecut, iar în 2015 estimează că vor fi construiţi 194,8 kilometri, bugetul prognozat în acest scop ridicându-se la 3,96 miliarde lei.

    Anul trecut, CNADNR a avut un buget de 3,76 miliarde lei pentru autostrăzi şi a inaugurat 116 kilometri, respectiv tronsonul Simeria - Orăştie (18 km), trei loturi pe Orăştie-Sibiu (60,5 kilometri) şi primul tronson al Lugoj - Deva (27,4 de kilometri, plus un drum de legătură la regim de autostradă de 10,5 km), reţeaua totală de autostrăzi a României însumând în prezent aproape 650 kilometri.

    CNADNR intenţionează să inaugureze în acest an loturile 1 şi 2 ale autostrăzii Nădlac - Arad (22,2 km, respectiv 16,6 km), lotul 2 Timişoara - Lugoj (25,6 km), lotul 3 Orăştie - Sibiu (22,1 km) şi o porţiune de 6,5 km a autostrăzii Bucureşti - Ploieşti.

    Anul viitor, CNADNR se aşteaptă să recepţioneze loturile 2,3 şi 4 de la Lugoj - Deva (28,6 km, 21,1 km şi 22,1 km), cele patru loturi de la Sebeş - Turda, cu o lungime de 70 km, şi loturile 1,2 şi 3 de la Câmpia Turzii - Ogra - Târgu Mureş (53 km).

    Proiectele care vor beneficia de cei mai mulţi bani în acest an sunt autostrăzile Nădlac - Arad (359,9 milioane lei), Timişoara - Lugoj (251,7 milioane lei), Lugoj - Deva (333,7 milioane lei), Orăştie - Sibiu (285,6 milioane lei), Sebeş - Turda (290,8 milioane lei), Braşov - Cluj - Borş (256,5 milioane lei) şi Bucureşti - Braşov (429 milioane lei).

    În 2015, cele mai ridicate fonduri vor fi alocate pentru autostrăzile Nădlac - Arad (240,3 milioane lei), Timişoara - Lugoj (477,2 milioane lei), Lugoj - Deva (951 milioane lei), Orăştie - Sibiu (281,9 milioane lei), Sebeş - Turda (878,9 milioane lei), Braşov - Cluj - Borş (379,9 milioane lei) şi Bucureşti - Braşov (330,9 milioane lei).

    Proiectele sunt finanţate atât cu bani de la buget cât şi din fonduri externe.

    Informaţiile sunt furnizate într-un document oficial, datat în februarie, obţinut de MEDIAFAX.
    12
    0
    Raportează
  • postat de Goe
    Vineri, 21 Martie 2014 12:50
    89.122.188.***
    Alo,cei 70% care doreati bunastare,unde sunteti? Nu mai spuneti nimic? Cine era de vina ? E mult mai bine acum,nu este asa? Sa nu cumva sa votati cu altcineva,ca fura ! Astia cu care ati votat sunt spalati cu Cheia si miros a Paciuli !
    0
    24
    Raportează
  • postat de florin
    Vineri, 21 Martie 2014 11:38
    5.13.211.***
    toata lumea vorbeste de scumpiri dar cu ce sa le platim domnilor cu niste salarii de mizerie ca am ajuns vai de mama noastra suntem tratati ca niste sclavi
    1
    18
    Raportează
  • postat de Marius Stanica
    Vineri, 21 Martie 2014 09:10
    213.218.53.***
    CUM SE POATE LUPTA CONTRA EFECTULUI SCUMPIRILOR ???

    Pai de scumpit anumite servicii, produse la populatie nu poti sa te opui. Ele se vor scumpi.
    Pretul va creste, pentru ca intradevar piata nu era liberalizata. Ca o fi bine, ca o fi rau, nu putem sa controlam acest lucru.

    Atunci ce trebuie facut ?
    Nu poti sa te lupti cu cresterea preturilor, trebuie sa te lupti pentru cresterea salariilor !

    Dar cum poti sa cresti salariile in orasul Galati ?
    Pai daca ar fi mai multe firme din abundenta pe piata de munca din Galati, salariile nu ar fi atat de nivelul de jos, pentru ca ar exista concurenta.
    In plus, daca ar fi abundenta de firme in Galati, atunci somerii ar fi mult mai putini, si deci banii produsi prin munca ar fi mai multi, deci consumul intern in oras ar fi mai mare, si atunci veniturile ar creste pentru toti, si comercianti si producatori locali, etc.

    Daca am avea abudenta de firme in Galati, ar veni si tineri din alte orase ale ROmaniei, ar plati chirie in apartamente inchiriate, ar aduce si forta de munca si bani, etc.
    TOATE SE LEAGA !


    Deci decat sa plangi ca exista o crestere de 2% a preturilor, mai bine produci O PLATFORMA DE DEZVOLTARE A ACESTUI ORAS care sa aduca INVESTITII prin care sa reduci somajul de la 7% la 5% ceea ce inseamna o scadere de 28% si deci o crestere de venituri (reproportionata la toata forta de munca a orasului) cu mult mai mare decat acesti 2% !!!!!!!!!

    Si atunci CINE TREBUIE SA SE OCUPE de acest lucru ?
    Si ce trebuie facut ?

    Pai ca sa vina investitori, trebuie infrastructura, si ca sa fie facuta infrastructura OAMENII POLITICI SI DE RASPUNDERE DIN GALATI TREBUIE SA LUPTE SI SA FACA NEAPARAT URMATOARELE:

    1. aeroportul "Dunarea de Jos" in comun cu Braila, intre cele 2 orase
    2. drumul nou de centura a orasului Galati - continuarea drumului de centura bun al Brailei - Sendreni - Smardan - Costi - Vanatori
    3. drumul de dig latit la 2 benzi pe sens
    4. autostrada Ploiesti - Buzau - Braila - Galati
    5. autostrada Marasesti / Focsani - Braila / Galati - pod peste Dunare - Constanta
    6. parcuri industriale (care fara infrastructura, macar aeroport si centura noua !!! sunt nefolositoare)

    Si atunci veniturile ar creste.
    Dar dumnealor au dormit ca idiotii, ca ignorantii si incompetentii 20 de ani, si astfel orasul Galati s-a scufundat economic si nimeni nu a luat nici-o masura de redresare.

    PS: ce este mai trist ca desi oras imbatranit, si cei care sunt batrani mor, si nici pensiile de la stat ca sustinere a consumului nu mai ramane in oras, si practic FARA INFRASTRUCTURA care sa permita venirea INVESTITIILOR orasul Galati deja este intr-o situatie MULT MAI GRAVA DECAT SE CREDE !!!!!
    Mult mai grava.

    Si ori se face ceva ACUM CAT MAI REPEDE cu disperare, ori disperarea o sa ne ajunga din urma in 10 ani, maxim 20 de ani !
    O sa fim de facto un sat electrificat.
    5
    8
    Raportează
  • postat de GELU
    Vineri, 21 Martie 2014 08:06
    193.230.156.***
    CUM ESTE POSIBIL SA SE SCUMPEASCA TOTUL DACA PONTA RADE CA UN MASCARICI SI SUSTINE CA ECONOMIA A CRESCUT.IN BUZUNARELEL LOR ,CA LA NOI NIVELUL DE TRAI A SCAZUT????
    1
    37
    Raportează
  • postat de Napoleon Dimofte
    Vineri, 21 Martie 2014 07:59
    5.13.166.***
    Jos Ponta!!!
    2
    35
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.