Un nou val de scumpiri de la 1 aprilie/ Benzina şi gazul ne ard la buzunare

Un nou val de scumpiri de la 1 aprilie/ Benzina şi gazul ne ard la buzunare
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Ambele se scumpesc de la 1 aprilie * Ca de obicei, este aşteptat un tăvălug de alte majorări de preţuri la celelalte produse * În 2009, gălăţenii îşi permiteau din salariu 7,1 plinuri de benzină, iar de la 1 aprilie vor putea face numai 4,7 plinuri * Asta în ciuda faptului că, în cifre concrete, salariul mediu în Galaţi a crescut cu 20 la sută faţă de acum cinci ani


Nu e nicio păcăleală, din păcate. Ca urmare a unor scumpiri deja anunţate, dar şi a celor care vin în cascadă, costul vieţii în România va creşte semnificativ în perioada următoare. Este vorba despre o primă etapă de liberalizare a preţului la gaze naturale, care se aplică atât persoanelor fizice, cât şi pentru industrie, precum şi despre o scumpire a carburanţilor, care, evident, va atrage preţuri mai mari şi la diverse alte produse. "Viaţa liberă" vă propune o analiză asupra scumpirilor de primăvară, precum şi o retrospectivă asupra creşterilor de preţ succesive din ultimii ani.

Carburanţii se scumpesc în medie cu 40 de bani pe litru

În mod cert, cea mai vizibilă creştere de preţ anunţată de la 1 aprilie este la benzină şi motorină. Astfel, introducerea accizei suplimentare pe carburanţi, de 7 eurocenţi pe litru, va aduce un plus de 40 de bani pe litrul de carburant, fie că vorbim despre benzină sau despre motorină, începând cu 1 aprilie. Îndelung disputată politic de preşedintele Traian Băsescu şi de premierul Victor Ponta, creşterea de preţ la carburanţi nu mai poate fi evitată. Potrivit ultimelor declaraţii ale noului ministru de Finanţe, Ioana Petrescu, acciza suplimentară va fi cu siguranţă introdusă, statul sperând că va obţine în jur de 2,6 miliarde de lei din această acciză în următoarele 12 luni.

Cauze: acciza şi "taxa pe stâlp"

Calculele arată că, după majorarea accizei, preţul la pompă al unui litru de benzină va creşte cu 6 la sută, la circa 6,3 lei (1,41 euro), în timp ce preţul unui litru de motorină se va majora cu 5,8 la sută, la circa 6,5 lei (1,44 euro), potrivit unor calcule care se bazează pe datele publicate de portalul energy.eu. În urma acestei noi majorări, în România preţul benzinei va fi mai mare decât cel din Austria, în timp ce preţul motorinei de la noi îl va depăşi pe cel din Germania. Însă asta nu e tot, susţin analiştii economici, producătorii de carburanţi pregătind alte majorări aparent nesemnificative, dar succesive în perioada următoare. Este vorba despre impactul pe care îl va avea taxa pe construcţii speciale, aşa-numita „taxă pe stâlp“, care se va aplica inclusiv rafinăriilor şi staţiilor de alimentare cu carburant. De exemplu, în cazul Rompetrol, care în România deţine două rafinării de ţiţei şi a doua reţea de benzinării ca mărime, impactul taxei va fi de 10 milioane de dolari, potrivit declaraţiilor oficialilor grupului.

Motorina şi-a dublat preţul în ultimii cinci ani

În urmă cu cinci ani, în 2009, un litru de benzină avea preţul de 3,52 lei (0,84 euro). În 2012, acesta a ajuns la 5,7 lei (1,28 euro), conform datelor înregistrate de Oil Bulletin, iar de la 1 aprilie 2014 benzina va costa în jur de 6,3 lei (1,41 euro). Acest lucru înseamnă o creştere de 78 la sută, raportat la lei, sau de 67 de procente efectuăm calculele în moneda europeană.

La motorină, în schimb, creşterea de preţ este mult mai mare. Astfel, dacă la începutul anului 2009 acest produs se vindea cu un preţ mediu de 3,15 lei, de luna viitoare acelaşi litru va costa 6,5 lei. Ceea ce înseamnă că preţul s-a dublat în ultimii cinci ani, procentul exact de creştere fiind de 106 la sută.

Şi GPL-ul ţine pasul scumpirilor în benzinării. În 2009, un litru de GPL era comercializat cu 1,8 lei, iar după 1 aprilie acesta va ajunge să se vândă cu 3,2 - 3,3 lei litrul. Creşterea în ultimii patru ani a fost de peste 50 la sută.

Din salariu, mai puţină benzină

În schimb, salariul mediu net al gălăţenilor a înregistrat o creştere aproape nesemnificativă comparativ cu preţul carburanţilor. Potrivit cifrelor oficiale de pe site-ul Direcţiei Judeţene de Statistică Galaţi, în anul 2009 salariul mediu net a fost de 1.250 de lei. Cu aceşti bani, gălăţenii puteau să îşi facă peste 7 plinuri de benzină. În luna noiembrie a anului trecut, câştigul salarial mediu net în Galaţi a fost de 1.500 de lei, adică o creştere de 20 la sută faţă de acum cinci ani. La preţul pe care îl va avea benzina după 1 aprilie, înseamnă că gălăţenii îşi vor permite, în medie, doar 4,7 plinuri din salariu.

Gaze naturale: majorare de 2 la sută pentru populaţie

1 aprilie reprezintă şi una dintre etapele din calendarul de liberalizare a pieţei de gaze naturale, care presupune alinierea treptată a preţurilor la gazele din producţia internă la preţul gazului de import. La 1 aprilie, procentul de scumpire este de 2 la sută pentru populaţie şi 4 la sută la industrie. În cifre concrete, preţul gazelor din producţia internă va creşte de la 50,6 lei/MWh la 51,8 lei/MWh pentru populaţie, respectiv de la 72 lei/MWh la 89,4 lei/MWh, pentru companii. Gazul s-a mai scumpit la începutul anului, iar următoarele etape sunt 1 iulie şi 1 octombrie. Calendarul de liberalizare a preţului la gazele naturale se va întinde până în 2018. Practic, după această dată, susţin analiştii economici, populaţia va ajunge să plătească de aproape trei ori mai mult decât în 2013. Scumpirile cele mai consistente sunt aşteptate după 2016, până atunci creşterile urmând să fie sensibil mai mici, din raţiuni electorale.

Şi viciile ne vor costa mai mult

Ministerul Finanţelor a elaborat un proiect de hotărâre prin care acciza la ţigarete, care are o componentă fixă şi una variabilă, va fi modificată. Practic, nivelul accizei "ad valorem" care este procent din preţul de vânzare va fi redus, iar nivelul accizei specifice va fi majorat. Nivelul accizei totale, aplicabil în perioada 1 aprilie 2014 – 31 martie 2015 inclusiv, se va majora de la 81,78 euro/1.000 ţigarete la 84,37 euro/1.000 ţigarete. Influenţa în preţul final al unui pachet de 20 de ţigarete va fi de 30-50 de bani pe pachet.

Şi facturi mari, şi riscul de a rămâne fără serviciu

Liberalizarea preţului la gaze naturale atacă, însă, pe două fronturi. Pe de o parte, cresc facturile pentru consumatorii casnici, iar, pe de altă parte, marii consumatori de energie, printre care şi ArcelorMittal Galaţi, ameninţă că majorările de preţ îi vor obliga să închidă facilităţi de producţie. Asta înseamnă că mulţi oameni nu doar că vor avea facturi mai mari, dar ar putea rămâne şi fără loc de muncă. "Cursul din prezent al procesului de liberalizare propune o majorare a preţului la gaze naturale indigene de 143 la sută din decembrie 2012 până în octombrie 2014. Acest fapt conduce la o majorare cu 72 la sută a preţului final în sectorul industrial, dacă nu chiar şi mai mare de atât (în funcţie de evoluţia preţurilor la importuri). Cu greu se poate realiza acest lucru, într-o perioadă aşa de scurtă de timp, şi anume doi ani", se arată într-un studiu comandat de Confederaţia Patronală din Industrie, Agricultură, Construcţii şi Servicii din România (CONPIROM), la care este afiliat şi ArcelorMittal Galaţi.

În momentul de faţă, în România nu există o piaţă a gazelor naturale care să îndeplinească cerinţele europene privind acest sector, în condiţiile în care ţara noastră este dependentă de o singură sursă externă de alimentare cu gaze naturale, consumatorii neavând, în fapt, libertatea de a-şi alege furnizorul de gaze. Prin urmare, o liberalizare accelerată, care este, de fapt, o aliniere la preţul de import al gazelor naturale, provenite dintr-o sursă unică, nu îndeplineşte criteriile cerute de UE în acest sector, mai susţin oficialii CONPIROM.

Citit 5917 ori Ultima modificare Joi, 20 Martie 2014 22:20

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.