EXCLUSIV VL / În urma conflictului din Ucraina - „Efectul Putin” scoate din amorţire portul Galaţi!

EXCLUSIV VL / În urma conflictului din Ucraina - „Efectul Putin” scoate din amorţire portul Galaţi!
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Din cauza instabilităţii din spaţiul ex-sovietic, transportatorii încep să-şi redirecţioneze traficul de mărfuri prin portul Galaţi * Noua situaţie geopolitică face Dunărea Maritimă mai atractivă pentru operatorii care fac transport între China şi Europa * Inclus în reţeaua principală TEN-T, Galaţiul va primi finanţare europeană pentru realizarea unui centru intermodal de transport


Criza din Ucraina şi instabilitatea politică şi militară din spaţiul ex-sovietic determină transportatorii să-şi reconsidere alegerea rutelor de transport, fiind prognozată o creştere a nivelului traficului de mărfuri prin portul Galaţi, ne-a declarat directorul general al Administraţiei Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi, Luigi Ciubrei. Această modificare de ordin geopolitic şi geoeconomic apare în contextul în care, la nivelul portului Galaţi, este pe cale de a fi lansat un amplu proiect de modernizare în scopul atragerii de noi fluxuri de marfă. De altfel, chiar săptămâna trecută, APDM Galaţi a postat în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP) anunţul privind licitaţia în vederea atribuirii unui contract de „Servicii privind elaborarea Programului Strategic de Dezvoltare al Portului Galaţi”, contract estimat la aproape 1.887.000 lei.

„Am identificat Galaţiul ca prioritar - atât la nivel naţional, cât şi la cel al UE -, având în vedere unele atuuri pe care le are: în primul rând, Galaţiul a fost inclus în reţeaua centrală de Transport Transeuropeană – TEN-T. Apoi, prin portul Galaţi se înregistrează un trafic cu valori mai mari decât ale celorlalte porturi din zona noastră. Şi, nu în ultimul rând, Galaţiul este un port fluvio-maritim, adică poate opera atât nave fluviale, cât şi nave maritime, de capacitate mai mare”, ne-a explicat directorul general al APDM Galaţi. Data limită pentru depunerea ofertelor în cadrul licitaţiei organizate de administraţia fluvială este 12 mai, finanţarea fiind asigurată din fondurile europene, prin POS Transporturi.
„Acest proiect are ca obiectiv inclusiv realizarea unui studiu de piaţă, pentru identificarea unor noi fluxuri de marfă. În vedere este avut în special traficul de mărfuri atât în zona europeană şi a Mării Negre, dar şi tranzitul de mărfuri dinspre şi spre China, cu un volum de importuri şi exporturi foarte mare. Nu am luat în calcul, când ne-am gândit să demarăm acest proiect, situaţia delicată din zona Ucrainei, situaţie care însă ne ajută, ca să spunem aşa, în sensul că o parte din traficul de marfă din zona Rusia – Ucraina, din cauza instabilităţii din zonă, va trece prin portul Galaţi. Deja am semnale de la operatorii portuari din zona Galaţiului că o parte din cei interesaţi în operarea unor anumite mărfuri care le operau până acum în Rusia - Ucraina s-au reorientat spre Galaţi. Asta pentru că, ştim foarte bine, în business instabilitatea nu aduce profit. Sunt, de exemplu, solicitări în ceea ce priveşte transporturile de cerealele, produse din lemn, dar şi produsele containerizate”, a arătate directorul general al APDM Galaţi, Luigi Ciubrei.

Din China în Austria via Galaţi

Reorientarea transportatorilor spre portul Galaţi ca urmare a „Efectului Putin” ar putea fi şi mai mult încurajată în cazul în care Uniunea Europeană, pe fondul deteriorării situaţiei din Ucraina, va ajunge să impună sancţiuni economice şi mai drastice Rusiei, o parte dintre ele începând deja să aibă efecte. „Sunt convins că o parte din transporturile de marfă care se făceau normal tranzitând Rusia către zona Orientului Îndepărtat, respectiv China, se vor redirija, probabil, prin Galaţi sau Constanţa, în funcţie de capacitatea acestor porturi de a prelua traficul de mărfuri”, a arătat directorul APDM Galaţi, Luigi Ciubrei.
Un exemplu concret care vine să confirme aceste tendinţe este parteneriatul încheiat cu compania de căi ferate din Georgia, unul dintre operatorii importanţi în ceea ce priveşte transportul mărfurilor preluate din vestul Chinei spre zona europeană. „Au făcut o serie de studii de piaţă şi au ajuns la concluzia că Galaţiul ar fi mai rentabil pentru ei, în tranzitul mărfurilor către Austria şi Germania. Ca sistem, garniturile cu mărfuri aduse din China pleacă de la o serie de platforme pe care ei le au în Kazahstan, având ca destinaţie portul Poti (Georgia) sau Izmir (Turcia). De aici ar urma să ajungă pe apă la Galaţi pentru a fi preluate, mai departe, tot pe calea ferată. Asta presupune realizarea unui transport de linie între portul Poti sau Izmir şi Galaţi. În condiţiile acestea, ne-au promis că, cel târziu până în august, vor aduce mărfuri care să fie operate prin Galaţi”, a arătat directorul APDM Galaţi.

Marfa aduce investiţii

Perspectiva revitalizării unor fluxuri de marfă prin portul Galaţi creşte şi interesul pentru urgentarea unor proiecte de investiţii. De altfel, Planul Strategic de Dezvoltare a Portului Galaţi va fi urmat de realizarea, în colaborare cu Ministerul Transporturilor, a unui Plan de Acţiune prin care se va face inclusiv o prioritizare a investiţiilor în infrastructura portuară. Master Planul pe Transporturi, document tehnic ce va sta la baza finanţărilor ce vor fi acordate de Comisia Europeană, va avea şi el un rol-cheie. Iar principala investiţie care se conturează încă de pe acum este realizarea în portul Galaţi a unui centru intermodal (naval-feroviar-rutier). „Centrul intermodal este un proiect estimat la aproximativ 130 milioane de euro, este un proiect aflat pe „lista scurtă” a Ministerului Transporturilor în realizarea Master Planului. Au fost deja o serie de consultări pe această temă şi cu Comisia Europeană. Actuala situaţie internaţională nu este decât un argument în plus care subliniază importanţa portului Galaţi în sistemul de transport european”, a declarat directorul general al APDM Galaţi. Acesta a mai arătat că administraţia se află deja în faza de pregătire a documentaţiei în vederea întocmirii studiului de fezabilitate pentru acest terminal intermodal, astfel încât proiectul să poată fi depus la primul apel de proiecte al Comisiei Europene, programat pentru perioada octombrie 2014 - februarie 2015, urmând ca lucrările efective să fie demarate imediat ce, după evaluarea finală, proiectul va fi declarat eligibil.

Terminal portuar cu regim de zonă liberă

Noul terminal intermodal din portul Galaţi va avea regim de zonă liberă, urmând să fie avută în vedere şi conectarea cu actualele sau viitoarele zone industriale ale oraşului, a arătat directorul general al APDM Galaţi, Luigi Ciubrei: „Se va lua în calcul realizarea unui culoar care să asigure conectarea cu Parcul Industrial şi Zona Liberă Galaţi. Practic, este o idee de dezvoltare a Galaţiului, de dezvoltare a mediului de afaceri şi, implicit, crearea de noi locuri de muncă. De aceea, în acest proiect, sunt angrenaţi atât administraţia portuară, cât şi operatorii portuari şi administraţia locală”.

Citit 5791 ori Ultima modificare Vineri, 25 Aprilie 2014 11:28

12 comentarii

  • postat de @fresnescu tampitzel
    Luni, 28 Aprilie 2014 14:54
    89.136.2.***
    Te oftici ?
    Citeste-ti dracu ziarele tale de la Craiova, panaramo !
    0
    0
    Raportează
  • postat de vasile
    Sâmbătă, 26 Aprilie 2014 22:59
    5.13.185.***
    Fresnescule ai o problema, iar ai uitat sa-ti iei pastilele.
    0
    6
    Raportează
  • postat de fresnescu ionel
    Sâmbătă, 26 Aprilie 2014 11:23
    79.117.189.***
    Braila prin vointa ,are puterea de a izola acesta zona populata de oameni COMUNISTOIZI. Aceste relicve ale comunismului , nu aduc nimic bun Romaniei.Din aceasta cauza si investitorii straini ocolesc Braila ,care se afla aproape de acest cuibar de viespi NEOCOMUNISTE. Braila , trebuie sa se dezica de acest oras de neocomunisti. Dupa mine ,v-as ambarca in nave si v-as duce la nepotul lui Kim Ir Sen , in Coreea de Nord. Acesti oameni nu merita sa traiasca intr-o societate democratica.
    10
    1
    Raportează
  • postat de Alt Galatean
    Sâmbătă, 26 Aprilie 2014 08:49
    89.137.136.***
    Cetateanul Fresnescu Ionel, are o problema foarte grava. Sufera de "sindromul BOC" adica, fiind complexat din cauza micimii sale, incearca sa se catare pe poante precum balerinele ca sa para putin mai "rasarit". Acest frustrat improasca cu noroi un oras, care pana nu de mult a fost considerat centrul de greutate al industriei romanesti, un centru universitar important si nu in ultimul rand un centru cultural deosebit. Inca mai cred ca prin unirea celor doua orase se va putea crea o oaza de bunastare si progres in aceasta zona a tarii si de ce nu, a Europei. Nu luati in seama elucubratiile unor frustrati precum acest locuitor al Brailei.
    1
    10
    Raportează
  • postat de Eu
    Vineri, 25 Aprilie 2014 23:39
    5.13.193.***
    Domnule Fresnescu : nu sunt si ziare de Braila pe care sa le citesti.
    Eu cred ca este bine sa se dezvolte ambele porturi. Rivalitatea promovata de dumneata nu face bine nimanui.
    Ar fi ideal ca toate porturile dunarene sa beneficieze de investitii, dar acestea se fac in ordinea prioritatilor economice nationale si internationale.
    Eu sunt pt dezvoltarea zonei Galati-Braila ca un intreg...
    0
    7
    Raportează
  • postat de fresnescu ionel
    Vineri, 25 Aprilie 2014 22:59
    79.117.189.***
    Galatiul este un oras dezvoltat de CRIMINALUL Dej. Galatiul are si el un sector din Dunare de marimea unui Fleac ,de lungime de la Siret la Prut si se vrea mare REGINA a NOPTII . Galatiului trebuie sa i se aplice metoda ruperii dintilor ca la sarpe , cu batista , sa nu mai vorbeasca ca el in regiunea Baragan , sau a Dunarii de Jos , nu reprezinta decat un fleac ca zona maturata de Dunare riverana. Braileni ,sa distrugem aceasta idee de cel mai mare port la dunarea maritima, portul Galati
    18
    1
    Raportează
  • postat de fresnescu ionel
    Vineri, 25 Aprilie 2014 17:45
    79.117.189.***
    De acord cu dezvoltarea portului Galati , dar portul Braila trebuie lasat singur sa se dezvolte , pentru ca portul pentru Braila este motrorul si inima orasului Braila. Urgent i-am anuntat pe braileni sa faca mari manifestatii pentru desfiintarea APDM-lui , care este o relicva comunista a trecutului comunist al Romaniei. In Europa ,porturile apartin minicipalitatilor. Avem in Braila mari patriopti precum d-nul Bunea Stancu , care cu putin ajutor de la organele centrale , poate face din Braila viitorul Chicago al Europei , unde sa se dea ora exacta a preturilor la cereale , asa cum a fost inainte de cel de-al doilea razboi mondial. Asa sa ajute D-zeu pe toti brailenii. Sper sa se termine odata cu lupta aceasta oarba dintre Braila si Galati. Daca nu aveti nimic impotriva ,va rog sa votati ca sunteti de acord.
    23
    1
    Raportează
  • postat de ion
    Vineri, 25 Aprilie 2014 10:22
    217.156.52.***
    Mult succes cu proiectele! Poate se mai dezmorteste si Galatiul un pic.
    0
    17
    Raportează
  • postat de un Galatean
    Vineri, 25 Aprilie 2014 10:04
    81.12.149.***
    Bravo
    un articol plin de substanta!
    infrastructura portrilor din Galatieste una cat se poate de competitiva si nu trebuie decat revitalizata!
    0
    17
    Raportează
  • postat de Nicu
    Vineri, 25 Aprilie 2014 09:15
    86.127.209.***
    Da, avantajos pentru noi... dar doar pe termen scur si asta pentru ca suntem cu multi pasi in spate:
    -canalul navigabil nu a mai fost dragat de foarta multa vreme
    -infrastructura porturilor de la dunare e invechita
    -infrastructura rutiera si feroviala de la port spre Europa ... doamne ajuta :)

    Deci nu va bucurati prea mult, e doar o solutie provizorie
    0
    12
    Raportează
  • postat de IORGA
    Vineri, 25 Aprilie 2014 08:42
    5.13.203.***
    DOAMNE AJUTA
    0
    23
    Raportează
  • postat de dana
    Vineri, 25 Aprilie 2014 07:37
    5.13.171.***
    Ma bucura tot ce-i bun pt galateni
    0
    28
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.