EXCLUSIV VL / În urma conflictului din Ucraina - „Efectul Putin” scoate din amorţire portul Galaţi!

EXCLUSIV VL / În urma conflictului din Ucraina - „Efectul Putin” scoate din amorţire portul Galaţi!
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Din cauza instabilităţii din spaţiul ex-sovietic, transportatorii încep să-şi redirecţioneze traficul de mărfuri prin portul Galaţi * Noua situaţie geopolitică face Dunărea Maritimă mai atractivă pentru operatorii care fac transport între China şi Europa * Inclus în reţeaua principală TEN-T, Galaţiul va primi finanţare europeană pentru realizarea unui centru intermodal de transport


Criza din Ucraina şi instabilitatea politică şi militară din spaţiul ex-sovietic determină transportatorii să-şi reconsidere alegerea rutelor de transport, fiind prognozată o creştere a nivelului traficului de mărfuri prin portul Galaţi, ne-a declarat directorul general al Administraţiei Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi, Luigi Ciubrei. Această modificare de ordin geopolitic şi geoeconomic apare în contextul în care, la nivelul portului Galaţi, este pe cale de a fi lansat un amplu proiect de modernizare în scopul atragerii de noi fluxuri de marfă. De altfel, chiar săptămâna trecută, APDM Galaţi a postat în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP) anunţul privind licitaţia în vederea atribuirii unui contract de „Servicii privind elaborarea Programului Strategic de Dezvoltare al Portului Galaţi”, contract estimat la aproape 1.887.000 lei.

„Am identificat Galaţiul ca prioritar - atât la nivel naţional, cât şi la cel al UE -, având în vedere unele atuuri pe care le are: în primul rând, Galaţiul a fost inclus în reţeaua centrală de Transport Transeuropeană – TEN-T. Apoi, prin portul Galaţi se înregistrează un trafic cu valori mai mari decât ale celorlalte porturi din zona noastră. Şi, nu în ultimul rând, Galaţiul este un port fluvio-maritim, adică poate opera atât nave fluviale, cât şi nave maritime, de capacitate mai mare”, ne-a explicat directorul general al APDM Galaţi. Data limită pentru depunerea ofertelor în cadrul licitaţiei organizate de administraţia fluvială este 12 mai, finanţarea fiind asigurată din fondurile europene, prin POS Transporturi.

„Acest proiect are ca obiectiv inclusiv realizarea unui studiu de piaţă, pentru identificarea unor noi fluxuri de marfă. În vedere este avut în special traficul de mărfuri atât în zona europeană şi a Mării Negre, dar şi tranzitul de mărfuri dinspre şi spre China, cu un volum de importuri şi exporturi foarte mare. Nu am luat în calcul, când ne-am gândit să demarăm acest proiect, situaţia delicată din zona Ucrainei, situaţie care însă ne ajută, ca să spunem aşa, în sensul că o parte din traficul de marfă din zona Rusia – Ucraina, din cauza instabilităţii din zonă, va trece prin portul Galaţi. Deja am semnale de la operatorii portuari din zona Galaţiului că o parte din cei interesaţi în operarea unor anumite mărfuri care le operau până acum în Rusia - Ucraina s-au reorientat spre Galaţi. Asta pentru că, ştim foarte bine, în business instabilitatea nu aduce profit. Sunt, de exemplu, solicitări în ceea ce priveşte transporturile de cerealele, produse din lemn, dar şi produsele containerizate”, a arătate directorul general al APDM Galaţi, Luigi Ciubrei.

Din China în Austria via Galaţi

Reorientarea transportatorilor spre portul Galaţi ca urmare a „Efectului Putin” ar putea fi şi mai mult încurajată în cazul în care Uniunea Europeană, pe fondul deteriorării situaţiei din Ucraina, va ajunge să impună sancţiuni economice şi mai drastice Rusiei, o parte dintre ele începând deja să aibă efecte. „Sunt convins că o parte din transporturile de marfă care se făceau normal tranzitând Rusia către zona Orientului Îndepărtat, respectiv China, se vor redirija, probabil, prin Galaţi sau Constanţa, în funcţie de capacitatea acestor porturi de a prelua traficul de mărfuri”, a arătat directorul APDM Galaţi, Luigi Ciubrei.

Un exemplu concret care vine să confirme aceste tendinţe este parteneriatul încheiat cu compania de căi ferate din Georgia, unul dintre operatorii importanţi în ceea ce priveşte transportul mărfurilor preluate din vestul Chinei spre zona europeană. „Au făcut o serie de studii de piaţă şi au ajuns la concluzia că Galaţiul ar fi mai rentabil pentru ei, în tranzitul mărfurilor către Austria şi Germania. Ca sistem, garniturile cu mărfuri aduse din China pleacă de la o serie de platforme pe care ei le au în Kazahstan, având ca destinaţie portul Poti (Georgia) sau Izmir (Turcia). De aici ar urma să ajungă pe apă la Galaţi pentru a fi preluate, mai departe, tot pe calea ferată. Asta presupune realizarea unui transport de linie între portul Poti sau Izmir şi Galaţi. În condiţiile acestea, ne-au promis că, cel târziu până în august, vor aduce mărfuri care să fie operate prin Galaţi”, a arătat directorul APDM Galaţi.

Marfa aduce investiţii

Perspectiva revitalizării unor fluxuri de marfă prin portul Galaţi creşte şi interesul pentru urgentarea unor proiecte de investiţii. De altfel, Planul Strategic de Dezvoltare a Portului Galaţi va fi urmat de realizarea, în colaborare cu Ministerul Transporturilor, a unui Plan de Acţiune prin care se va face inclusiv o prioritizare a investiţiilor în infrastructura portuară. Master Planul pe Transporturi, document tehnic ce va sta la baza finanţărilor ce vor fi acordate de Comisia Europeană, va avea şi el un rol-cheie. Iar principala investiţie care se conturează încă de pe acum este realizarea în portul Galaţi a unui centru intermodal (naval-feroviar-rutier). „Centrul intermodal este un proiect estimat la aproximativ 130 milioane de euro, este un proiect aflat pe „lista scurtă” a Ministerului Transporturilor în realizarea Master Planului. Au fost deja o serie de consultări pe această temă şi cu Comisia Europeană. Actuala situaţie internaţională nu este decât un argument în plus care subliniază importanţa portului Galaţi în sistemul de transport european”, a declarat directorul general al APDM Galaţi. Acesta a mai arătat că administraţia se află deja în faza de pregătire a documentaţiei în vederea întocmirii studiului de fezabilitate pentru acest terminal intermodal, astfel încât proiectul să poată fi depus la primul apel de proiecte al Comisiei Europene, programat pentru perioada octombrie 2014 - februarie 2015, urmând ca lucrările efective să fie demarate imediat ce, după evaluarea finală, proiectul va fi declarat eligibil.

Terminal portuar cu regim de zonă liberă

Noul terminal intermodal din portul Galaţi va avea regim de zonă liberă, urmând să fie avută în vedere şi conectarea cu actualele sau viitoarele zone industriale ale oraşului, a arătat directorul general al APDM Galaţi, Luigi Ciubrei: „Se va lua în calcul realizarea unui culoar care să asigure conectarea cu Parcul Industrial şi Zona Liberă Galaţi. Practic, este o idee de dezvoltare a Galaţiului, de dezvoltare a mediului de afaceri şi, implicit, crearea de noi locuri de muncă. De aceea, în acest proiect, sunt angrenaţi atât administraţia portuară, cât şi operatorii portuari şi administraţia locală”.

Citit 6118 ori Ultima modificare Vineri, 25 Aprilie 2014 11:28

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.