Există soluţii pentru bun-platnici? Ce trebuie să faci ca să nu rămâi fără apă rece

Există soluţii pentru bun-platnici? Ce trebuie să faci ca să nu rămâi fără apă rece
Evaluaţi acest articol
(1 Vot)

* Dacă eşti membru într-o asociaţie cu datorii la Apă Canal, ai doar soluţii teoretice ca să nu suferi fără să ai vreo vină * Paradoxuri tipic locale: branşamentele individuale se fac, dar nimeni nu garantează că nu ţi se va tăia apa rece


Noua rundă de sistări la furnizarea apei potabile în Galaţi pentru asociaţiile cu datorii readuce în discuţie necesitatea contractelor şi branşamentelor individuale la Apă Canal. Este singura soluţie pentru ca acei consumatori de bună credinţă să nu se vadă puşi în situaţia de a nu beneficia de un serviciu pentru care plătesc lună de lună. Din păcate, studiind felul în care a fost gândit regulamentul elaborat şi aprobat de Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară (ADI), realizăm că problemele nu pot fi rezolvate prea curând.

Ce condiţii trebuie îndeplinite pentru branşament individual

Un branşament individual presupune în acest moment o investiţie de 1.000 - 1.800 de lei din partea proprietarului, alături de investiţiile similare ale tuturor celorlalţi proprietari din asociaţie sau bloc. Numai că regulamentul serviciului public de apă şi canalizare implică trei condiţii esenţiale care trebuie îndeplinite pentru realizarea unui branşament individual şi încheierea unei convenţii directe cu furnizorul de apă: asociaţia din care face parte să nu aibă datorii, să existe acordul a cel puţin 50 la sută plus unul dintre locatari şi toată asociaţia să treacă în sistemul branşamentelor individuale. Dacă primele două ar fi ceva mai uşor de îndeplinit, nu acelaşi lucru se poate spune despre a treia condiţie, cea care obligă practic asociaţia să facă branşamente pentru toată lumea. Adică şi pentru cei care vor branşament individual, şi pentru cei care nu vor. Şi asta întrucât cheltuielile trebuie suportate de fiecare proprietar în parte sau de asociaţie din diverse fonduri de reparaţii, investiţii, adică tot de proprietari. Cu alte cuvinte, deşi decizia poate fi luată de o majoritate simplă (a doua condiţie din regulament), realizarea investiţiei devine aproape imposibilă din cauza faptului că cine se împotriveşte (de obicei rău-platnicii) este puţin probabil să mai dea şi bani, supunându-se astfel deciziei majorităţii.

Problemă rezolvată cel mult pe jumătate

În ciuda acestor prevederi foarte clare, reprezentanţii Apă Canal recunosc faptul că o serie de gălăţeni şi-au făcut branşamente individuale fără ca vecinii să facă o astfel de investiţie. "Dacă unul singur în asociaţie şi-a făcut branşament, acest lucru nu îi garantează că i se va livra apă rece, dacă asociaţia din care face parte nu plăteşte", explică purtătorul de cuvânt al Apă Canal, Cornelia Arnăutu. Şi asta din cauză că, până când toţi locatarii de asociaţie (sau măcar scară contorizată) nu îşi fac astfel de instalaţii, Apă Canal nu va semna convenţii individuale de plată, banii urmând să îşi continue traseul de până acum, respectiv proprietar - asociaţie - Apă Canal.

Şi cu branşament individual, şi cu apa tăiată

De altfel, "Viaţa liberă" a descoperit un astfel de caz cu puţin timp înainte de Paşti, când o serie de proprietari cu branşament individual au venit să se plângă la Apă Canal că li s-a tăiat apa rece laolaltă cu datornicii din asociaţie.

Carmen Palade locuieşte în Micro 17, la blocul C 14, asociaţia 842. Apartamentul său, alături de alte patru de pe scară, este branşat individual potrivit noului regulament, iar restul de 13 apartamente de pe scară sunt la comun. Din cauza datoriilor pe care asociaţia le are la Apă Canal, apa rece le-a fost oprită tuturor. "Înainte să fac investiţia, m-a costat 18 milioane de lei (1.800 de lei noi, n.r.), am venit la Apă Canal de patru ori şi i-am întrebat: "dacă fac lucrarea, o să am sigur apă?". Mi-au zis că da. Iar acum mi-au tăiat apa", ne-a declarat Carmen Palade.

O altă persoană care dorea şi ea să investească într-o astfel de instalaţie nu mai e convinsă acum că ar face o investiţie bună. "Voiam să mă branşez şi eu individual, ca să nu am probleme, dar uitaţi-vă ce se întâmplă. De ce aş investi aceşti bani, dacă nu am garanţia că am apă mereu?", a declarat Anişoara Căluian. Între timp, însă, şefii asociaţiei au făcut un angajament de plată, astfel că acum primesc apă rece.

În ciuda acestor exemple, reprezentanţii Apă Canal susţin că varianta branşamentelor individuale în actualele condiţii funcţionează în anumite asociaţii. "Unde şi-au făcut mai mulţi proprietari, nu sunt probleme, lor nu le închidem în momentul în care asociaţia nu îşi plăteşte datoriile, dar acolo există soluţii tehnice, cu o vană separată pentru ei", a explicat Cornelia Arnăutu.

Citit 10188 ori Ultima modificare Joi, 24 Aprilie 2014 17:04

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.