EXCLUSIV VL/ Cum va arăta nava viitorului în transporturile pe Dunăre

EXCLUSIV VL/ Cum va arăta nava viitorului în transporturile pe Dunăre
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Proiectul unui nou model de împingătoare a fost realizat în cooperare de gălăţenii de la Ship Design Group şi finlandezii de la Wartsila * Nava va fi propulsată de un motor ce va funcţiona pe bază de gaze lichefiate (LNG), dar autonomia va fi asigurată şi cu un motor Diesel * NAVROM, printre armatorii interesaţi de noua generaţie de nave


Un proiect unic pentru navigatorii de pe Dunăre a fost dezvoltat de inginerii gălăţeni de la Ship Design Group (SDG) în colaborare cu finlandezii de la grupul Wartsila. Este vorba de nava viitorului - mai economică, mai puternică, mai versatilă, dar şi mai prietenoasă cu mediul. De altfel, conceptul care stă la baza acestei nave a fost conturat în cadrul unui proiect de cercetare - „Innovative Danube Vessel”, finanţat de Uniunea Europeană în cadrul Strategiei Dunării, menit să identifice soluţiile tehnice pentru dezvoltarea transporturilor navale.
„Noi ne-am concentrat atenţia asupra conceptului noului împingător pentru Dunăre. Asta pentru că, pe Dunăre, cel mai eficient sistem de transport este cel al convoaielor formate din barje şi un împingător. Numai că împingătoarele care sunt folosite în prezent, chiar dacă unele sunt modernizate sau cu motoare cu parametri funcţionali superiori, din punct de vedere conceptual au cam 40 de ani vechime. De atunci, de când s-au gândit primele împingătoare, tot ce s-a realizat s-a proiectat având în vedere acel concept. În prezent este nevoie de un nou concept, asta pentru că, pe de o parte normele de poluare devin, pe zi ce trece, mai dure, iar pe de altă parte, în perioadele secetoase condiţiile de navigaţie pe Dunăre devin foarte restrictive din cauza scăderii apelor”, ne-a explicat Vasile Giuglea, directorul general al Ship Design Group.
Plecând de la noua realitate din domeniul transporturilor pe Dunăre, echipa de ingineri coordonată de directorul tehnic al SDG, Ovidiu Ionaş, a conturat în cadrul proiectului „Innovative Danube Vessel” conceptul unui împingător puternic, dar cu pescaj mic. Dar elementul forte este propulsia cu gaz natural lichefiat (LPG – Liquefied Petroleum Gaz – n.r.), chiar dacă, pentru păstrarea unei autonomii mai largi, nava este prevăzută şi cu un motor Diesel clasic, pe motorină.

De la concept la punerea în practică

Unul dintre armatorii cei mai interesaţi de conceptul noii nave este compania NAVROM, care este, de altfel, şi cel mai mare transportor de pe Dunăre. Astfel, s-a trecut la o fază şi superioară şi, de la concept s-a trecut la proiectarea efectivă a unei nave care să răspundă necesităţilor specifice de ordin practic ale armatorului. Acest lucru a devenit realizabil şi graţie strategiei lansate la nivel european - "LNG Masterplan for Rhine-Maine-Danube", la care participă importanţi actori din domeniul naval ce-şi propun modernizarea transporturilor la nivel comunitar prin integrarea sistemelor cu gaze naturale lichefiate.
În realizarea unei nave a viitorului care să se potrivească profilului operaţional al împingătoarelor necesare Navrom, echipa de la Ship Design Group şi-a găsit un partener de încredere în grupul finlandez Wartsila - echivalentul Rolls Royce în materie de nave şi motoare de nave! „Am primit un ajutor important din partea lor în materie de know-how, iar pentru acest proiect s-au analizat chiar trei variante legate de partea de gaz, şi ei fiind interesaţi de găsirea unei soluţii cât mai bune”, a arătat directorul tehnic SDG, Ovidiu Ionaş.
În prezent, proiectul împingătorului care foloseşte propulsia LNG este unic în Europa de Sud-Est, dar transportatorii sunt conştienţi că acesta este viitorul. „Ideea este că, mai devreme s-au mai târziu, toată lumea îşi va da seama că nu există cale de întoarcere. Regulamentele antipoluare sunt atât de severe şi vor deveni atât de severe, încât ori va fi nevoie de instalarea unor sisteme extrem de sofisticate şi de scumpe pentru epurarea gazelor ce rezultă de la motoarele Diesel, ori se va trece pe folosirea unui altfel de combustibil, respectiv gazele lichefiate – LNG”, a arătat directorul tehnic al SDG.
O problemă care trebuie luată în calcul la acest tip de nave este infrastructura încă redusă de alimentare cu LNG. Acesta este, de altfel, şi motivul pentru care noul model de împingător a fost prevăzut cu dublă propulsie, pe lângă motorul cu LNG având şi un motor Diesel. „Pe partea de infrastructură în alimentarea cu gaz sunt însă proiecte demarate în Bulgaria, Ungaria, se mai face un terminal LNG şi la Bratslava, sperăm să se facă şi la noi. Pe gaz, nava va avea o autonomie de 2.000 de kilometri. Prin urmare, dacă nu se va putea face alimentarea la Giurgiu, vor exista terminate la Bratislava sau Viena. În plus, dacă este nevoie, există şi motorul Diesel care poate asigura suplimentar încă 270 de ore de funcţionare”, a explicat directorul tehnic SDG, Ovidiu Ionaş.

Navă mai scumpă, dar mai lesne de amortizat

În termeni financiari, costurile de realizare a unui împingător care să folosească propulsia cu gaz lichefiat ar fi de aproximativ 8 milioane de euro. „Este o sumă cu aproximativ 60 la sută mai scumpă faţă de un împingător clasic, însă trebuie ţinut cont de o serie de aspecte. Din costurile totale, cam 3,5 milioane de euro reprezintă strict partea legată de utilizarea gazelor lichefiate – motoarele, sistemele de siguranţă, stocarea etc., dar din această sumă 50 la sută este subvenţionată de UE. Apoi, mai trebuie luat în calcul faptul că preţul gazelor lichefiate este mai mic decât al combustibililor clasici. Şi, nu în ultimul rând, o serie de economii ar veni şi din faptul că, odată cu noile norme de mediu, nu va mai fi nevoie de investiţiile pentru postprocesarea gazelor de ardere la motoarele Diesel folosite în prezent pe nave”, a arătat directorul Ovidiu Ionaş.
Una peste alta, potrivit calculelor proiectanţilor, o navă modernă şi-ar putea amortiza costurile în aproximativ cinci, şase ani, în condiţiile în care durata minimă de exploatare ar fi de 25 ani. Proiectul noului împingător este în prezent analizat de Navrom, armatorul fiind cel care va avea ultimul cuvânt, planurile de investiţii urmând să fie puse în acord cu posibilităţile de finanţare, necesităţile de modernizare şi trendul pieţei în domeniu.

Ce caracteristici va avea noul împingător

Noul model de împingător ar urma să aibă o lungime de 42 de metri, o lăţime de 11,2 metri şi un pescaj maxim de 1,7 metri, fapt care îi va asigura o manevrabilitate sporită chiar şi în condiţiile de ape scăzute. În funcţie de necesităţi şi destinaţia de folosire, împingătorul poate fi într-o versiune ce-i asigură o putere de 2.800 CP şi una cu o putere de 3.600 CP. Rezervorul de gaze lichefiate în asigură o autonomie de 200 de ore, la care se pot adăuga 270 de ore în modul Diesel.
Citit 6233 ori Ultima modificare Duminică, 04 Mai 2014 20:35

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.