Porturile dunărene, pe jumătate moarte!

Porturile dunărene, pe jumătate moarte!
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Traficul de marfă abia atinge cota de 45 la sută din previziunile făcute la începutul anului * Scăderile de taxe nu şi-au făcut simţite efectul * În terminalul de containere n-a intrat nici măcar o navă * Lucrările de întreţinere portuară, drastic reduse * Zile de concediu fără plată pentru acoperirea… dragajelor *

Traficul de marfă prin porturile gălăţene se află, pe fondul crizei economice, la cel mai scăzut nivel din ultimii zece ani. Prin porturile gălăţene au trecut, în luna iunie, doar 480.000 tone de marfă, în condiţiile în care în previziunile iniţiale se miza pe un trafic lunar de un milion de tone.

„Practic, prin porturi au trecut doar 31 nave maritime şi 299 nave fluviale. Ca marfă, reprezintă cam 45 la sută din cantitatea estimată iniţial”, ne-a declarat Mihai Ochialbescu, directorul general al Administraţiei Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi.

Nici scăderea taxelor, operată în urmă cu trei luni, nu a avut, până acum, efectul scontat. În terminalul de containere din Portul Docuri, de exemplu, de la inaugurare şi până în prezent, n-a intrat nici măcar o cutie de conserve.

„Operatorii maritimi preferă să meargă la Constanţa, pentru că a veni la Galaţi înseamnă consum de combustibil şi cheltuieli suplimentare cu taxele de canal şi pilotaj. Numai că, am constatat din discuţiile avute cu operatorii din alte ţări, că reducerile de taxe erau cunoscute de transportatori, dar mai puţin cunoscute de cei ce primeau marfa”.

„Prin urmare, în ultima perioadă ne-am concentrat atenţia în a face aceste reduceri de taxe cunoscute de cât mai mulţi agenţi fluviali şi agenţi comerciali. Pentru că, dacă vine şi comerciantul de la Viena care spune că i-ar conveni mai mult să preia marfa de la Galaţi - pentru că are aici taxe mai mici şi scapă şi de taxele pe Canalul Dunăre-Marea Neagră - atunci lucrurile s-ar mai putea revigora în porturile dunărene”, explică directorul APDM Galaţi.

Buget de austeritate

Deocamdată, singurele speranţe legate de creşterea traficului portuar se leagă de Romportmet (Portul Mineralier). Spre sfârşitul lunii iulie ar urma să înceapă să vină 300.000 tone de cocs pentru combinatul siderurgic, precum şi câteva sute de mii de tone de calcar. De asemenea,  mai prin toamnă vor începe să circule şi cerealele… Dar, până atunci, operatorii portuari, dar şi APDM Galaţi, trebuie să se menţină pe linia de plutire cu marfa care există.

„Până acum nu am avut pierderi, dar suntem pe un buget de austeritate care ne-a limitat mult posibilitatea de investi în noi lucrări. Inclusiv lucrările de întreţinere a infrastructurii portuare se execută numai la strictul necesar, astfel încât să reducem cheltuielile cât se poate, dar de aşa natură încât porturile să rămână sigure din punct de vedere al danelor şi operării în siguranţă a mărfurilor”, ne-a declarat directorul Mihai Ochialbescu.

Porturi „în paragină”

Dacă iniţial, pentru acest an, s-ar fi dorit, pentru lucrările de întreţinere, executarea de dragaje, în toate porturile, totalizând 200.000 de mc, până în prezent s-a reuşit dragarea doar a… 15.000 mc, în portul mineralier.

„Este, într-adevăr, o reducere drastică, dar costurile dragajelor sunt foarte mari şi, în această perioadă de criză, nu avem din ce să le suportăm. Din păcate, pe termen lung, orice lucrare neefectuată în termen va duce la probleme în operarea la anumite dane. Şi unde se întrerupe întreţinerea portului, probabil că în viitor ne vor costa de două ori mai mult lucrările de refacere”, a arătat directorul APDM Galaţi.

Pentru a se putea totuşi asigura un buget pentru lucrările de întreţinere şi a nu lăsa porturile „în paragină”, s-a ajuns la o soluţie ce implică, până la urmă, un fel de curbe de sacrificiu din partea angajaţilor APDM Galaţi.

„După consultările pe care le-am avut şi cu colegii mei s-a optat pentru o soluţie onorabilă, considerăm noi, respectiv să mergem toţi angajaţii, în concediu fără plată, câte două zile pe lună, până la sfârşitul anului. Aşa se vor economisi cam trei miliarde de lei vechi, ceea ce ar permite dragarea a încă 15.000 mc”, a explicat Mihai Ochialbescu.

În ciuda acestor sacrificii, pe termen lung marfa rămâne singurul leac pentru porturile gălăţene. Şi cum marfă care să circule nu prea mai există în ziua de azi, porturile rămân înconjurate de ape destul de tulburi.

Citit 1124 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.