Navigaţia pe Dunăre - FLOTA administraţiei fluviale, reînnoită cu bani europeni

Navigaţia pe Dunăre - FLOTA administraţiei fluviale, reînnoită cu bani europeni
Evaluaţi acest articol
(10 voturi)

Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi îşi va reînnoi o parte din flotă graţie fondurilor alocate prin Mecanismul Conectarea Europei (CEF), gestionat de Comisia Europeană. O navă de semnalizare, o şalupă pentru măsurători hidrologice şi un complex de dragaj sunt echipamentele care vor fi achiziţionate în cadrul a două proiecte mai ample ce vizează îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie pe Dunăre.

Potrivit datelor furnizate de conducerea AFDJ Galaţi, nava de semnalizare şi şalupa de măsurători hidrologice vor fi achiziţionate în cadrul proiectului FAIRway - Implementarea Master Planului pentru reabilitarea şi întreţinerea şenalului pe Dunăre, cu o valoare totală de 8,5 milioane de euro.

„Lider de proiect sunt colegii de la Via Donau (Austria), iar noi suntem parteneri, dar parteneri cu cel mai mare buget în cadrul proiectului. E important pentru noi pentru că vom avea, astfel, aceste două nave, care vor fi prevăzute la bord cu echipamente moderne de poziţionare, astfel încât măsurătorile să fie făcute cu acurateţe, echipamente de prelevare a sedimentelor, de colectare a datelor hidrologice, plus că vor fi nave performante şi în materie de consum de combustibil şi norme de mediu”, ne-a declarat directorul general al AFDJ Galaţi, Dorian Dumitru. Pe lângă achiziţia acestor nave, proiectul va avea ca obiective armonizarea bazelor de date privind calea navigabilă, dar şi identificarea şi monitorizarea factorilor care influenţează navigabilitatea pe sectorul românesc al Dunării. De exemplu, graţie noilor sisteme, hărţile electronice pentru navigatori vor fi mai rapid actualizate, iar informaţiile vor avea o mai mare acurateţe.

Comitetul Tehnico Economic (CTE) al AFDJ Galaţi a aprobat deja parametrii tehnici pe care cele două nave trebuie să-i îndeplinească, urmând ca pentru proiectare, avizarea şi execuţia ambarcaţiunilor să fie lansate proceduri de achiziţiei publică atât pe SEAP, cât prin Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Potrivit estimărilor, nava de semnalizare ar urma să coste în jur de 15,5 milioane de lei, iar şalupa de măsurători - 1,8 milioane de lei. Echipamentele tehnice pentru măsurători ar urma să coste în jur de 250.000 de lei. Navele ar trebui să fie gata până în 2018.

La fel de important pentru AFDJ Galaţi este complexul de dragaj, parte a proiectului SWIM, de management integrat al căilor navigabile, în valoare de 12,2 milioane de euro.

„Proiectul, în ansamblu, vizează îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie pe sectorul româno-bulgar al Dunării, pe partea de a cărei întreţinere se ocupă AFDJ Galaţi. Strict în ceea ce priveşte complexul de dragaj, el va fi format dintr-o dragă absorbant-refulantă nepropulsată, două şalande nepropulsate - care să transporte materialul dragat, precum şi un împingător de manevră - care să asigure deplasarea complexului. De asemenea, complexul de dragaj va mai include un ponton de acostare şi o tubulatură pentru refularea materialului dragat, pentru situaţia în care materialul dragat poate fi depozitat într-o zonă fără a mai fi nevoie de folosirea şalandelor”, ne-a explicat directorul general al AFDJ Galaţi, Dorian Dumitru.

Acest complex de dragaj era una dintre necesităţile stringente ale AFDJ Galaţi în condiţiile în care, până în prezent, nu avea nave de dragaj, în afară de „Dunărea Maritimă”, iar pentru executarea acestor lucrări era nevoie de achiziţia unor servicii de la alte companii. Mai mult, în cadrul SWIM nu numai că se va achiziţiona acest complex de dragaj, dar lucrările efective vor fi decontate pe bani europeni timp de doi ani. În prezent, se lucrează la pregătirea documentaţiei tehnice pentru navele care vor forma complexul de dragaj, urmând ca în perioada următoare să fie lansate şi procedurile de achiziţii publice.

Un fapt îmbucurător este că, pe lângă aceste nave, ce vor fi achiziţionate pe bani europeni, AFDJ Galaţi va mai achiziţiona o serie de nave şi cu fonduri de la bugetul de stat. Acesta este, însă, un subiect asupra căruia vom reveni într-o ediţie viitoare.

Citit 2611 ori Ultima modificare Vineri, 16 Decembrie 2016 14:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.