O campanie bună, gândită rău

Evaluaţi acest articol
(8 voturi)

În toamna lui 2008, în România demara o campanie de vaccinare anti-HPV care ar fi putut să salveze mii de vieți. Autoritățile însă nu au argumentat beneficiile acestei campanii, totul transformându-se într-un fiasco. La un deceniu distanță, Ministerul Sănătății pare hotărât să repete aceleași greșeli.

Subiectul virusului papiloma uman (HPV) și cel al cancerului de col uterin sunt chestiuni extrem de complexe. Pentru a înțelege despre ce e vorba, este de ajuns să spunem că în jur de 80 la sută din populație ajunge să fie infectată cu una dintre tulpinile de virus HPV în decursul vieții. Două tulpini ale acestui virus sunt considerate răspunzătoare pentru 99 la sută din totalitatea cazurilor de cancer de col uterin. HPV mai provoacă și multe cancere bucale și de gât. Nu avem încă un tratament pentru aceste infecții, însă avem un vaccin care să împiedice virusul să pătrundă în corp.

Dintre toate țările din Europa, România este cel mai brutal lovită de cancerul de col uterin. Boala are în țara noastră cea mai mare incidență (numărul de cazuri nou diagnosticate într-un an, raportat la suta de mii de femei) de pe continent și cauzează cele mai multe decese, de multe ori victime fiind femeile tinere.

Cu toate acestea, atunci când Ministerul Sănătății (MS) a încercat să vaccineze eleve de gimnaziu, în 2008, pentru a le face imune în fața virusului, părinții s-au panicat și s-au opus în masă. Autoritățile au făcut atunci mult prea puțin pentru a-i informa corect și din timp pe părinți în privința beneficiilor vaccinării.

Acum, MS pare să repete greșelile făcute în urmă cu un deceniu. Săptămâna trecută, autoritățile au anunțat că au finalizat licitația pentru achiziția a 20.000 de doze de vaccin anti-HPV, urmând ca, în următorii patru ani, să fie cumpărate peste două milioane de doze. Campania de vaccinare este anunțată să înceapă deja din ianuarie 2020, iar MS spune că va fi precedată de o ”campanie de informare și conștientizare”.

Timp de un deceniu, statul român nu a mișcat nici măcar un deget pentru imunizarea adolescentelor, iar acum vrea să facă informare în doar două luni și în perioada sărbătorilor de iarnă? Este exact aceeași atitudine lipsită de profesionalism și de transparență cu care ne-am obișnuit deja și din cauza căreia vom continua să fim cap de afiș în Europa, cu statistici ale îmbolnăvirilor apropiate de țările subdezvoltate ale Africii.

Citit 1425 ori Ultima modificare Duminică, 17 Noiembrie 2019 16:50

Mai multe din această categorie:

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.