Dispeceratul, boierul taximetriei

Evaluaţi acest articol
(31 voturi)
11 comentarii

N-am fost niciodată de părere că taximetria este o meserie ușoară. Să aștepți ore în șir la bordură sau în stațiile de taxiuri, între două comenzi, să nu știi cine ți se va urca în mașină în minutul următor, sau dacă vei mai avea vreun client în ziua respectivă, să fie noapte și să accepți o comandă în vreo zonă în care până și ziua intri cu o oarecare strângere de inimă, să știi că au fost colegi care, în anii trecuți, în loc să ajungă acasă la familiile lor, au sfârșit într-o fântână pe câmp ori s-au pomenit la spital... Să știi că de fapt nu știi nimic despre clientul tău, ce fel de om este și ce poate să facă într-o singură clipă. În general, noi, clienții, suntem... clienți și atât, adică deschidem portiera, urcăm, salutăm civilizat, spunem adresa, ajungem acolo, plătim, coborâm și la revedere. Însă nu toți suntem așa, motiv pentru care au fost și scandaluri, și bătăi, și loviri, și coduri 00 prin care unii taximetriști și-au chemat colegii în ajutor și lucrurile au degenerat. Și probabil că acest gen de probleme sunt întâlnite de taximetriști în toate orașele, nu o fi Galațiul mai cu moţ.

Ceea ce scoate însă Galațiul în evidență față de alte orașe din țară sunt taxele plătite. Mi s-au relatat în aceste zile și alte aspecte ale problemei, care îi afectează pe toți taximetriștii, nu doar pe cei de la o firmă anume. ”Nicăieri în țară nu sunt taxele pe care le plătim în Galați. Parcă-i Las Vegas! Nici Constanța, cât e ea, nu are asemenea taxe. Licența – peste 800 de lei, colaborarea  – 350, ITP la 6 luni, metrologie, agreare. Colaborarea (taxa de dispecerat – n.red) este nejustificată. Unii muncesc cu bunurile lor, iar alții, acoperiți de o lege neegală, profită”, mi-a spus unul dintre taximetriștii gălățeni. În urmă cu trei ani și ceva, scriam în ”Viața liberă” că taxa pentru viza anuală plătită la Galați era probabil cea mai mare din țară, mai mare chiar și de 60 de ori față de alte orașe din țară. Se pare că, de atunci, lucrurile nu s-au schimbat prea mult.

Există firme de taximetrie în Galați care nu au nicio mașină proprie, absolut niciuna. Au doar un dispecerat, la care legea te obligă, ca taximetrist, să aparții, și un număr de telefon. În rest, toate mașinile sunt ale colaboratorilor. Să încasezi între 200 și 350 de lei lunar ca taxă de dispecerat, de la fiecare din cele una, două, trei sute de mașini cu care ”colaborezi”, asta nu înseamnă decât un singur lucru: că, în taximetrie, cel mai bine e să fii dispecerat!

Citit 2117 ori Ultima modificare Miercuri, 27 Mai 2020 19:39

11 comentarii

  • postat de taxi Joi, 28 Mai 2020 16:12 90.95.144.*** Link la comentariu
    0
    1

    iancu jianu......tu cind te duci la "ciubuc" faci evaziune fiscala, mai vrei si tigari, poate un sprit si-o maslina. tinerelul ala chiar daca a stiut sau nu sa ajunga la adresa pe drumul cel mai scurt plateste la stat aprox. 45% din valoarea bonului. el dupa plata cheltuielilor ramine cu putini bani, dar asta e, nu toti pot face "ciubucuri". in america daca inseli statul esti condamnat la ani grei , ca la o crima pentru ca privezi societatea de banii necesari functionarii ei. asa ca mai incet cu autodenunturile si "ciubucurile".
    eu....daca nu mergi cu taxi cum de esti preocupat de lipsa sacoului, muzica, slapi, etc. ori nu mai poti de grija celor ce merg cu taxi?
    cit despre tariful aplicat este aprobat prin sedinta CL galati in baza unor calcule economice de cheltuieli. pina la urma nici un taximetrist nu ia clienti cu forta.

    Raportează
  • postat de @Nea Gica Joi, 28 Mai 2020 13:18 86.124.202.*** Link la comentariu
    0
    1

    Normal ca preturile sunt printre cele mai mari din tara daca taxele sunt printre cele mai mari.
    Nu cred ca ai nevoie de doctorat in economie ca sa intelegi macar atat.

    Raportează
  • postat de HAHAHA Joi, 28 Mai 2020 11:03 194.105.20.*** Link la comentariu
    0
    5

    Diviziunea muncii ! Unii cumuncitul, altii cu consumatul !

    Raportează
  • postat de ariciul Joi, 28 Mai 2020 09:19 89.39.81.*** Link la comentariu
    0
    5

    E ca in apicultura nenicule.de ce sa zbor eu sa fac miere,?mai bine imi iau albine si ele lucreaza .

    Raportează
  • postat de taxi Joi, 28 Mai 2020 09:14 90.95.144.*** Link la comentariu
    0
    5

    taximetria functioneaza dupa o lege din 2003....pfa-ul nu are voie sa angajeze, obligativitatea dispecerat in anumite orasein functie de numar de locuitori, etc. nu ar fi cazul ca legea sa fie din nou judecata pentru ca ce era in 2003 nu-i valabil in 2020.

    Raportează
  • postat de Iancu Jianul Joi, 28 Mai 2020 09:10 5.13.218.*** Link la comentariu
    6
    4

    Romanul s-a nascut hot! Cel mai tare intamplare, am un ciubuc si chem un taxi (platea clientul meu cursa) urc in el si ajung apr de destinatie, si cautam nr casei, tinerelul se facea ca nu stie... m-a invatit 15min... ma suna intre timp clientul... iese la poarta si ii zice soferului: ba baiatule, tu de cati ani faci taximentrie si de cat timp esti mangliu? Cat face cursa? 11 Ron, hai ia 5... stim amandoi cat face. A inghitat ala in sec si-a plecat! Sunt si corecti (cunosc personal patru chiar) dar. ca in orce domeniu exista si pleava. Mai mare ca ea este a celor ce coordoneaza de sus si vor pomana nemeritata! Asta suntem noi ca neam de trasita!

    Catelus cu paru' cret FURA rata din cotet!

    Raportează
  • postat de taxi Joi, 28 Mai 2020 09:03 90.95.144.*** Link la comentariu
    0
    4

    este adevarat tot ce se scrie aici. ar mai fi de adaugat ca n-ar fi rau daca cineva ar face un calcul privind raportul numarului real de locuitori al acestui oras si numarul de licente taxi acordate de primarie. se stie ca este un raport stabilit prin lege. subliniez ca e vorba de un numar real si nu unul luat de la un recensamint facut acum multi ani. evidenta populatiei si institutul de statistica pot ajuta in stabilirea unui numar apropiat de realitate. ca licenta e cea mai mare din tara e un lucru stiut dar daca numarul de licente scoase pe piata e corect trebuie cineva sa verifice.

    Raportează
  • postat de eu Joi, 28 Mai 2020 08:28 86.124.201.*** Link la comentariu
    1
    8

    Fiindcă ați menționat ceva de Las Vegas, vă spun ce mă interesează pe mine ca și cetățean....de fapt, adresez o întrebare: îi vedeți pe taximetriștii din Galați respectând regulile de acolo, unde o jumătate au licență pentru a duce oameni la aeroport iar cealaltă jumătate pentru a-i lua? Nu stă nimeni să-i pândească dar vă spun eu că ăla care a adus gol pleacă din aeroport pentru că așa e legea. Văd că de câteva zile tot vă îngrijorează soarta unei activități economice reglementate, din piața liberă, concurențiale. Fiecare își face calcule și decide. Nu ăstea sunt problemele mele ca și cetățean oarecare din Galați, dacă și cât plătesc ei dări, eu sunt preocupat de lipsa sacoului de la serviciu, de muzica dată tare în taxi, fumat, șlapi și maiou, combinații cu bos unde găsesc și eu o ceva, etc. Mai văd și că este prezentat ca și normalitate codul ăsta dat prin stație de în câteva minute se blochează strada și se calcă în picioare pe oricine că de, la 100 contra 1 sunt toți cucnoriși. Nu există așa ceva în lumea civilizată, treaba lor este să respecte legea iar a oamenilor să plătească serviciul. Suntem un oraș mic, eu unul nici nu vreau să aud de taxi, merg pe jos decât să urc în mașină cu vreun bos de-abia ieșit și care se pregătește să intre din nou la tabără cum sunt majoritatea, iar de pândă în stație să văd care e normal nu stau.

    Raportează
  • postat de Nikolas Joi, 28 Mai 2020 08:22 86.124.205.*** Link la comentariu
    0
    4

    Taximetria este singura activitate economica privata unde statul si patronii de dispecerate iti fac pretul produsului.Oriunde in Europa pretul de referinta al 1km se calculeaza in functie de pretul 1 litru de carburant,iar raportul este 1/1 cel putin(1km=1 l carburant).
    Toate taxele,costurile si impozitele sunt de 6-8 lei pe ora ,in functie de costul masinii pe care presteaza(la un program de 8ore/zi).Frecventa curselor era inainte de pandemie de 1 la 40 de min,acum e una la 2 ore.Foarte multi cetateni se plang de calitatea serviciilor sau si mai multi de calitatea soferilor...muuult mai important e sa aflati mai intai CAUZA!
    Ce fel de pregatire trebuie sa ai ca sa accepti ca pe investitia ta poti "castiga"in foarte multe zile -1 leu pe ora!?(repet,nu din vina lipsei de pregatire profesionala).
    Pt.carcotasi,cu exceptia Bucurestiului(unde competitia inegala cu cei ce nu platesc taxe statului)toate celelalte orase din tara au tarife similare sau mai mari!

    Raportează
  • postat de Calator Joi, 28 Mai 2020 08:11 81.12.150.*** Link la comentariu
    1
    4

    Are dreptate nea Gica. In Cluj de la 1,79 pana la 2.25, in Bucuresti o firma consacrata are 1.99, iar la noi?
    Astept sa vad comentarii.

    Raportează
  • postat de Nea Gica Joi, 28 Mai 2020 00:09 188.24.206.*** Link la comentariu
    16
    16

    dar preturile sunt printre cele mai mari din tara la taxiuri in Galati asa ca lasati vrajeala

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.