Spre Schengen, de la criză la oportunitate

Evaluaţi acest articol
(12 voturi)

Semnalul politic dat de Uniunea Europeană prin acordarea statutului de țări candidate la aderare pentru Ucraina și Republica Moldova este unul deopotrivă încurajator și pentru obiectivele pe care România le are în spațiul comunitar.
Pericolul rusesc care planează deasupra Europei pare să fi scos din starea de ”reflexie” statele care, de câțiva ani încoace, deveniseră reticente la tot ce însemna modificarea șablonului Uniunii Europene, fie că era vorba de extindere, reforme sau chiar... punerea în aplicare a unor prevederi din tratatele europene.
În această ultimă categorie intră și includerea României în Spațiul Schengen. Tehnic vorbind, deși de ani buni îndeplinim toate condițiile, suntem încă ținuți ”pe tușă” sub diverse pretexte. Se știe însă că, atunci când e vorba de pretexte, intrăm în zona foarte alunecoasă a politicii, indiferent de țara din spațiul comunitar la care facem referire.
Războiul din Ucraina a dus însă la reactivarea solidarității la nivelul Uniunii, punctele de convergență au devenit mai numeroase, iar acest lucru ar putea fi cheia și pentru soluționarea mult doritei includeri în Spațiul Schengen.
Desigur, există luări de poziție foarte ferme în favoarea României la nivelul instituțiilor europene, în special dacă ne referim aici la Parlamentul European și Comisia Europeană, dar, după cum se știe, în ultimă instanță totul ”se joacă” în Consiliul European, forul suprem al șefilor de stat și de guvern.
În acest context, UE trebuie să dea deopotrivă semnale politice, dar și să vină cu soluții la multiplele crize cu care ne confruntăm. Admiterea României în Schengen ar întruni aceste două elemente.
S-a văzut, de exemplu, cât de importantă și de imperativă este necesitatea deschiderii unor noi rute logistice pentru mărfurile din Ucraina. Blocada rusească a porturilor ucrainene de la Marea Neagră și Marea Azov riscă să arunce o bună parte a lumii într-o criză alimentară. Iar în aceste condiții, variantele alternative de transport trebuie valorificate la maximum.
Multe dintre aceste rute de transport dinspre Ucraina spre restul lumii vor trece prin România pentru mult timp de aici înainte. Prin urmare apartenența noastră la Spațiul Schengen este un imperativ economic pentru toată Europa și poate mai mult decât atât.
Desigur, avem nevoie și de o diplomație care să susțină aceste argumente în cancelariile țărilor europene. Este o oportunitate născută dintr-o criză, depinde numai de noi să nu o ratăm.

Citit 1025 ori Ultima modificare Duminică, 26 Iunie 2022 20:50

1 comentariu

  • postat de florin
    Luni, 27 Iunie 2022 08:54
    86.124.202.***
    ''Desigur, avem nevoie și de o diplomație care să susțină aceste argumente în cancelariile țărilor europene.''
    Care diplomatie?Care diplomati?Care ambasadori?
    Si domnilor aveti grija ca aceste rute deschise in Romania pentru Ucraina blocheaza mare parte din rutele pentru producatorii romani!Am mai scris ca portul Constanta era blocat de grinele din Romania in perioada de virf!Cine dorea sa intre pe la portile 6 sau 7 in sezonul agricol trebuia sa stea citeva ore la coada!La cintar era groaznic!Toata lumea vorbeste de necesitatea reparatiilor caii ferate!Dar porturile au pierdut in ultimii zeci de ani macarale,benzi,utilaje pentru incarcat descarcat,si mai ales oameni!Depozitele nu mai au acoperisuri in unele cazuri!Starea tehnica a porturilor romanesti este ca dupa razboi!Cind zeci de ani sportul in masa la noi a fost taierea utilajelor,instalatiilor pentru a le vinde la fier vechi .......Pai sa preiei traficul din portul Odessa prin care treceau undeva la 40 milioane de tone de marfa ......Noi nu am reusit pina in prezent sa reparam cei14 km din linia de cale ferata care face legatura cu portul Galati......
    1
    7
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.