Ultima ședință a Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT) s-a soldat cu o decizie "bombă": România va achiziționa avioane de luptă F-35!
Vorbim, așadar, de aeronave militare de ultimă generație, în condițiile în care țara noastră operează, începând din 2016, aeronave F-16, unele mai puțin redutabile ca F-35, dar cu siguranță cu mult peste MIG-urile care încă mai erau în serviciu până nu demult.
Desigur, a cumpăra avioane F-35 nu înseamnă că acestea vor intra "mâine" în dotarea Forțelor Aeriene. Operarea unor astfel de aeronave presupune o platformă operațională foarte complexă, inclusiv la nivel NATO.
La modul practic, România se va baza în următorii ani tot pe avioanele F-16, din 2023 urmând să intre în serviciu și 32 de aeronave achiziționate din Norvegia. Dar anunțul CSAT privind avioanele F-35 accentuează importanța parteneriatului strategic dintre România și Statele Unite. Desigur, războiul din Ucraina a schimbat întreaga paradigmă geostrategică din regiune, iar în fața unei Rusii expansioniste a crescut necesitatea întăririi Apărării, mai ales în flancul estic.
Desigur, NATO a dat deja o serie de semnale puternice, dar tot războiul din Ucraina ne-a învățat că, dacă vrei să fii ajutat, trebuie în primul rând să ai capacitatea... de a te ajuta singur, cel puțin până în faza în care aliații se pot mobiliza în sprijinul tău.
Achiziția de F-35 se înscrie în această logică. E un nivel de ambiție mai ridicat în domeniul Apărării, dar încă departe de măsurile altor state din regiune. De exemplu, Polonia a anunțat cel mai amplu program european de modernizare a armatei. Iar dacă vorbim de F-35, Polonia va avea 32 de astfel de aeronave începând din 2024. Dar acestea sunt doar o componentă dintr-un program de achiziții care vor transforma Polonia într-o putere militară comparabilă cu Germania! În aceste condiții, desigur, România nu poate să rămână "de căruță", indiferent dacă ne raportăm la aliați sau la potențialii inamici.
Pe de altă parte, deși decizia CSAT merită salutată, nu putem remarca opacitatea de care oficialii români dau dovadă în dezbaterile pe teme de Apărare. O Președinție sau un CSAT care se erijează într-un fel de "Big Brother" care știe cel mai bine pentru națiune nu e un lucru bun. Apărarea nu ține doar de dotarea militară, ci și de raporturile cu NATO, UE și în ultimă instanță de percepția asupra chestiunilor de securitate națională la nivelul simplului cetățean. A se vedea cazul Ucraina! Comunicarea eficientă, inclusiv cu propriii cetățeni, poate fi o "armă" la fel de importantă ca aeronavele F-35. Ba, poate chiar mai importantă!