Cum să (nu) îţi iei ţeapă la cumpărături online
Foto: Christin Hume/ Unsplash

Cum să (nu) îţi iei ţeapă la cumpărături online
Evaluaţi acest articol
(20 voturi)

„C-o ţeapă toţi suntem datori!”, fireşte, la încasat, nu la dat. Dar când ţeapa te lasă, în prag de Sărbători, fără bani şi fără cadou, nu-i de glumă. În speranţa că v-ar putea fi de folos - deşi mai bine nu! - vă împărtăşesc recenta mea experienţă de cumpărător online. Şi nu oriunde, ci pe cea mai cunoscută platformă de acest gen din România.

Din start, recunosc că nu era un produs vital şi nici foarte scump. Un set compus din două brăţări şi 22 de figurine - fulgi de nea, steluţe, mărgele de tot felul - care se puteau prinde pe ele, totul la preţul de 90 de lei. Preţ pe care a trebuit să-l plătesc înainte (pe 20 noiembrie), urmând ca între 4 şi 6 decembrie să mă caute curierul ca să mi-l livreze! Deşi fug ca dracu’ de tămâie de cumpărături cu plata înainte şi livrare prin curier, am zis că n-o fi foc. A fost ţeapă!

Pe 5 decembrie seara, încercând să aflu pe unde-o fi coletul meu, intru pe marea platformă de cumpărături online… Şi descopăr că, din 20 noiembrie, când fusese încasată plata, nu se întâmplase nimic. Nu primisem nici AWB, nici vreun mesaj. Pe contul comerciantului - Gangwu Store II - descopăr ploaie de mesaje ale clienţilor revoltaţi că n-au primit nici produsul, nici banii înapoi. Mai grav, unii se plângeau că statusul comenzii a fost schimbat brusc în „livrat”, fără a fi fost contactați vreodată de vreun curier. Absurd, comanda lor apărea ca fiind livrată în ziua și la ora la care făcuseră plata.

Am încercat să iau legătura cu o fiinţă umană lucrătoare la marea platformă. N-am reuşit decât să dau de „Asistenta Dana” - robot, desigur - care mi-a transmis că pe 6 decembrie la ora 14,00 vine curierul. Logic că n-a venit! Dar pe contul meu de client al marii platforme scria că mi-a fost „livrată” comanda. Fix pe 20 noiembrie, la ora 22,32, când s-a înregistrat plata. Ca și când curierul ar fi stat la ușă cu pachetul, așteptând ca eu să fac comanda și să o plătesc. Absurd!

Primul meu gând a fost să reclam la Protecţia Consumatorului. Numai că acolo trebuie să ataşezi dovezi că ai încercat rezolvarea pe cale amiabilă cu operatorul. Comerciantul meu e din China, iar marea platformă de cumpărături nu poate fi contactată telefonic, ci doar prin chat. Unde, evident, după minute lungi de aşteptare, o nimeream pe „Asistenta Dana”, cu întrebări şi răspunsuri prestabilite. Iar „ţeapă” nu era printre ele.

Recunosc am fost insistentă cu chatul. Prima dată când - într-un foarte târziu - am intrat în dialog cu o persoană, brusc a picat chatul. Apoi e-mailurile mi s-au întors cu „Delivery has failed”. O zi mai târziu, a doua fiinţă umană cu care am „chatuit” m-a asigurat că e pe drum coletul meu. Şi mi-a dat un AWB din care reieşea că face turul Chinei. Pe jos! În cele din urmă şi linkul acela s-a blocat. Cât să ţină un fals?! Desigur, asta în timp ce minunata platformă mă întreba prin alte mailuri cât de mulţumită sunt de "interacţiune",  dacă îmi place setul comandat ori dacă nu vreau să-l mai cumpăr o dată, de la altă firmă, cu recomandări la fel de "bune" ca prima. Abia la al treilea chat cu o persoană am reuşit să mă fac înţeleasă: Vreau banii înapoi! Nu vouchere de cumpărături, cu carduri cadou, nu altă comandă. BANII!

Şi minunea s-a petrecut. Pe 13 decembrie. Deci, dacă păţiţi ca mine aveţi: răbdare, insistenţă, fermitate şi concizie! Nu neapărat de dragul banilor. Ci pentru principiul de a nu vă lăsa ţepuiţi. Şi încă o sugestie. Deşi o să simţiti nevoia să vă descărcaţi... sufletul şi limbajul pe asistentul uman pe care îl prindeţi la chat, să ştiţi că nu ajută la nimic. E doar un angajat. Mai bine îi spuneţi clar, politicos şi concis ce vreţi. Cu puţină bunăvoinţă, rezolvă!

Citit 1415 ori Ultima modificare Duminică, 17 Decembrie 2023 18:38

Mai multe din această categorie:

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.