Evaluaţi acest articol
(3 voturi)
1 comentariu

"Sal! Cff? Dă'i lu Alex id'u meu ji zi k ne vdm mâine k aj vrea să vb cu el j cne jtie, poate iese cv. Ms. Xoxo". Aţi înţeles ceva? Să va traduc: "Salut! Ce faci? Dă-i lui Alex ID-ul meu de messenger şi spune-i că ne vedem mâine, pentru că aş vrea să vorbesc cu el ceva, cine ştie, poate iese ceva. Mulţumesc, pupici!". Este un sms trimis de o fată de 13 ani prietenei ei. Sigur, asta în perioada în care messengerul era la modă. Acum, există whatsapp, facebook, facetime şi alte astfel de platforme, dar limbajul nu s-a schimbat.

Pe lângă abundenţa consoanelor şi a prescurtărilor folosite de tineri, uneori există simboluri care înlocuiesc litere. Astfel, "a" devine "@", "e" devine "3", "o" devine "0", iar "i" devine "!". "!Nt3Rn3t" înseamna "Internet", dar sigur aveţi probleme atunci când trebuie să citiţi acest cuvânt.

Ei bine, pentru puştii din ziua de azi, nu este nici o problemă. Unii ar putea spune că tinerii stâlcesc limba româna. Este celebru cazul unui elev care, anul trecut, la Hunedoara, la examenul de Bacalaureat, a scris enunţul unui exerciţiu astfel: "Găsitzi în txt. d mai jos cuvs. kre îndplnsc fct. sint. d sub".

Psihologul Cristina Călăraşanu, director Active Learning Center, este însă de părere că "Nu este vorba de o stâlcire a limbii române în sensul clasic, deşi este adevărat că formele de adresare presupun o anumită deformare a cuvintelor. Ci este vorba mai degrabă de o amenajare, de un soi de 'licenţă' de a vorbi într-un anume fel, într-un anume grup, despre anumite lucruri. Vă aduceţi aminte cum luaţi notiţe la cursuri? Nu era nicidecum în totalitate corect. Erau prescurtări, coduri particulare, cuvinte parţiale, semne etc. Un astfel de limbaj poate fi o modalitate de a aparţine unui grup, de a se recunoaşte în modalitatea de exprimare a acelui grup şi mai ales de a recunoaşte ceea ce transmite acel grup".

În viziunea specialistului, tinerii care comunică astfel între ei nu sunt neapărat analfabeţi. "Din experienţa mea, mulţi dintre aceşti tineri, într-un alt context decât cel de care vorbeam mai sus, se pot exprima cât se poate de corect şi pot scrie într-un mod gramatical corect fără nici o problemă. Nu este o lacună de învăţare, ci este o deformare voită pentru a crea o anumită identitate", a declarat Cristina Călăraşanu, pentru ziare.com.

Citit 894 ori Ultima modificare Joi, 25 Octombrie 2018 00:51

1 comentariu

  • postat de Ioan Vasile Marți, 14 August 2018 07:12 79.115.217.*** Link la comentariu
    0
    0

    Doamnă Călărășanu, în calitatea dvs. de profesionist, trebuia să priviți aspectul în totalitatea lui. Spuneți numai că acești tineri "nu sunt neapărat analfabeți" ( "neapărat" - nota bene !) Ca psiholog de ce nu ați analizat și "posibila problemă" ce poate deriva din acest aspect și anume că sunt tineri care pot RĂMÂNE analfabeți urmare a acestui moft de moment/generație ?!

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.