Aproximativ 4.000 de elevi din clasa a IV-a au susţinut, ieri, proba la Matematică din cadrul Evaluării Naţionale. De la inspectoarea general-adjunctă, Pompilia Chifu, am aflat că au lipsit de la evaluare 314 elevi şi că, spre deosebire de prima zi, când internetul a dat emoţii organizatorilor din două-trei şcoli din mediul rural, ieri, proba a decurs fără asemenea probleme.
Elevii au avut de rezolvat nişte subiecte pornind de la două dintre jocurile lor: unul dintre numere a avut de rezolvat cerinţe matematice în care "vedeta" problemelor a fost kendama, iar la celălalt număr itemii au fost legaţi de piesele de lego.
Am discutat cu câţiva învăţători care s-au arătat cumva nemulţumiţi de modul în care au fost elaborate subiectele, considerând că încercarea celor care au elaborat problemele de a se apropia de realitatea elevilor nu i-a determinat să facă nişte alegeri tocmai potrivite.
"Când am citit subiectele, pe mine m-a intimidat kendama. Şi ştiu ce este. Şi nu-mi fac probleme pentru elevii mei care se joacă zilnic cu aşa ceva, ci de cei din mediul rural pentru care o asemenea achiziţie e foarte costisitoare. Nu cred că prea mulţi părinţi de la sate au dat bani pe aşa ceva. Pentru bugetul unei familii de la ţară 30-40 de lei, cât costă o kendama, e mult", ne spune o învăţătoare.
Alt cadru didactic ne-a semnalat faptul că de dragul jucăriei kendama propunătorii subiectelor au făcut gafe în redactarea problemei despre fracţii: "Elevii învaţă că fracţiile sunt părţi egale dintr-un întreg. În condiţiile în care kendama are în componenţă un băţ, o sfoară şi două cupe, una mai mică şi una mai mare, cum poţi împărţi obiectul în părţi egale, ca să poţi răspunde a câta parte din obiect reprezintă cele două cupe? Ar fi trebuit să le spună a câta parte din numărul componentelor, nu din obiectul în sine."
La începutul săptămânii viitoare lucrările sunt deja corectate, iar învăţătorii trebuie să organizeze şedinţe cu părinţii pentru a le aduce la cunoştinţă rezultatele şi pentru a stabili un plan de recuperare, acolo unde este cazul. Lucrările nu se notează şi nici nu se trec în catalog.