* Scăderea cotelor Dunării este pe cale să blocheze traficul de mărfuri în porturile gălăţene * Capriciile de care dă dovadă „mama Natură” au costat APDM Galaţi peste 200.000 euro! * Cotele fluviului, la o treime faţă de condiţiile normale * Se caută soluţii pentru dragaje peste limita proiectată a porturilor *
După ce abia au scăpat de presiunea crizei financiare, porturile Galaţuiului sunt pe cale de a fi paralizate de… „mama Natură”!
Cotele apelor Dunării au scăzut atât de mult, încât operaţiunile portuare se desfăşoară cu dificultate, iar APDM Galaţi trebuie să dragheze zeci de mii de metri cubi la cheiuri pentru a evita o blocare a activităţii.
Unde e Dunărea de altădată?
Debitul Dunării a scăzut foarte mult. La Turnu-Severin, de exemplu, debitul este abia la vreo 3.000 mc/s, fapt ce pune în dificultate porturile dunărene.
„Practic, am ajuns într-un fel de stare de urgenţă! Toţi navigatorii trebuie să fie foarte atenţi la ceea ce se întâmplă, porturile au dificultăţi din cauza scăderii accentuate a Dunării şi, în condiţiile astea, trebuie să luăm toate măsurile pentru asigurarea desfăşurarea traficului de mărfuri în porturi”, a declarat Mihai Ochialbescu, directorul general al Administraţiei Porturilor Maritime (APDM) Galaţi.
În termeni concreţi, asta înseamnă că APDM Galaţi trebuie să bage foarte mulţi bani în dragaje, mai exact cam 5 euro/mc. Iar dacă ţinem cont că, în ultima perioadă, numai în Portul Mineralier s-au dragat aproximativ 40.000 mc, costurile ajung la sume deloc de neglijat.
„Din fericire, am luat măsuri din timp pentru calibrarea cheltuielilor, iar în momentul de faţă încă reuşim să facem faţă cheltuielilor”, a precizat directorul APDM Galaţi.
Din lac în puţ
Ca o ironie a sorţii, problemele cu debitul şi cotele scăzute ale Dunării vin după ce porturile gălăţene abia reuşiseră să înceapă să-şi revină de pe urma şocului crizei economice.
„Faţă de luna trecută, traficul prin porturi ajunsese cam la un nivel de 85-90 la sută din traficul prognozat anul trecut. Mai exact, a crescut în Portul Mineralier fluxul de materii prime pentru combinat, transporturile de cereale au avut şi ele o evoluţie bună, au apărut şi transporturi consistente de piatră, material de carieră, dar iată că am scăpat de o problemă şi am dat de alta”, a explicat directorul Mihai Ochialbescu.
Cotele la zi
În cursul zilei de ieri, la Galaţi, cota Dunării era de 112 cm, de aproape de trei ori mai mică decât cotele normale pentru această perioadă. „În general, luna octombrie era o lună ploioasă, nu erau probleme cu cotele. Dar iată că, anul acesta, lucrurile stau mai puţin bine.
În ce priveşte condiţiile de navigaţie nu sunt probleme, adâncimea optimă a şenalului navigabil este menţinută, dar, într-adevăr, problemele nu sunt în ce priveşte transportul propriu-zis, ci în ce priveşte asigurarea adâncimii de operare în porturi”, ne-a declarat la rândul său Dorian Dumitru, directorul Căi Navigabile al AFDJ Galaţi.
Previziuni pesimiste
Nici pentru perioada următoare previziunile nu sunt favorabile. Numai pentru ziua de azi se prognoza o scădere de încă opt centimetri. În aceste condiţii, specialiştii APDM Galaţi trebuie să găsească urgent soluţii pentru a răspunde solicitărilor operatorilor portuari.
„Nu ne-am aşteptat la scăderile astea atât de bruşte ale cotelor şi căutăm soluţii de a interveni mai jos de cota proiectată la cheiuri, pentru că apa, cota cheiului, nu ne mai permite să dragăm, ne e teamă să nu afectăm structura cheiurilor!”.
„În momentul de faţă specialiştii noştri analizează posibilitatea de a intra puţin mai jos decât cota normală. Dacă tehnica ne va permite, vom face şi treaba asta”, a arătat Mihai Ochialbescu, directorul APDM Galaţi.
Atât navigatorii, cât şi operatorii portuari speră că în perioada următoare „mama Natură” va fi mai puţin capricioasă, însă atât funcţionarea porturilor, cât şi planurile navigatorilor se bazează pe transportul unor mărfuri cât se poate de concrete şi nu pe „capricii”.