Evaluaţi acest articol
(10 voturi)
3 comentarii

Cotele apelor Dunării au depăşit, ieri, la Galaţi cota de atenţie de 560 cm. Mai exact, duminică, 25 martie, cota fluviului era de 563 de cm, în creştere cu 8 cm faţă de ziua precedentă. Conform prognozelor hidrologice, tendinţa apelor fluviului pentru perioada imediat următoare va fi în zona noastră de creştere. Drept urmare, Institutul Naţional de Hidrologie şi Gospodărie a Apelor (INHGA) a menţinut avertizarea de cod galben, de depăşire a cotelor de apărare, în bazinul hidrografic al Dunării.

Potrivit INHGA, debitul la intrarea în ţară (secţiunea Baziaş) avea o valoare de 11.200 m3/s, peste media multianuală a lunii martie (6.700 m3/s). În aval de Porţile de Fier debitele erau în creştere la Gruia şi pe sectorul Corabia – Tulcea şi în scădere pe sectorul Calafat – Bechet.
Chiar dacă nivelul Dunării este, la Galaţi, încă departe de cota de inundaţie (600 cm), situaţia hidrologică a dus la impunerea unor restricţii de circulaţie pentru transportatori, în acest sens fiind emis de către Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi, încă din 22 martie, un aviz către navigatori.
„Se aduce la cunoştinţa navigatorilor că datorită situaţiei hidrologice actuale cu tendinţe de creştere a nivelului apei pe tot sectorul românesc al Dunării, care au condus la depăşirea cotei de atenţie/inundaţie între Baziaş şi Bara Sulina, toţi armatorii au obligaţia să instruiască comandanţii de nave şi convoaie aflate în marş, astfel încât navigaţia să se desfăşoare cu viteza redusă, până la limita de navigabilitate, fiind interzisă producerea de valuri sau efecte de sucţiune, în scopul protejării malurilor şi a construcţiilor hidrotehnice cu rol de apărare împotriva inundaţiilor. Totodată, navele aflate în staţionare au obligaţia de a lua masuri sporite de siguranţă pentru evitarea producerii unor evenimente de navigaţie”, se precizează în avizul către navigatori emis de AFDJ Galaţi.
Administraţia fluvială a realizat, de asemenea, o serie de modificări ale semnalizării costiere şi plutitoare, în vederea atenţionării navigatorilor în legătură cu noile condiţii hidrografice.
„Comandanţii de nave au obligaţia de a respecta cu stricteţe semnalizarea costiera şi plutitoare existenta, în sensul nedeplasării de pe poziţie sau avarierii acesteia, pentru a nu afecta siguranţa navigaţiei, precum şi de a anunţa AFDJ Galaţi cu privire la deplasarea acestor semnale de pe poziţie”, se mai arată în avizul către navigatori.
Pe unele porţiuni ale Dunării fluviale, apele au depăşit cota de atenţie, dar şi cota de inundaţie. Pe de altă parte, odată cu trecerea undei de viitură, nivelul Dunării va avea tendinţa de a scădea. „Debitul la intrarea în ţară (secţiunea Baziaş) va fi în scădere în primele cinci zile până la valoarea de 10800 m3/s, apoi staţionar până la sfârşitul intervalului, situându-se peste media multianuală a lunii martie (6700 m3/s). În aval de Porţile de Fier debitele vor fi în prima parte a intervalului în general în scădere pe sectorul Gruia – Tr. Măgurele şi în creştere pe sectorul Zimnicea – Tulcea, iar în partea a doua a intervalului vor fi în scădere pe sectorul Gruia – Cernavodă şi în creştere pe sectorul Hârşova – Tulcea”, potrivit estimărilor hidrologilor.

Citit 5169 ori Ultima modificare Luni, 26 Martie 2018 12:18

3 comentarii

  • postat de Timoneru Duminică, 25 Martie 2018 22:51 82.137.12.*** Link la comentariu
    1
    10

    Sunt avantaje si dezavantaje si la cote mici si la cote mari.
    Cand e apa mica navigatia se desfasoara cu dificultate dar nu e pericol de inundatie, digurile sunt in siguranta si se pot desfasura lucrari de intretinere la diguri, constructii, etc.
    Cand e apa mare circulatia se desfasoara in conditii bune, cota fiind mare, dar cu anumite restrictii de viteza.
    Navele mari au restrictii de viteza datorita efectului de suctiune pe care il creaza apa dezlocuita de corpul navei.
    Un convoi de barje incarcat dezlocuieste sute de mii de metri cubi de apa, incomparabil mai mult decat o salupa care dezlocuieste doar cativa metri cubi.
    In zona Dunarii maritime nu exista probleme de navigatie nici la cote relativ mici. Accidentele ca cel produs anul trecut cand un vas a intrat in nisip se produc atunci cand se depaseste zona de siguranta balizata respectiv senalul navigabil, portiune care este intretinuta

    Raportează
  • postat de Gurme Duminică, 25 Martie 2018 19:01 82.137.10.*** Link la comentariu
    10
    5

    Cea anverzit faleza daca a fost cald

    Raportează
  • postat de Ady Duminică, 25 Martie 2018 15:01 5.13.207.*** Link la comentariu
    10
    4

    Pai cand e mica nu mai navigam ca dam de insule ,acum e prea mare ? Un convoi de barje nu fac valuri mai mari decat o salupa in viteza.

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.