A făcut stop cardiac pe masa de operație după ce a așteptat, 30 de ore, pe o targă, rezultatul testului COVID

A făcut stop cardiac pe masa de operație după ce a așteptat, 30 de ore, pe o targă, rezultatul testului COVID
Spitalul Județean Galați
Evaluaţi acest articol
(31 voturi)

O situație revoltătoare a avut loc, zilele trecute, în Unitatea de Primire Urgențe (UPU) a Spitalului Județean Galați. Rudele unui pacient spun că bărbatul, în vârstă de 86 de ani și suferind de o boală gravă, a fost lăsat să aștepte, timp de aproximativ 30 de ore, pe holurile UPU, până ce a fost dus în sala de operație. În tot acest timp, adaugă fiica bolnavului, nu a primit îngrijirile medicale necesare și niciun angajat al spitalului nu a contactat familia pentru a afla istoricul medical al pacientului. Ajuns în sala de operație, în timpul procedurii de anestezie, bărbatul a făcut un stop cardiac, fiind necesară resuscitarea sa.

Bătrânul a sunat, joia trecută, la 112, pentru că se simțea rău. În urmă cu peste doi ani, fusese diagnosticat cu cancer de colon. Din cauza operației prin care a trecut, avea uneori probleme destul de severe ale tranzitului digestiv. Ajuns la Urgențe, la Spitalul Județean, a fost testat pentru COVID-19. Doar că, în așteptarea rezultatului testului, pacientul a fost lăsat să stea, timp de 30 de ore, mai întâi pe un scaun, apoi pe o targă, tot în UPU. Fără tratament, fără mâncare și fără apă.

Abia într-un târziu, după ce fiica sa a reușit să ia legătura cu personalul medical, bolnavul a fost dus în sala de operație și pregătit pentru intervenție chirurgicală de urgență. Slăbit din cauza bolii și a lipsei alimentației, organismul său nu a rezistat anesteziei. A făcut stop cardiac, a fost resuscitat, iar apoi a fost dus la Reanimare. Contrariată și indignată de lipsa oricărei reacții din partea spitalului, fiica pacientul a făcut publică o scrisoare deschisă, sugestivă pentru felul în care s-au petrecut lucrurile.

Scrisoare către  administrația Spitalul Județean

”Joi, 17 decembrie, la ora 11,00 dimineață, tatăl meu a fost adus la Unitatea Primire Urgențe (UPU) a Spitalului Județean Galați, cu o ambulanță. Tată are 86 de ani, a avut cancer de colon (acum are colostomie, stabilă, de doi ani), și a chemat ambulanța pentru că voma de două zile, avea crampe și nu avea tranzit intestinal prin colostomie. Bineînțeles că m-am așteptat să fie testat pentru COVID și apoi tratat ca o urgență - pentru că e UPU. Unitate de Primire Urgențe. Am înțeles că membrii familiei nu sunt admiși la UPU. Perfect rezonabil. Pe de altă parte, cine ia informații/anamneză de la pacienții care nu pot da informații? Nu există niciun sistem. De exemplu, tata, la 86 ani, bolnav și slăbit. Familia (mama sau eu) nu am primit nicio întrebare sau telefon. Tata avea un dosar cu investigații de anul trecut (exact aceleași simptome, aceeași problemă, internat la Spitalul Județean, secția Chirurgie, pentru obstrucție intestinală și rezolvat), dar nu l-a cerut nimeni.

A fost evaluat de medicul UPU și, după aceea, a așteptat 30 de ore pentru rezultatul de test COVID. Inițial, pe un scaun. Ulterior, pe o targă. 30 de ore. Nu i s-a spus dacă are voie sau nu să mănânce sau să bea. A băut apă de la robinet. Mai târziu, a vomat. Nu se știe ce diagnostic a primit inițial, dar, evident, nu a fost considerat o urgență.

Nu i s-a pus nicio perfuzie. 30 de ore fără fluide, după deshidratare prin vărsături, schimbă drastic homeostazia și hemodinamica unui organism tânăr. La 86 de ani? Poate ucide. Toți medicii și asistentele de la UPU ar trebui să știe asta. Ce înseamnă homeostazie/hemodinamica? Medicul UPU ar trebui să știe”, a scris fiica bărbatului, Raluca Papadopol, care este medic în statul american Pennsylvania.

“Sunați și spuneți că sunteți medic!”

”Nu i s-a monitorizat debitul urinar. Nu i-au fost monitorizate funcțiile vitale. Nu a venit niciun chirurg să îl evalueze. Nu a fost considerat necesar până când nu am întrebat. 24 de ore mai târziu. Nimeni nu a contactat familia pentru informații. Am încercat să sun la UPU, dar telefonul suna încontinuu și nu răspundea nimeni. Mi s-a spus - neoficial - “Sunați și spuneți că sunteți medic!” Nu ar trebui să conteze. Toți pacienții ar trebui tratați la fel.

Înțeleg că situația e una de calamitate, din cauza de COVID. Din nou - dacă te pretinzi unitate de urgențe, ar trebui să faci față urgențelor. De tot felul. Nu doar COVID. Medicul din UPU are competență de Urgențe. Trebuie să se miște repede (și bine!) de la un pacient la altul. Dacă nu e capabil să evalueze urgent, ar trebui să facă loc la alții - și să meargă la alte specialități mai liniștite. Sau să declare că sistemul e depășit și trebuie ajutor. Încerc să fac eu asta, în locul acelui medic.

După ce am reușit să îl contactez pe medicul din UPU - după 30 de ore! tata a fost transferat imediat la secția chirurgie. După ce a fost pus diagnosticul corect - pe baza informațiilor mele - a intrat direct în sala de operații. Testul COVID nu era finalizat. Prea târziu, însă. În timpul anesteziei, a făcut stop cardiac și a trebuit să fie resuscitat. Intervenția chirurgicală a fost oprită. A fost transferat la reanimare.

Familia nu a fost înștiințată. Încă mai așteptăm o înștiințare sau comunicare oficială. Toate informațiile pe care le avem sunt neoficiale. Sunt convinsă că, în mare parte, cauza stopului cardiac a fost întârzierea intervenției de orice fel. Chirurgicală, resuscitare hidroelectrolitică. Probabil că o anchetă va decide.

În concluzie, propun următoarele măsuri de soluționare: unu, legătura zilnică cu familia, cu privire la progresul pacientului (am dat date personale, unde pot fi contactată); doi, răspuns la eventualele întrebări ale familiei, într-o manieră eficientă. O persoană de contact pentru întrebări.

Aș vrea să adaug că, după transferul la Terapie intensivă, tată a primit toate îngrijirile necesare, iar comunicarea dintre medici și asistente, din Chirurgie și AȚI, cu noi, cu familia, a fost ireproșabilă. Încă nu am primit însă nicio explicație asupra evenimentelor petrecute în UPU”, a concluzionat dr. Raluca Papadopol.

În spital, se fac verificări…

Astăzi, la o săptămână după toată întâmplarea, Spitalul Județean Galați a oferit un scurt punct de vedere oficial. ”În urma sesizărilor care circulă în mediul virtual, vă aducem la cunoștință că, în data de 21.12.2020, a fost depusă la nivelul secretariatului unității noastre o petiție, motiv pentru care se fac verificări în cadrul secțiilor și la nivelul personalului medical, privind asistența medicală și tratamentul pacientului respectiv, urmând ca concluziile să fie transmise petentului, în termen legal”, a declarat dr. Ionuț Băneșanu, purtătorul de cuvânt al Spitalului Județean Galați.

Citit 6851 ori Ultima modificare Joi, 24 Decembrie 2020 16:47

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.