Au „răsărit” gropile de primăvară
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

Au „răsărit” gropile de primăvară
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Oriunde te-ai uita pe străzile oraşului, iarna a lăsat semne. Adânci. Pe străzile principale, ce să mai spunem de cele secundare... Ca în fiecare an, edilii se mişcă lent, luaţi prin surprindere. Tradiţional, de altfel: cine se aştepta ca după iarnă să vină, din nou, primăvara?...

Viaţa liberă vă provoacă la o campanie legată de starea drumurilor din oraş, începută pornind de la o sugestie postată de un cititor pe site-ul nostru,  aşa încât vă aşteptăm sesizările şi chiar fotografiile pe adresa Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea., să realizăm împreună o hartă a „rănilor” grave din asfaltul oraşului.

Minuscul tratat de evoluţie a gropii

Gropile apar timid, precum ghioceii, dar pe zi ce trece (sau chiar ore, în funcţie de trafic), evoluează la adevărate cratere, capabile să înghită şi o roată de maşină cu tot cu pivot, amortizor, arc, braţ şi ce-o mai fi. Deci ce-aţi evitat dimineaţa s-ar putea să fie dublu sau chiar netraversabil seara...


„Capcană” în sens giratoriu


Un studiu „evoluţionist” al gropii de oraş ar putea consemna câteva trăsături de bază. Prima, fierul o place: tot ce-i şină de tramvai, capac de canalizare, armătură în beton pe calea tramvaiului sau îmbinare de pod, ca atâtea pe viaductul spre combinat, e imposibil să nu atragă un „stol” de gropi în preajmă. Mai nou, şi „fiarele”, sub formă de ţevi introduse sub pavaj, „strigă” tot felul de denivelări (gropi mai civilizate) la suprafaţă. Deci, dacă mai aveţi în minte „harta” lucrărilor recente de modernizare a reţelei de ţevi subterane, şofaţi cu atenţie în zonele respective.


„Tranşee” pe Basarabiei c/c Traian


Alt mediu favorizant e... zona de frânare. Orice porţiune pe care maşinile frânează consistent şi frecvent, cum ar fi înainte de treceri de pietoni, indicatoare de acordare a priorităţii sau semafoare, e invariabil o „cascadă” de denivelări, poligon de „masaj” sălbatic pentru bietele suspensii.

Geografia capcanelor din asfalt

Ar fi imposibil să vă înşirăm aici toate zonele „ciuruite” de intemperii, antiderapant, indolenţă şi incompetenţă edilitară în Galaţi. Dar iată câteva „campioane” la demontat maşini... din mers.

Patru din cinci intrări în Galaţi ne primesc cu „bucheţele” de denivelări de toată frumuseţea. În afară de intrarea dinspre Tecuci, celelalte „porţi” ale oraşului presupun: slalom printre îmbinări de plăci de beton (dinspre Brăila), vals de pe-o bandă pe alta (dinspre Metro), capcane pe drum virajat (dinspre Pechea) şi vârf de pantă cu crater (după urcarea de la bac). Ultima menţionată, vestita groapă de la Grădina Botanică, are şi o gură de canal metalică şi înaltă în mijloc, perfectă pentru îndoit scutul maşinii cu tot cu lonjeroane şi spart baia de ulei.


„Stol” de gropi pe G. Coşbuc


La nivel de străzi, tot ce-i cu linie de tramvai e de evitat. Menţiune pentru Basarabiei, în special la intersecţia cu Traian (tranşee lângă şine), Bucovinei (şanţ transversal, capace de canal lipsă, plăci de beton răsculate...), George Coşbuc (sârme ieşite din beton, şine cu tranşeea aferentă), iar la intersecţia cu Ştefan cel Mare stau gropile de-a latul ca benzile de cuie din dotarea poliţiei americane... Şi, să nu uităm, Frunzei - cursă cu obstacole, Stadionului - automutilare curată pe linia de tramvai, şi, bineînţeles, Traian, între Parcul Rizer şi Service ENA (obligatoriu, mers pe... şine).

Nici străzile nebinecuvântate de transportul pe şine nu stau mai bine: Domnească – domnia canalizărilor denivelate, Brăilei – o braşoavă de asfalt, crăpat peste tot, Tecuci – te cruceşti câte petice, Gării şi Bălcescu – istoria ISPA în vestigii de suprafaţă, Oltului şi Uzina de apă – cel puţin  neglijenţă recentă şi pe bani grei.


Al. I. Cuza – stradă ca-n sec. XIX


Neîngropată de amenzi, Primăria vede doar bulevarde...

Poliţia Rutieră tocmai ce-a terminat cu amenzile pentru „calitatea” deszăpezirii: patru la Drumuri şi Poduri, una la Consiliul Judeţului şi doar două la Primărie, câte 4.000 de lei fiecare. Atât îl paşte şi pe-un biet şofer fără pneuri de iarnă, la o asemenea sumă derizorie edilii se vor mişca mai cu talent la „dezgropire” decât la deszăpezire.

Primăria, la rândul ei, susţine că acum se finalizează inventarul gropilor, iar săptămâna viitoare vor începe lucrările de reparaţii, deocamdată cu mixtură la rece. Pe 100.000 de lei (aproximativ 25.000 de euro) se vor repara mai întâi arterele principale, Traian, Brăilei, Coşbuc, Basarabiei, Siderurgiştilor şi 1 Decembrie 1918.

Aşadar, pe cele lăturalnice, cum ar fi Al I. Cuza, Tecuci, Bucovinei, Dimitrie Bolintineanu, Radu Negru, Nae Leonard, dar şi Nicolae Bălcescu, Al. Cernat sau Sf. Spiridon, mai bine căscăm ochii cât putem. Mai ales că în ultima vreme s-au căscat şi nişte guri de canal de toată frumuseţea...

Citit 3997 ori Ultima modificare Joi, 01 Martie 2012 00:08

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.