Caruselul politic de la conducerea deconcentratelor: Cine pleacă, cine rămâne, după 9 decembrie

Caruselul politic de la conducerea deconcentratelor: Cine pleacă, cine rămâne, după 9 decembrie
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Şefii de la instituţiile de protecţie socială şi de la învăţământ stau cu sabia lui Damocles deasupra capului, deoarece schimbarea guvernului înseamnă şi posibila lor destituire din funcţie


Şefii deconcentratelor puşi de fosta guvernare PDL îşi numără probabil ultimele zile la cârma instituţiilor pe care le conduc. Din 9 decembrie, dacă actualul partid de guvernământ se va instala la putere pentru patru ani, va dori să-şi numească în teritoriu propriii oameni. Cei care primesc funcţii politice, îşi asumă chiar de la început faptul că vor fi schimbaţi pe aceleaşi criterii. Din nefericire, deşi la conducerea acestor instituţii ar trebui să primeze principiul competenţei, nicio guvernare nu şi-a ales oamenii doar aşa.
Chiar şi cei care au reuşit ca prin minune să-şi păstreze funcţiile, în ciuda tuturor intemperiilor politice, recunosc că nu au scăpat de presiuni şi că fiecare schimbare a guvernului le-a făcut zile negre.

Patru directori în cinci ani, la AJOFM

La Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă (AJOFM) Galaţi, a fost numită Carmen Tofan ca director interimar la începutul anului 2009. Aceasta a fost înlocuită apoi de Elena Grosu, fosta directoare la Romtelecom şi şefa de cabinet a eurodeputatei PSD Adriana Ţicău. Elena Grosu a intrat însă în concediu medical şi conducerea interimară a fost preluată de adjuncta Elena Pălimaru. La scurt timp a fost numită actuala directoare - Carmen Hanţaţuc, membru PDL, care cu siguranţă se va afla în vizorul schimbărilor de la începutul anului viitor, dacă USL îşi va menţine locul la guvernare.

Promovare în familia PDL, la Casa Judeţeană de Pensii

Casa Judeţeană de Pensii a avut mult timp acelaşi director - Georgeta Modiga, indiferent de  guvernare. În 2009, la negocieri, postul revenise PSD-ului. Ca să poată să-şi numească omul fără a stârni reacţii că înlătură un specialist bun, cu lucrări publicate, liderii PSD Galaţi au promovat-o pe Modiga, în funcţia de secretar general al Casei Naţionale de Pensii. Astfel, i-au făcut loc lui Nicu Zburlea, preşedintele TSD Galaţi. La venirea PDL-ului la guvernare, directoare a fost numită Ana Denis Aramă, nimeni alta decât soţia vicepreşedintelui PDL Galaţi de atunci, Iulian Aramă. Absolventă de Studii Economice la „Dunărea de Jos”, Ana Denis Aramă care are şi cursuri de înalt funcţionar public, organizate de ANFP, a dat examen şi a fost reconfirmată pe funcţie în 2011. „E mai greu să mă schimbe pe mine în mod legal, fiind funcţionar public. Sunt convinsă că se vor găsi tot felul de artificii. De exemplu, dacă mă detaşează în alt  judeţ, nu mă voi duce, pentru că am copil mic. Odată cu funcţia, am acceptat şi ideea că voi fi schimbată politic”, recunoaşte directoarea de la Pensii. Aceasta ştie din proprie experienţă că e un domeniu greu: „Dacă tot voi fi schimbată, aş prefera să fie adus un om din sistem, care ştie despre ce este vorba, pentru că e un domeniu greu”, spune ea, refuzând însă să dea un nume.
Concluzia ar fi că ar fi trebuit să se „voteze” tot cu Georgeta Modiga pentru Casa Judeţeană de Pensii, indiferent de schimbările de la guvernare.

Ionel Petrea, un director din secolul trecut

Directorul Inspectoratului Teritorial de Muncă, Ionel Petrea, a rămas neschimbat din funcţie de prin anii '90, când a fost numit la conducerea instituţiei. În prezent, gălăţeanul nostru împarte şefia cu trei directoare din alte judeţe. Dar chiar şi aşa, nu postul său se clatină, ci al respectivelor doamne, detaşate tocmai de la Bistriţa, Prahova şi Buzău. Ionel Petrea, absolvent de Drept la Bucureşti, cu master şi studii postuniversitare, ne-a declarat că secretul longevităţii sale în această funcţie este „faptul că şi-a făcut treaba”. Noi nu contestăm acest lucru, dar ne vine însă greu să credem că oamenii politici doar la asta s-au uitat…

Olimpia Ralea, şefă de ani buni

Agenţia Judeţeană pentru Plăţi şi Inspecţii Sociale (AJPIS) este condusă deocamdată Olimpia Ralea, care, deşi a refuzat să ne spună din ce partid face parte, este cunoscută ca fiind membru PDL. Numită încă din 2005 la şefia fostei Direcţii Judeţene de Muncă, aceasta a fost înlocuită în 2009 de profesoara Mirela Onişor, de la PSD. Olimpia Ralea a  trecut atunci directoare la Agenţia Judeţeană pentru Prestaţii Sociale. Când cele două instituţii au fuzionat, Olimpia Ralea (absolventă de Ştiinţe Economice la Bucureşti şi cu două masterate la Bucureşti şi Sibiu) a fost cea care a rămas la conducere. În mod logic, roata ar trebui să se întoarcă şi soarta să-i surâdă Mirelei Onişor. Aceasta ne-a declarat însă că nici prin cap nu-i trece să mai fie directoare la vreo deconcentrată, în prezent deţinând funcţia de director-adjunct al Colegiului Tehnic „Radu Negru”. „Nu spun că funcţiile nu vin politic. Dar la momentul destituirii mele s-au făcut încălcări ale Codului muncii. Eu am fost numită de Ministerul Muncii şi demisă de Agenţie. Aş fi putut câştiga în instanţă atunci, dar nu m-a interesat”, spune Mirela Onişor. Din câte se pare însă, funcţia de la AJPIS nu se va mai afla de data aceasta în curtea PSD-ului, ci a PNL-ului.

De la AJOFM la Protecţia Copilului

Manon Cristoloveanu pare să aibă vocaţie de directoare. Recunoaşte  că are state vechi în PSD, unde a fost vicepreşedinte al filialei gălăţene, preşedinte al Organizaţiei Femeilor Social Democrate şi şef de cabinet al deputatului Dan Nica. Până în 2005, a fost directoare la AJOFM, după care a lucrat ca director adjunct al Direcţiei de Patrimoniu din cadrul Consiliul Judeţului. La sfârşitul lui 2008, a fost numită directoare prin detaşare la Direcţia Generală pentru Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului, în urma scandalului cu iz penal prin care a fost destituită Marinela Dobrea.
Lidera social-democrată susţine că n-a auzit să fie altcineva care-i vânează postul. „Nu vine nimeni la răspundere şi muncă multă pe bani puţini”, crede Manon Cristoloveanu.

Doi în cărţi, pentru Inspectoratul Şcolar

Laura Marin a fost numită în funcţie la ISJ anul acesta, la începutul lunii mai, când Doruleţ Resmeriţă a fost destituit din cauza retragerii sprijinului politic de către PDL. Profesoara de matematică de la CNVA a mai îndeplinit funcţii în ISJ, fiind general-adjunct între 2008-2009 şi inspector de matematică, între 2006-2008. Încă de la început s-a aflat în cărţi şi actualul director al Colegiului Tehnic „Traian Vuia”, consilierul local PSD Gelu Homner. Balanţa a înclinat însă spre Laura Marin, pentru că urma o perioadă de examene, iar aceasta are mai multă experienţă în organizarea lor. Faptul că s-a descurcat bine nu-i garantează însă Laurei Marin rămânerea pe funcţie. Dragoş Homner este în continuare în cărţi, având state vechi şi relaţii în PSD.

CCD e a PNL

La Casa Corpului Didactic este numit profesorul Laurenţiu Ichim, care a înlocuit-o în iunie anul acesta pe controversata Doiniţa Popa, numită şi ulterior mazilită de PDL din această funcţie, pe care şi-a recâştigat-o apoi în instanţă. Laurenţiu Ichim are patru masterate - două la „Dunărea de Jos” şi două la „Danubius” (Management educaţional, Teoria şi practica textului, Management financiar şi administraţie publică şi Ştiinţe penale) şi cum numele său se leagă de ani buni de cel al senatorului PNL Paul Ichim (cu care nu este rudă, dar căruia îi este şef de cabinet), e puţin probabil să aibă concurenţă chiar şi după alegeri.

Citit 3727 ori Ultima modificare Miercuri, 21 Noiembrie 2012 18:52

4 comentarii

  • postat de Liviu
    Joi, 22 Noiembrie 2012 16:15
    In istoria postdecembrista, politizarea functiilor s-a numit pedeserizare, pesedizare, penelizare, dar pedelizarea a depasit cu mult regulile statului de drept. Daca puterile anterioare se chinuiau sa-si motiveze macar de ochii lumii numirea propriilor membri ori a oamenilor de influenta ca decidenti in functii publice, PD-L a tacut si a sters tot ce era de alta culoare politica de sus pana jos. Pana si angajarea soferilor, a femeilor de serviciu se face cu carnet de partid, daca ne luam dupa presa.
    Fireste, pot exista justificari politice pentru numirile la varf, inclusiv ale secretarilor de stat, dar nu si mai jos, unde tulbura inutil statu-quo-ul profesionistilor.
    N-ar fi atat de grav, daca s-ar respecta cel putin trei criterii, in vederea promovarilor: 1. profesionalism, competenta si expertiza, 2. tinuta morala si 3. incredere, nu a partidului sau a jupanului, nici a finantatorului, ci a mediilor publice.
    Ocuparea unei funcţii publice şi atributele acesteia sunt reglementate printr-un cadru legislativ corespunzător, dar cu toate acestea, în prezent, posturile de funcţionari publici, atât cele de conducere cât şi cele de execuţie, sunt ocupate de clientela politică.
    Prin Legea 188/1999 se conferă funcţionarului public stabilitatea funcţiei publice, indiferent de culoarea politică a guvernării. Ceea ce se întâmplă însă, în promovarea pe posturi de funcţionar public a unor candidaţi care câştigă concursul, dar nu pot fi numiţi în funcţie pentru că nu au acceptul politic de un anumit fel, arată că partidele politice îşi depăşesc atribuţiile şi astfel intrăm într-o zonă periculoasă. Mai mult, nu există minimum de decenţă, nici măcar formală, din partea reprezentanţilor partidelor politice în declaraţiile pe care le fac, reclamând că un anumit post li se cuvine din punct de vedere politic. Concursul, singura instanţă de admitere în rândul funcţionarilor publici, a devenit o afacere, imposibil de accesat de către cei fără sprijin politic. Există creată o instituţie specializată ANFP, care are menirea de a gestiona şi conduce întreaga activitate a acestui corp profesional şi până la urmă specializat, care nu trebuie să aibă legatură cu apartenenţa politică. Dar ce mai contează legile în România, când nominalizările şi numirile pe posturi se fac numai pe bază de algoritm politic, fără a se ţine seama de competenţa managerială, profesională?
    Despre această molimă a început să se vorbească imediat după evenimentele de la sfârșitul anului1989. De la vorbă la faptă n-a mai fost decât un pas, astfel că în următorii ani se putea vorbi despre un sistem instuțional profund corupt în România. Peste tot s-a instalat confortabil, astfel că s-a ajuns ca în această țară, de la creșa de cartier la cabinetul premiereului, nimic să nu funcționeze dacă nu se ”unge osia”. Fiecare partid guvernamental și-a adus la putere liota de omizi și gândaci pe care a instalat-o în toate funcțiile publice din sistem. Era cea mai la îndemână metodă de a-i răsplăti pe cei care, într-un fel sau altul, au adunat voturile necesare guvernării. După ce și-a recuperat ”pierderile din campanie”, armata de lăcuste a început să adune ”provizii” pentru vremurile grele din opoziție, locul ei fiind luat de o altă oaste, la fel de flămândă și lacomă. Și uite așa, de douăzeci de ani, asistăm neputincioși la această rotație a celor două armate de nesimțiți, întreținute din banul public.
    Politicienii isi subordoneaza administratia in scopuri clientelare dar, in acelasi timp, sunt dezinteresati de modul in care aceasta functioneaza in relatia cu cetatenii
    0
    0
    Raportează
  • postat de Fara controlori de hartii
    Joi, 22 Noiembrie 2012 14:57
    Sa dispara si inspectoarele din ISJ (mai putin Laura Marin) care nu au dat examen in fata camerelor de luat vederi. Datorita influentelor pe care le-au avut acum stau bine mersi pe posturi iar amaratii de profesori care pentru 500, 600 sau 800 de ron daca le mai raman si acesti bani dupa ce iau abonamentul la naveta bat ore in sir spre scoala sunt la mana unor astfel de personaje, pe nedrept. Au ascuns posturile din oras iar la repartitie au distribuit ce era mai indepartat ca sa le ramana lor si rubedeniilor lor. Vin in inspectie si cat de bine ti-ai face lectia tot au ceva impotriva. Profesorii sunt oameni luminati si nu au nevoie de nici un inspector si asta pt ca profesorii trebuiesc lasati sa lucreze cu elevul si nu cu hartiile care nu se mai termina si care sunt obiectivul tinta al celor care inspecteaza.
    0
    0
    Raportează
  • postat de NECUNOSCUT
    Joi, 22 Noiembrie 2012 10:30
    E normal ca un sef de institutie PDL care nu a facut NIMIC 3 ani, sa se mute in USL si sa conduca, dupa 9 decembrie, in continuare institutia?
    Uitati-va la TOATE INSTITUTIILE DECONCENTRATE, nu doar la unele. Le-ati uitat pe cele mici....
    0
    0
    Raportează
  • postat de dan d
    Joi, 22 Noiembrie 2012 06:34
    Cand oare vom scapa de acest cancer generalizat numit politizare? Cand oare aceste institutii vor fi conduse de oameni competenti, buni profesionisti, care provin din privat si au o excelenta expertiza profesionala? Daca ne uitam pe trasabilitatea profesionala a acestor politruci observam ca de ani si ani s-au tot invartit , au vanat numai functii si posturi, in folosul lor, al partidului si al baronului sustinator.
    Politizarea institutiilor statului reprezinta una din cele mai mari surse generatoare de coruptie, spoliere a banului public si multe alte gaolanii.
    In campania de la locale Antonescu afirma cu tarie ca ei de vor veni la guvernare , de la secretar de stat in jos vor deparazita si depolitiza acest sistem putred si corupt. Firesc si normal, peuntru a ne mai reveni, asa ar trebui, dar cine oare mai crede in povesti? Problema este ca vom asista la schimbarea unor gunoaie cu alte gunoaie politic puse, nu pe competente reale.
    Avem atatia oameni, tineri si nu numai, cu scoli inalte, limbi straine, experienta profesionala, oameni de exceptie care nu au loc de aceste lichele incompetente, care, multi prefera sa plece scarbiti din tara din cauza acestui sistem mafiot plin de cancer al coruptiei.
    Asteptam sa vedem noile inlocuiri de dupa alegeri si sa vedem ce "personalitati" vor umple aceste institutii.
    0
    0
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.