Refacerea căii ferate în zona Brateş va costa enorm. Investiţia îi bagă-n sperieţi pe oficialii din sistemul feroviar
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

Refacerea căii ferate în zona Brateş va costa enorm. Investiţia îi bagă-n sperieţi pe oficialii din sistemul feroviar
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Nici administratorul liniei, CFR SA, nici utilizatorul, Transferoviar, nu au resursele necesare


Alunecarea de teren produsă vineri în zona Lacului Brateş, care a distrus calea ferată pe o porţiune de circa un kilometru, afectează circulaţia trenurilor de pe o singură secţie, Galaţi-Bârlad, exploatată din decembrie 2010 de operatorul privat Transferoviar  Călători (TFC). Secţia este, însă, una foarte importantă. Trenurile TFC de pe această rută transportă zilnic peste 2.000 de călători, majoritatea elevi şi muncitori care fac naveta la Galaţi. Pentru că în urma alunecării de teren garniturile nu mai pot trece de Tuluceşti când vin spre reşedinţa de judeţ, operatorul le-a pus la dispoziţie clienţilor o soluţie alternativă. "Efectuăm transbordarea călătorilor cu mijloace auto între Galaţi şi Tuluceşti. Graficul de transport nu este afectat foarte tare", a declarat directorul adjunct de la TFC, Constantin Oprea.
E clar pentru toată lumea că această soluţie este una provizorie, menită să asigure legătura Galaţiului cu Tuluceştiul (şi, de acolo, cu nordul judeţului) doar până la refacerea terasamentului de cale ferată din zona calamitată. Deocamdată, însă, oficialii din sistemul feroviar nu se avântă să spună cât va dura această lucrare şi, cel mai important, cât va costa şi cine o va achita. Toată lumea pare să fie îngrozită.

"S-ar putea să fie necesară o sumă colosală"

Şi Transferoviar Grup, firma care a preluat secţia Galaţi-Bârlad în decembrie 2010 şi o exploatează prin operatorul său Transferoviar Călători, dar şi CFR SA, compania naţională de căi ferate de la care Transferoviar a închiriat secţia, estimează că investiţia care trebuie realizată în zona Brateş pentru ca traficul feroviar să poată fi reluat este atât de mare, încât este foarte probabil să nu poată fi suportată nici de unul, nici de altul. Vorbind chiar de "forţă majoră" şi de "calamitate", reprezentanţii celor două companii feroviare privesc cu speranţă spre buzunare mai generoase.

"Conform contractului încheiat cu CFR SA, Transferoviar Grup are obligaţia de a întreţine secţia cel puţin la parametrii la care i-a fost predată în decembrie 2010. De atunci, grupul nostru a ridicat parametrii de calitate ai liniei, dar un astfel de eveniment de forţă majoră ne depăşeşte puterile financiare. Aceste lucrări capitale la calea ferată ar trebui suportate de la bugetul de stat", a afirmat Constantin Oprea, de la TFC.

"Pentru reabilitarea căii ferate din zona afectată s-ar putea să fie necesară o sumă colosală, pe care cei care operează acolo să nu o poată acoperi, şi noi la fel. Personal, cred că ar trebui accesate fonduri europene destinate calamităţilor - domeniu la care UE este sensibilă", a spus şi directorul regional de la CFR SA, Laurenţiu Seceleanu.

Transferoviar va căuta soluţii împreună cu CFR

O alunecare de teren similară s-a produs în zona Brateş în anii '80. "Tot aşa a fost, a fugit tot dealul, terasamentul căii ferate s-a deplasat", îşi aminteşte directorul regional de la CFR SA.

Şi atunci a fost nevoie de investiţii serioase în sistematizare. "În trecut, acolo s-au făcut nişte investiţii extrem de costisitoare pentru stabilizarea terenului. Au fost plantaţi piloni la 30 de metri adâncime, dar nu s-a dat de un strat cu rezistenţă mare. Asta ne pune un pic pe gânduri", a declarat şi directorul adjunct de la TFC.

Oficialul exclude, însă, varianta retragerii de pe secţia Galaţi-Bârlad şi speră că ea va fi reabilitată. "Ar fi păcat să nu fie refăcută, având în vedere câţi oameni o utilizează", a spus Constantin Oprea.

Situaţia va fi analizată în regim de urgenţă. "Săptămâna viitoare vom constitui o comisie din care va face parte, probabil, şi CFR SA, administratorul infrastructurii feroviare, şi vom încerca să determinăm care sunt pagubele şi ce înseamnă reparaţia liniei din punct de vedere financiar", a afirmat oficialul TFC.

Vezi aici pagubele create de surparea de la Tuluceşti.

Citit 2867 ori Ultima modificare Sâmbătă, 23 Februarie 2013 00:07

7 comentarii

  • postat de Alethia
    Miercuri, 13 Martie 2013 09:36
    Astia care comentati sunteti niste COCALARI RETARDATI.
    0
    0
    Raportează
  • postat de pe o movila de bani dar cu izmenele rupte in c.u.r
    Miercuri, 27 Februarie 2013 22:05
    se vb. de poduri peste dunare,tuneluri pe sub fluviu,autostrazi suspendate,aeroport la galati,EURO REGIUNi , noul galati,etc si cand vine o calamitate toti isi pun mana in c.u.r si il i-a pe nu am,nu stiu, nu vad ,in brate....vaaaaaaiiiiiii deeeeeeee cccc.uuu.rrrrrrruull nostru , a-m ajuns de rasul curcilor ce spiu dle BACALBASA?????merge niste bani europeni aici ??
    0
    0
    Raportează
  • postat de flo
    Sâmbătă, 23 Februarie 2013 20:18
    Nu o sa se mai refaca niciodata! Nu sunt bani nici de trei peroane la ,,eurogara" Galati, ce sa vorbim de zeci de milioane de euro! Fondurile europene sunt o solutie, dar nu pentru autoritatile noastre sau directorii nostrii de stat, prin simplul motiv ca din fondurile europene e cam greu sa furi! Daca se dadeau bani de la statul roman, imediat se refacea linia....bineinteles cu o suma de 100 de ori mai mare decat cea reala!
    P.S. Dupa intrunirea comisiei, concluzia o sa fie: nu se merita refacerea liniei pe costuri imense, doar pt 10 trenuri particulare pe zi!
    0
    0
    Raportează
  • postat de vosganian
    Sâmbătă, 23 Februarie 2013 19:43
    Pai daca asa s-a judecat pe timpul lui Ceasca ,daca asa au fost interesele ,acum tragem ponoasele.E cred ca era mult mai bine daca investitia cu cladirea aia imensa ce se cheama gara era facuta la Filesti iar calea ferata mergea pur si simplu direct printre Vinatori si Odaia ,la tulucesti.
    0
    0
    Raportează
  • postat de florin
    Sâmbătă, 23 Februarie 2013 09:04
    Daca vrei sa ingropi ceva faci o comisie de analiza. Eu va spun ca aceasta linie de tren nu va mai fi refacuta niciodata. De saptamana viitoare o sa intre in actiune hotii de fier vechi care o sa fure toata linia pana la Tulucesti.
    Singura solutie este mutarea liniei
    0
    0
    Raportează
  • postat de Ion Cetateanu
    Sâmbătă, 23 Februarie 2013 05:42
    Apoi daca-i o suma asa de mare ,daca in zona respectiva fenomenul se repeta periodic si daca sigur nu exista remediu definitiv pentru al impiedica ,atunci nu exista decat o singura solutie ,mutati calea ferata , de la Tulucesti la Gara Larga prin Brates sau urcati-o la Tulucesti pe terasa .Alunecarea de teren din zona respectiva ,ca de altfel mai toate fenomenele de acest fel ,nu poate fi oprita decat umbland la cauze iar in acest caz cauza este aportul suplimentar de apa in panzele freatice ( in zona sunt pe vericala mai multe straturi de teren purtatoare de apa freatica) ,aport suplimentar generat de existenta irigatiilor( cu canale ne intretinute si cu pierderi colosale de apa ) ,de precipitatii dar si de introducere apei curente in localitati fara exitenta prealabila a canalizarii( fosele septice etanse sunt o mare gogornita ,daca sunt ) .In timp ,mama natura va gasi singura echilibrul intre greutarea pamantului care provoaca alunecarea ,pe patul de alunecare si greutatea pamantului care este impins in partea opusa a patului de alunecare (ala care a deformat linia ). Echilibrul respectiv poate fi realizat si prin creerea unui masiv de pamant artificial pe partea ascendenta a patului de alunecare dar costurile ar fi intradevar imense .S-a incercat ,prin anii '80 cu drenaje si taluzari , s-au dovedit niste paleative .Apropo , nu inmuierea loessului este cauza principala (acesta in general se taseaza pe verticala ) cauza principala este existenta unor straturi de argila deasupra carora stationeaza apa infiltrata(asa cum am aratat anterior) straturi care sunt tot atatea paturi de alunecare .Astept injuraturi pentru opinii,injuraturi si invective de care m-am "bucurat' si cand am postat alte opnii .....
    0
    0
    Raportează
  • postat de IORGA
    Sâmbătă, 23 Februarie 2013 00:16
    PATRONII DE MAXI TAXI PE ACEASTA RUTA ISI FREACA MAINILE (DE BUCURIE NU DE FRIG)
    0
    0
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.