Refacerea căii ferate în zona Brateş va costa enorm. Investiţia îi bagă-n sperieţi pe oficialii din sistemul feroviar
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

Refacerea căii ferate în zona Brateş va costa enorm. Investiţia îi bagă-n sperieţi pe oficialii din sistemul feroviar
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Nici administratorul liniei, CFR SA, nici utilizatorul, Transferoviar, nu au resursele necesare


Alunecarea de teren produsă vineri în zona Lacului Brateş, care a distrus calea ferată pe o porţiune de circa un kilometru, afectează circulaţia trenurilor de pe o singură secţie, Galaţi-Bârlad, exploatată din decembrie 2010 de operatorul privat Transferoviar  Călători (TFC). Secţia este, însă, una foarte importantă. Trenurile TFC de pe această rută transportă zilnic peste 2.000 de călători, majoritatea elevi şi muncitori care fac naveta la Galaţi. Pentru că în urma alunecării de teren garniturile nu mai pot trece de Tuluceşti când vin spre reşedinţa de judeţ, operatorul le-a pus la dispoziţie clienţilor o soluţie alternativă. "Efectuăm transbordarea călătorilor cu mijloace auto între Galaţi şi Tuluceşti. Graficul de transport nu este afectat foarte tare", a declarat directorul adjunct de la TFC, Constantin Oprea.

E clar pentru toată lumea că această soluţie este una provizorie, menită să asigure legătura Galaţiului cu Tuluceştiul (şi, de acolo, cu nordul judeţului) doar până la refacerea terasamentului de cale ferată din zona calamitată. Deocamdată, însă, oficialii din sistemul feroviar nu se avântă să spună cât va dura această lucrare şi, cel mai important, cât va costa şi cine o va achita. Toată lumea pare să fie îngrozită.

"S-ar putea să fie necesară o sumă colosală"

Şi Transferoviar Grup, firma care a preluat secţia Galaţi-Bârlad în decembrie 2010 şi o exploatează prin operatorul său Transferoviar Călători, dar şi CFR SA, compania naţională de căi ferate de la care Transferoviar a închiriat secţia, estimează că investiţia care trebuie realizată în zona Brateş pentru ca traficul feroviar să poată fi reluat este atât de mare, încât este foarte probabil să nu poată fi suportată nici de unul, nici de altul. Vorbind chiar de "forţă majoră" şi de "calamitate", reprezentanţii celor două companii feroviare privesc cu speranţă spre buzunare mai generoase.

"Conform contractului încheiat cu CFR SA, Transferoviar Grup are obligaţia de a întreţine secţia cel puţin la parametrii la care i-a fost predată în decembrie 2010. De atunci, grupul nostru a ridicat parametrii de calitate ai liniei, dar un astfel de eveniment de forţă majoră ne depăşeşte puterile financiare. Aceste lucrări capitale la calea ferată ar trebui suportate de la bugetul de stat", a afirmat Constantin Oprea, de la TFC.

"Pentru reabilitarea căii ferate din zona afectată s-ar putea să fie necesară o sumă colosală, pe care cei care operează acolo să nu o poată acoperi, şi noi la fel. Personal, cred că ar trebui accesate fonduri europene destinate calamităţilor - domeniu la care UE este sensibilă", a spus şi directorul regional de la CFR SA, Laurenţiu Seceleanu.

Transferoviar va căuta soluţii împreună cu CFR

O alunecare de teren similară s-a produs în zona Brateş în anii '80. "Tot aşa a fost, a fugit tot dealul, terasamentul căii ferate s-a deplasat", îşi aminteşte directorul regional de la CFR SA.

Şi atunci a fost nevoie de investiţii serioase în sistematizare. "În trecut, acolo s-au făcut nişte investiţii extrem de costisitoare pentru stabilizarea terenului. Au fost plantaţi piloni la 30 de metri adâncime, dar nu s-a dat de un strat cu rezistenţă mare. Asta ne pune un pic pe gânduri", a declarat şi directorul adjunct de la TFC.

Oficialul exclude, însă, varianta retragerii de pe secţia Galaţi-Bârlad şi speră că ea va fi reabilitată. "Ar fi păcat să nu fie refăcută, având în vedere câţi oameni o utilizează", a spus Constantin Oprea.

Situaţia va fi analizată în regim de urgenţă. "Săptămâna viitoare vom constitui o comisie din care va face parte, probabil, şi CFR SA, administratorul infrastructurii feroviare, şi vom încerca să determinăm care sunt pagubele şi ce înseamnă reparaţia liniei din punct de vedere financiar", a afirmat oficialul TFC.

Vezi aici pagubele create de surparea de la Tuluceşti.

Citit 3034 ori Ultima modificare Sâmbătă, 23 Februarie 2013 00:07

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.