Evaluările naţionale la clasele mici - o nouă bulibăşeală?

Evaluările naţionale la clasele mici - o nouă bulibăşeală?
Evaluaţi acest articol
(3 voturi)

* Cadrele didactice susţin că nici în prezent nu au primit un feed-back cu privire la testele de la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a de anul trecut * Dacă în 2014, elevii au primit modele de subiecte, în 2015, cei de la minister nu s-au deranjat să le ofere aşa ceva, chiar dacă la clasa a II-a se învaţă după altă programă


Cadrele didactice care au avut anul trecut elevi la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a susţin că, la aproape un an de când au susţinut evaluările naţionale, nu au primit niciun feed-back de la Ministerul Educaţiei cu privire la rezultatele obţinute de elevi. Mai mult decât atât, nici conducerea ISJ nu se poate lăuda că a fost înştiinţată de ceva. Evaluările naţionale bat săptămâna viitoare la uşă, iar reprezentanţii Ministerului Educaţiei nu au postat nici măcar acum modelele de subiecte, deşi erau obligaţi să le facă publice încă de la începutul anului şcolar. Rubrica destinată modelelor de subiecte era şi ieri goală.

"A trecut un an şi nu am primit niciun semn că datele ar fi fost prelucrate sau ceva de genul acesta. În afară de ordinul cu metodologia de organizare, anul acesta n-am primit nimic. Nici modele de subiecte, nici indicaţii despre modul în care vom face evaluările. Vom încerca să ne facem treaba cât mai bine în condiţiile date", spune inspectoarea generală Mioara Enache.

Nici învăţătorii şi profesorii nu sunt încântaţi de faptul că ministerul i-a lăsat să bâjbâie în pregătirea elevilor, mai ales la clasele a II-a, unde programa este nouă şi manualele au venit pe la jumătatea anului şcolar.

"Am avut anul trecut clasa a II-a şi, pentru că m-am transferat la altă şcoală, acum am elevi care vor trece prin evaluările naţionale. Nu ştiu ce s-a urmărit, nu ni s-a transmis niciun rezultat, în plus, anul acesta nu ştim nici ce anume se va da, pentru că modelele de subiecte nu au fost publicate. Deşi pe site-ul ministerului există o secţiune pentru aşa ceva, iar anul trecut s-au afişat cu întârziere, cu o lună înainte de testări, acum, nici măcar nu s-au deranjat să posteze cam cum vor arăta subiectele. Vorbim de copii de vârste destul de mici, care trebuie pregătiţi pentru o testare, mai ales că programa e alta decât cea de anul trecut, s-a modificat şi modul în care se vor da testele, iar manualele au venit la jumătatea anului şcolar. Dacă anul trecut la limbă şi comunicare a fost un singur test, acum se va da un test pentru citit şi unul pentru scris. În mod normal, n-ar trebui să-mi fac probleme. Am lucrat cu elevii ce s-a cerut în programă, am lucrat după culegeri de teste, dar, aşa cum s-a întâmplat şi anul trecut, cei de la minister ne pot pune în faţa unor surprize neplăcute", ne spune o învăţătoare de la o şcoală de elită.     

Anul trecut, din gafă în gafă spre victoria finală

Anul trecut învăţătorii s-au plâns că unele subiectele au fost formulate neclar şi incoerent, că imaginea după care elevii aveau de formulat o compunere era neclară, având în vedere că testele au fost concepute color, dar distribuite copiilor alb-negru, pentru că nu sunt imprimante color în toate şcolile. Aşa s-a ajuns la clasa a II-a ca unii copii să scrie despre toamnă, când imaginea era de fapt despre primăvară.

Mai mult decât atât, cadrele didactice de la clasele a II-a ne-au semnalat atunci că şi baremele au fost diferite: la una dintre variante se acorda un cod pentru punctaj intermediar, în timp ce la cealaltă, elevul era punctat doar dacă făcuse totul sau nimic. S-a pus atunci întrebarea în ce condiţii evaluarea s-a realizat uniform şi coerent. Întrebare care a rămas fără răspuns şi în ziua de astăzi, pentru că cei de la minister n-au prezentat nicăieri concluziile la care au ajuns după administrarea testelor.

La toate nivelurile de studiu, cadrele didactice s-au plâns, în 2014, că subiectele nu respectă programa. La unele clasele a II-a învăţătorii susţineau că subiectele au fost mult sub nivelul programei, mai ales la matematică. La clasa a IV-a, textele oferite ca suport au fost anul trecut duble, faţă de cele cu care erau obişnuiţi elevii în manual. Însă profesorii de la clasa a VI-a au declarat că elevii lor au primit texte mai uşoare decât cei de-a IV-a, iar cerinţele au neglijat o mare parte a materiei pe care elevii au învăţat-o, şi anume gramatica.     

Calendarul desfăşurării testelor

Având în vedere că n-au primit niciun feed-back, cadrele didactice se aşteaptă să fie bulibăşeală şi anul acesta. Cu sau fără modele de subiecte sau instrucţiuni suficiente, testările vor debuta la începutul săptămânii viitoare.

Elevii claselor a II-a vor susţine primii probele – pe 18 mai, scris la limba română şi pe 19 mai, citit la limba română. Pe data de 20 mai a fost programată testarea la matematică. Elevii de clasa a II-a vor avea la dispoziţie pentru rezolvarea testului doar 30 de minute. Elevii de clasa a IV-a vor susţine testul de limbă şi comunicare română într-o singură zi, pe 26 mai şi cel de matematică pe 27 mai. Aceştia vor avea la dispoziţie 60 de minute pentru rezolvarea cerinţelor, la fiecare dintre cele două probe. Tot atât vor dura şi testele de la clasa a VI-a, care se vor desfăşura pe 2 iunie la limbă şi comunicare şi pe 3 iunie la matematică şi ştiinţele naturii.


 

Citit 1793 ori Ultima modificare Marți, 12 Mai 2015 17:22

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.