Traficul rutier, între agonie şi extaz | "Unda verde" devine "roşie", la intersecţii şi zebre

Traficul rutier, între agonie şi extaz | "Unda verde" devine "roşie", la intersecţii şi zebre
Evaluaţi acest articol
(24 voturi)

Timpii scurţi ai semafoarelor amplasate la intersecţiile străzilor mici cu cele principale generează, cel puţin la orele de vârf, numeroase cozi şi ambuteiaje

Multe treceri au fost semaforizate în detrimentul pietonilor

Inaugurată la începutul lunii septembrie, mult aşteptata şi promovata "Undă verde" a avut deja destul timp să-şi arate plusurile şi deficienţele. Dacă pe arterele mari, în caz de "noroc", maşinile au posibilitatea să circule fără prea multe întreruperi, fluidizarea traficului auto fiind, în acest caz, evidentă şi justificată, nu la fel se pune problema în cazul joncţiunilor cu străzile secundare, unde temporizarea ar trebui, în mod evident, revizuită şi ajustată. Ambuteiajele, cozile, timpii lungi de aşteptare, statul minute întregi la un semafor, mai cu seamă la ore de vârf, sunt în continuare realităţi cu care şoferii se confruntă şi care fac ca "unda verde" să se înroşească.

Ieşitul în "principală", test al răbdării

Opinia comună a tuturor şoferilor care au testat, la orele de vârf, semafoarele situate la intersecţiile cu străzile mari, gen Brăilei sau Coşbuc, este că "verdele" este insuficient la semafoarele care să le permită ieşirea de pe arterele secundare în timpi compatibili cu noţiunea de trafic fluent.

"Semaforul din intersecţia străzii Basarabiei cu bulevardul Coşbuc ţine foarte puţin. La 7,00 - 8,00 dimineaţa, traficul este foarte îngreunat, prinzi chiar şi două, trei semafoare până să ieşi în Coşbuc", ne spune Iulian I., un conducător auto care se loveşte frecvent de această situaţie.

Acelaşi bulevard, într-o altă intersecţie, prezintă probleme similare. "Ieşirea din Radu Negru în Coşbuc iar e prost semaforizată. Câteva secunde de verde, şi apoi iar roşu. Unda vede e bună pentru arterele principale, dar e deficitară pentru străzile mici care se conectează la ele", ne spune şi Lucian L. (42 ani), un alt şofer.

Schimbăm artera şi întâlnim aceleaşi probleme cu care se confruntă fiecare şofer care are drum pe străzile Stadionului, Frunzei, Saturn, Regiment 11 Siret. Numitorul comun al acestor artere mici este strada Brăilei, unde accesul se face tot prin intersecţii semaforizate şi unde, la fel, cozile sunt omniprezente.

"La intersecţia străzilor Brăilei, Frunzei şi Stadionului, timpul alocat intrării în intersecţie dinspre Frunzei şi Stadionului, este foarte mic, de maximum 10 secunde, ceea ce face ca, la orele de vârf, să se aştepte câte trei-patru cicluri ale semaforului", susţine Gică S.

Nici zona Ţiglinei nu este mai fericită, mai ales odată cu semaforizarea intersecţiei din strada Saturn. Practic, când e "roşu" pentru maşini, strada şi aşa îngustă devine sufocată şi se blochează foarte uşor. "Când maşinile stau la coadă, la roşu, să iasă în Brăilei, şi vin cele care virează dreapta dinspre Inelul de Rocadă, e imposibil să nu se formeze ambuteiaje. Mai e o problemă la intersecţia din Aurel Vlaicu cu 1 Decembrie 1918, la Liceul Metalurgic, pentru cei care vin dinspre Beverly Hills şi vor să facă stânga, pe Vlaicu", afirmă şi Marius N., un alt conducător auto.

Pe aceeaşi arteră sunt şi situaţii care conferă puncte în plus "undei verzi": Bunăoară, semaforul din strada Constructorilor, care îi scuteşte pe şoferi de chinul de a forţa întrarea în Brăilei. "E bun semaforul aici, pentru că acum poţi intra pe Brăilei fără să stai la pândă, la mila celor care vin dinspre Tribunal. Înainte era destul de greu. Acum, chiar dacă aştepţi un pic la semafor, ştii că la "verde" poţi trece fără probleme", este de părere Marian C.

Prea multe treceri semaforizate?

Aşa cum a fost gîndit sistemul "undă verde", semaforizarea trecerilor de pietoni ar avea meritul de a le acorda şi celor care nu merg cu maşina posibilitatea de a traversa în siguranţă. Numai că nu e întotdeauna fluent să aştepţi minte în şir la semafor, mai ales în zonele unde nici traficul rutier nu e prea intens, sunt de părere atât pietonii, cât şi conducătorii auto care au ghinionul să prindă "roşu" la toate semafoarele. "Un drum de patru minute pe jos, acum se dublează ca timp. Nu e o tragedie dacă nu luăm în considerare faptul că zilele astea plouă şi stăm la semafoarele unde înainte erau doar nişte treceri de pietoni unde primeai prioritate fără probleme sau unde puteai traversa lejer, pentru că nu exista trafic rutier greu. Au trântit semafoare acolo unde nu sunt şi nu au fost niciodată probleme", ne spune Mădălina E.

De aceeaşi părere sunt şi şoferii care n-au încotro şi, chiar dacă strada e goală, la orice oră, trebuie să stea la "roşu", pentru că au în faţă o trecere de pietoni semaforizată.

"Dacă ai prins "unda verde", ai şanse mari să ajungi din Micro 20 în centru cu toate semafoarele pe verde. O treaba bună, zic eu. Dacă nu prinzi unda, ai încurcat-o. Te opreşti la toate trecerile de pietoni cu semafor pe roşu, treceri peste care traversează eventual vreun câine rătăcit", subliniază Ionuţ C.

Conform informaţiilor furnizate de Primăria Galaţi, înainte de punerea în funcţiune a sistemului "Unda verde", în municipiu au fost înfiinţate nouă treceri de pietoni, în timp ce 15 marcaje au dispărut, sub motivaţia că se aflau în apropierea unor intersecţii semaforizate, iar păstrarea lor ar fi perturbat fluidizarea traficului rutier. Dintre trecerile de pietoni a căror anulare a stârnit cele mai multe nemulţumiri în rândul opiniei publice le enumerăm pe cele de la Parfumul Teilor, de la intersecţia străzilor Domnească şi Vasile Alecsandri şi de pe strada Basarabiei, între intersecţiile cu Coşbuc şi IFR.

Citit 9988 ori Ultima modificare Marți, 18 Octombrie 2016 12:04

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.