Încasările Fiscului, neafectate de pandemie. INTERVIU cu Mioara Daniela Carp, şefa AJFP Galaţi

Încasările Fiscului, neafectate de pandemie. INTERVIU cu Mioara Daniela Carp, şefa AJFP Galaţi
Evaluaţi acest articol
(17 voturi)

Mioara Daniela Carp, şefa Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice Galaţi, reîmputernicită pe funcţie începând din 3 iunie, are o experienţă de peste 20 de ani în finanţe. Din 2015, timp de cinci ani, a condus şi coordonat echipa Serviciului Tehnologia Informaţiei din cadrul DGRFP Galaţi. Este licenţiată în inginerie la Universitatea "Dunărea de Jos", specializarea "Automatică şi informatică industrială", iar în 2014 a obţinut diploma de doctor, în specializarea "Ingineria sistemelor - Biotehnologii".

- Care este nivelul colectării la nivelul AJFP Galaţi de la începutul acestui an şi cât la sută reprezintă acesta din nivelul propus?

- În perioada ianuarie - aprilie 2020, AJFP Galați a avut un nivel de încasări care se ridică la suma de 873,82 milioane de lei, ceea ce reprezintă un grad de realizare de 99,99% din program. În luna mai, încasările au fost de 216,95 milioane de lei, ceea ce reprezintă un grad de realizare a programului provizoriu de 99,98%. Fac precizarea că, în primele cinci luni ale anului 2020, încasările la bugetul consolidat au fost cu 60,16 milioane de lei mai mari față de aceeași perioadă a anului 2019.

- Ce noutăți au apărut în ceea ce privește informatizarea la nivelul AJFP în ultimul an și ce îmbunătățiri concrete au fost aduse? De exemplu, ce formulare sau operațiuni au fost eliminate pentru contribuabil, dacă s-au redus timpii de răspuns ai Fiscului...

- În vederea evitării deplasărilor la sediul organului fiscal, s-a îmbunătățit serviciul electronic Spațiul Privat Virtual: a fost aprobată înregistrarea persoanelor juridice, pe baza certificatului digital, fără a se prezenta la ghișeu; a fost aprobat Ordinul 2012/2020 - pentru identificarea persoanelor fizice/ împuterniciți, utilizând o procedură de identificare vizuală on-line, prin sistem video; a fost mărit numărul de declarații şi formulare fiscale care se pot transmite prin SPV (declarația unică, declarațiile D230, C168 etc.); a fost extinsă lista documentelor utilizate pentru înregistrare în SPV, fără prezentarea la sediul organului fiscal (somație, decizie de plăți obligații fiscale accesorii, notificări privind destinația sumei de 2%/ 3,5%, notificări privind nedepunerea în termen a declarației de venit sau declarațiilor de impunere, notificări privind îndeplinirea condițiilor de rezidență fiscală etc); începând cu 11 iunie, persoanele fizice înregistrate în SPV pot face plata obligațiilor fiscale la buget direct cu cardul bancar, prin interconectarea cu platforma guvernamentală ghiseul.ro, soluție care permite achitarea a peste 30 de impozite și contribuții; pe baza certificatului digital se poate face accesarea electronică a extraselor de cont pentru conturile deschise în Trezorerie; s-a extins cu succes utilizarea sistemului informatic PatrimVen de către UAT-uri, autorităţi şi instituţii publice (formularul P 1000); se poate solicita cazierul fiscal din SPV.

Documentele transmise de ANAF prin SPV au atașate semnătura electronică digitală a autorității fiscale, fără a fi necesară altă semnatură olografă sau ștampilă. Pentru a verifica autenticitatea unor categorii de documente din Spaţiul Privat Virtual (de exemplu, adeverinţa de venit) este disponibil serviciul Verificare documente electronice, pe site-ul ANAF.

Ca noutate, din 15 iunie, Ministerul Finanțelor Publice, Centrul Național pentru Informații Financiare și ANAF au colaborat la dezvoltarea și implementarea unui nou serviciu electronic pus la dispoziția contribuabililor prin serviciul SPV, și anume programarea on-line. În prezent, DGRFP Galați este regiune-pilot pentru acest serviciu electronic. Contribuabilii care se programează on-line vor fi primiți într-un spațiu dedicat, de către personal de specialitate din structura care este responsabilă cu soluționarea solicitării, la ora aleasă de ei.

- Unele aplicații dezvoltate la Galați au fost preluate și de ANAF central. Ce fac respectivele aplicații?

- Serviciul Tehnologia Informației din cadrul DGRFP Galați a proiectat și dezvoltat o serie de aplicații pentru structurile DGRFP Galați, fiind solicitate și de Direcția DGIAPSI din ANAF, pentru a fi adaptate și implementate și la nivel central, acestea aducând plusvaloare în activitatea instituției. Una dintre acestea privește standardizarea tipurilor de documente, micșorarea timpilor de răspuns și înlocuirea formatului de hârtie cu circuitul electronic. Alte două aplicații vizează gestionarea electronică a parcului auto și combustibililor. Sunt aplicații folosite pentru activitățile noastre interne, dar cu impact asupra timpilor de lucru și, nu în ultimul rând, asupra banilor publici.

Pentru zona de colectare a fost dezvoltată aplicația gestiune flux contribuabili - față în față, care are ca obiectiv general obținerea de date statistice în ceea ce privește activitatea de asistență a contribuabililor. Obiectivul principal a fost implementarea unei metode de monitorizare a fluxului de contribuabili în cadrul serviciilor fiscale de dimensiuni reduse, unde nu se justifică costurile implementării unui sistem de gestiune a cozilor.

- Care este stadiul conectării la serverele ANAF a caselor de marcat și ce termene trebuie respectate?

- Marii contribuabili vor conecta casele de marcat cu jurnal electronic la serverele ANAF în termen de trei luni începând cu data de 1 iulie (până la 30 septembrie 2020), în timp ce operatorii economici din categoria contribuabililor mijlocii și mici vor finaliza procesul de conectare până la data de 31 ianuarie 2021. Datele colectate din AMEF-uri vor fi folosite pentru analiză și control de la distanță, astfel încât să conducă la reducerea substanțială a numărului controalelor fizice inopinate și la concentrarea verificărilor pe zonele de risc identificate. Până la 30 septembrie 2020 vor fi conectate la serverele ANAF circa 50.000 de terminale instalate de marile companii, iar la finalul lunii ianuarie 2021 se vor colecta datele în timp real de la un total de circa 550.000 de case de marcat la nivel național. Noutatea sistemului implementat acum constă în faptul că tot volumul de date primite și stocate din 2018 până în prezent va fi folosit pentru analize predictive, de risc.

Datoriile la buget, recuperate în procent de 6 la sută

Conform şefei AJFP Galaţi, Mioara Daniela Carp, în primele cinci luni ale acestui an, inspectorii gălăţeni au efectuat 176 de inspecții fiscale și 102 controale inopinate/încrucișate, la persoanele juridice, cu un grad de încasare din sumele stabilite de aproximativ 6 la sută. La persoane fizice au fost efectuate 59 de inspecții fiscale și 17 controale inopinate/încrucișate, cu un grad de încasare din sumele stabilite de aproximativ 3 la sută. În ceea ce priveşte executările silite, „în temeiul OUG nr. 29/2020, precum și al OUG nr. 33/2020 și al OUG aprobate în ședința de Guvern din data de 9 aprilie, se suspendă sau nu încep măsurile de executare silită, prin somație, poprire și valorificarea bunurilor la licitație, a creanțelor bugetare, cu excepția executărilor silite care se aplică pentru recuperarea creanțelor bugetare stabilite prin hotărâri judecătorești pronunțate în materie penală”, a încheiat şefa AJFP Galaţi.

Citit 13290 ori Ultima modificare Luni, 06 Iulie 2020 00:11

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.