INTERVIU cu Mihaela Neagu, preşedinta Curţii de Apel Galaţi: "Criza economică a dus la înmulţirea proceselor"

INTERVIU cu Mihaela Neagu, preşedinta Curţii de Apel Galaţi: "Criza economică a dus la înmulţirea proceselor"
Evaluaţi acest articol
(2 voturi)

Criza şi schimbările legislative au generat o creştere masivă a volumului de lucru la Curtea de Apel Galaţi. Taxa de poluare, litigiile de muncă şi mai ales insolvenţele au adus mii de dosare noi pe mesele de lucru ale magistraţilor. Despre acestea, dar şi despre alte câteva chestiuni punctuale, ne-a vorbit Mihaela Neagu, preşedinta Curţii de Apel Galaţi.

- Ce probleme are Curtea de Apel Galaţi?

- Problema cea mai mare pe care a avut-o şi o are Galaţiul este dată de numărul de dosare raportat la numărul de judecători. Suntem mult peste media pe ţară. La Curtea de Apel, până la jumătatea acestui an, aveam peste 1.000 de dosare la un singur magistrat, ceea ce înseamnă că într-un an ajungem la peste 2.000 de dosare. Este mult, având în vedere că la Curtea de Apel ajung dosarele cele mai complexe şi căile de atac, astfel că aici hotărârile rămân definitive, iar ca urmare atenţia şi responsabilitatea cu care trebuie soluţionate sunt sporite. Până pe 31 octombrie, la Curte s-au înregistrat 13.333 de dosare noi. Pentru comparaţie, în 2009, erau doar 6.500 de dosare.

- Ce a generat această creştere?

- Presupun că probleme de legislaţie. Secţia de contencios administrativ şi fiscal este cea care a avut o creştere deosebită. Acum sunt înregistrate 7.326 de dosare, în condiţiile în care în anii trecuţi toată secţia avea cam 1.000 de dosare.

- Situaţia ar putea fi determinată de criza economică?

- Nu în totalitate, dar creşterea la Contencios a fost generată de litigiile privind taxa de poluare. Au crescut şi litigiile de muncă, avem 2.374 de astfel de cauze. Totuşi, secţia de Contencios este singura unde numărul de dosare a crescut, cu aproximativ 20 la sută faţă de 2012. Aici se judecă atât taxa de poluare, cât şi litigiile cu funcţionari publici, cele în care se atacă acte administrative, dar şi achiziţiile publice, care au generat foarte multe procese. Bineînţeles, criza este unul dintre motivele creşterii. S-au făcut multe disponibilizări. Efectele s-au văzut la toate secţiile: la litigiile cu profesionişti, la secţia a doua Civilă, unde judecăm insolvenţe. În anii trecuţi, aici a fost o creştere destul de mare. Anul acesta, se înregistrează o scădere. Presupunem că deja criza a ajuns la nivelul la care societăţile mici au intrat in faliment, acum fiind, în general, societăţi mari, deci dosarele, deşi mai puţine, sunt mai complexe.

- Care este raportul dintre dosarele penale şi cele civile?

- La secţia Penală, până la acest moment, sunt 2.188 de dosare înregistrate, iar la Civilă, cele două secţii: Civilă I - 731 de dosare şi Civilă II, care judecă insolvenţe - 714 dosare.

- Ce efecte a avut modificarea Codului de procedură civilă?

- Noul Cod de procedură civilă a generat o bulversare, pentru că la momentul intrării sale în vigoare nu a încetat să funcţioneze cel vechi. Judecăm în continuare pe vechiul cod, pentru litigiile intrate în instanţă până în 15 februarie, şi aplicăm noul cod pentru litigiile de după 15 februarie. Procedura fiind relativ diferită, este mai greu să judeci pe ambele coduri. Bulversarea se produce şi la nivel de avocat, şi de consilier juridic, şi la părţile care nu mai ştiu exact cui trebuie să se adreseze. Codul de procedură civilă a intrat în vigoare anul acesta, iar de la 1 februarie 2014 vor intra şi celelalte două coduri: penal şi de procedură penală.

- Logistic vorbind, veţi face faţă noului Cod penal?

- Trebuie să facem faţă. La Curtea de Apel, de când sunt preşedinte, schema a crescut de la 37 la 44 de judecători. Ne-ar mai trebui oameni, cel puţin la secţia Penală, unde avem 13 magistraţi, dar unul se va pensiona săptămâna viitoare (în această săptămână, n.a.), precum şi  la secţia de Contencios, chiar dacă în această toamnă am ajuns la nouă judecători.

- Vă doriţi mai mulţi judecători sau mai puţine dosare?

- Dacă multă vreme ne doream să avem judecători în plus, acum ne dorim să se diminueze dosarele şi să rămânem cu judecătorii pe care îi avem. Oameni în plus înseamnă să le asiguri birouri, să le cumperi mobilier, în condiţiile în care acest lucru este interzis, să le dai calculator, deşi nu ai bani pentru calculatoare, să te străduieşti în limita bugetului să rezolvi toate aceste probleme, pentru ca personalul nou angajat să poată lucra. Ne bucurăm că în acest moment avem concursuri şi facem angajări pentru personal auxiliar şi contractual. Multă vreme nu am putut angaja personal contractual, respectiv, femeie de serviciu şi muncitor. Teoretic, nu ar fi mare lucru, dar practic, dacă nu are cine să-ţi facă curat, este o problemă.

- Cum vă descurcaţi cu banii?

- În ultimii ani, nu s-au deschis creditele pentru sumele pe care le aveam în buget. Ca urmare, nu am putut face plăţi în decembrie, iar, nefăcându-le, s-au amânat şi au ajuns în bugetul de anul următor. Şi aşa, începi anul cu jumătate din buget cheltuit, pentru o datorie pe care nu ai plătit-o anul trecut.

- Ce priorităţi aveţi în acest al doilea mandat?

- Adaptarea instanţelor pentru intrarea în vigoare a noului Cod penal şi de procedură penală. La noi, legea se modifică până cu o zi înainte de intrarea în vigoare, avem experienţa intrării în vigoare a Codului de procedură civilă. Ştim că noile coduri vor intra în vigoare la 1 februarie 2014 şi sperăm să nu se mai modifice, pentru a şti pe ce ne bazăm.

Cel mai tânăr şef de curte de apel

Magistratul Mihaela Neagu are 37 de ani şi se află la cel de-al doilea mandat de şef al Curţii de Apel. Este unul dintre cei mai tineri preşedinţi de curţi de apel din ţară, dar asta o motivează şi mai mult. Ştie că oamenii o judecă după ceea ce face şi nu după vârsta din buletin. Are aproape 14 ani de vechime în magistratură. A terminat Facultatea de Drept a Universităţii bucureştene, a urmat cursurile Institutului Naţional al Magistraturii, a fost judecător stagiar la Feteşti, iar după definitivat a venit la Judecătoria Galaţi. În 2004, a promovat la Tribunal, unde a şi condus Secţia Civilă. În 2008, a urcat la Curte, s-a specializat pe litigii de muncă, iar din 2010 a ocupat postul de preşedinte al acestei instanţe. Ştie că un judecător munceşte foarte mult, că ziua lui de lucru nu se încheie imediat după închiderea uşii sălii de judecată, ci undeva la ore târzii din noapte, dar este convinsă că fiecare dintre colegii săi care a ales această meserie o face cu drag.

Citit 8718 ori Ultima modificare Joi, 14 Noiembrie 2013 10:28

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.