Unde şi cum facem testamentul?

Unde şi cum facem testamentul?
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Domnul Ungureanu C. din Tecuci ne-a scris pentru că ar dori să îşi facă testamentul şi nu ştie care sunt actele necesare pentru acest lucru.

Domnul notar George Schin ne-a răspuns şi de această dată, pentru a lămuri situaţia cititorului nostru.

Testamentul este un act solemn şi revocabil, prin care testatorul dispune, pentru timpul încetării sale din viaţă, de tot sau parte din avutul său (art. 802 Cod Civil). Testamentul se poate întocmi în formă autentică la notar sau în forma olografică, adică să fie scris, semnat şi datat de testator.

Testamentul autentic, întocmit la notar, necesită prezentarea următoarelor acte:

-    actul de identitate

-    acte de proprietate - necesare pentru atestarea provenienţei bunurilor ce se lasă prin testament.

Se poate contesta testamentul?

Testamentul autentic prezintă avantajul că în această formă pot testa şi persoanele care nu ştiu să scrie şi să citească sau persoanele care din cauza infirmităţii ori din orice alte cauze nu pot semna.

Totodată, contestarea unui testament autentic de către persoanele interesate este mai anevoioasă, actul autentificat are autoritatea publică, iar conţinutul sau este verificat de notar pentru a nu cuprinde clauze contrare legii sau bunelor moravuri, (art. 4 şi 6 din Legea nr.36/1995) ori clauze neclare de natură a genera procese inutile.

În toate situaţiile, testamentul autentic se bucură de forţă probantă a actelor autentice şi, drept urmare, sarcina dovezii revine celui care îl contestă.

Testamentul autentic mai prezintă avantajul că un exemplar original se păstrează în arhiva biroului notarului public astfel încât nu poate fi sustras, dosit sau distrus de persoanele interesate, iar dacă a dispărut poate fi obţinut un duplicat sau poate fi reconstituit în condiţiile prevăzute de lege.

Citit 1002 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.